Prøvetid på jobb

Petra1

Betatt av forumet
Hei!
Jeg startet i ny jobb i slutten av september 2019, fast 80% stilling i kommunen. På kontrakten står det 6mnd prøvetid.. jeg er nå gravid, 7+4 idag og lurer litt på om jeg bør vente til prøvetiden går ut før jeg sier noe på jobb?

Vil da være ca. 16 uker på vei. Usikker på hvor mye som vises da, og er litt bekymret i tilfelle jeg skal bli dårlig og må sykemeldes.. har lite lyst til å miste jobben min:rolleyes:

Er det noen her inne som har vært i lignende situasjon, eller noen som har noen gode råd å komme med??

Prøvetid pleier vel vanligvis bare å bety at det er kortere oppsigelsestid i de 6 månedene. I min jobb har det ikke betydd at jobben står i fare etter de 6 månedene liksom. Det er mer en forsikring for både deg og arbeidsgiver - at du kan slutte raskt dersom du ikke liker deg der, og at de blir raskere «kvitt deg» om du skulle vise deg å være udugelig. Så ikke bekymre deg for å fortelle om graviditeten :-)

Det er ikke lov å si noen opp fordi de er gravid. Uavhengig om du er i prøvetid eller ei. Men de kan finne på noe annen grunn om de vil være kjip. Men de aller fleste gjør ikke slikt.
Obs. Om du ikke var i jobb før du begynte i denne jobben kan du ikke bli sykemeldt før du har jobbet 6 måneder. Kan bruke egenmelding

Det er ikke lov å si noen opp fordi de er gravid. Uavhengig om du er i prøvetid eller ei. Men de kan finne på noe annen grunn om de vil være kjip. Men de aller fleste gjør ikke slikt.
Obs. Om du ikke var i jobb før du begynte i denne jobben kan du ikke bli sykemeldt før du har jobbet 6 måneder. Kan bruke egenmelding
Nei? 4 uker er standard for å få sykemeldingsrettigheter.

Nei? 4 uker er standard for å få sykemeldingsrettigheter.
Når du går fra jobb til jobb eller fra arbeidsledig til ny jobb? husker feil jeg da.

Redigert: jeg blandet litt. Må jobbe 6 måneder etter man har brukt opp retten(vær sykemeldt 52 uker) før man får nye rettigheter. Men ja, jobbe 4 uker før man har opptjent. Sorry, blander litt jeg.

Last edited:
Når du går fra jobb til jobb eller fra arbeidsledig til ny jobb? husker feil jeg da.

Redigert: jeg blandet litt. Må jobbe 6 måneder etter man har brukt opp retten(vær sykemeldt 52 uker) før man får nye rettigheter. Men ja, jobbe 4 uker før man har opptjent. Sorry, blander litt jeg.
Fort gjort å blande litt :cat:

Jeg ventet til etter oul med å fortelle jobben pga prøvetid. Heldigvis fungerte kroppen greit.

Prøvetid pleier vel vanligvis bare å bety at det er kortere oppsigelsestid i de 6 månedene. I min jobb har det ikke betydd at jobben står i fare etter de 6 månedene liksom. Det er mer en forsikring for både deg og arbeidsgiver - at du kan slutte raskt dersom du ikke liker deg der, og at de blir raskere «kvitt deg» om du skulle vise deg å være udugelig. Så ikke bekymre deg for å fortelle om graviditeten :)

Takk for godt svar, jeg avventer og ser hvordan formen holder seg fremover.. men må gjerne ikke bekymre meg så mye for å miste jobben da:happy:

Så bra! Du hadde ikke noe mage heller som syntes da? Er redd for at de muligens kan se noe når jeg er rundt uke 16-17
Var son akkurat overvektig ved starten av svangerskapet så hadde egentlig ikke så mye mage heller. Tenker det går helt fint at det begynner å vises litt, det handler mer om å vise seg for arbeidsgiver. Jeg er her og jeg gjør så godt jeg kan.
Det er litt verre for en arbeidsgiver. Nå har jeg akkurat ansatt en ny og nå er hun sykemeldt etter en mnd. Ånei du kommer ikke tilbake du er gravid.

Selv om det ikke er grunnlag for oppsigelse så ville jeg ventet.
Men når det er sagt så var jeg i din situasjon og måtte si ifra 2 mnd før prøvetiden gikk ut pga omstendigheter.
Gikk veldig bra heldigvis.
Ettersom du er ansatt i kommunen er det nok absolutt ikke grunn til bekymring :)

lykle til!

Som de andre skriver over, er ikke graviditet en gyldig grunn for oppsigelse. Men som med alle andre, anbefaler jeg deg å være organisert i tilfelle noe skjer :-) Greit å ha eg forbund i ryggen.

Ville sagt det til sjefen etter at nærmeste familie og venner har fått vite nyheten. Blir du sykemeldt før det, får du heller se det an. Arbeidsgiver kan uansett ikke kreve å vite grunnen til sykefraværet.

Jeg ble gravid rett før jeg tiltrådte i ny jobb, og fortalte det da jeg var 12 uker på vei. Det gikk helt fint :-) Man er tross alt gravid og i permisjon bare en liten del av ansettelsestiden...

Back
Topp