Prøver på vår første

Bailey

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Vi er et gift par på 29 år som endelig føler oss klare for å starte og prøve på nr 1. Jeg har endelig fullført utdanningen min og vi er begge i full jobb. Jeg tenkte å starte en dagbok for å ha et sted å lufte, da mannen min er engasjert i babylagingen, men kanskje ikke så teknisk interessert i dette som meg :happy:


Jeg sluttet med prevensjon i desember 2021 og frem til starten av april har vi brukt kondom for å unngå desember-baby. Vi sluttet tidlig med prevensjon for å gi syklusen mulighet til å stabilisere seg. Begge to har foreldre som brukte en del tid på å bli gravide, så vi er forberedt på at det kan ta noe tid.

Jeg fikk bortfallsblødning rett før jul, så første ordentlig mensen 8. februar og igjen mensen 18. mars. Jeg trodde denne syklusen at jeg hadde eggløsning 1. april da jeg hadde eggløsningsslim og hadde lett mensmurringer på ene siden av magen. Vi hadde egentlig ikke tenkt å starte allerede da om jeg hadde eggløsning 1. april ville vi fått termin i slutten av desember. Nå er det 3 uker siden jeg trodde jeg hadde eggløsning, men ingen mensen. Vi hadde første ubeskyttede samleie for 2 uker siden.

Jeg innbiller meg mange symptomer, men dette kan like godt være symptomer på at mensen er nært forestående, men dette er spennende! Jeg har tempet meg de siste dagene og tempen er 36,8 (mot vanlig 36,4) og av det jeg har forstått vil det si at jeg nok har hatt eggløsning. Hvis jeg har samme syklus denne gangen som ved forrige mensen er IKM mandag, men fra bortfallsblødning til første mensen var det 6 uker, så jeg håpte vi nærmet oss en 28-dagers syklus...
 
Masse lykke til med prøvingen! Håper den sitter fort for dere❤️
Takk! De fleste venninnene mine som har fått barn i det siste har fått det til på første forsøk, så kjenner litt på "presset" om å skulle klare det raskt. I tillegg er jeg en kjempeutålmodig sjel :shy:
 
Takk! De fleste venninnene mine som har fått barn i det siste har fått det til på første forsøk, så kjenner litt på "presset" om å skulle klare det raskt. I tillegg er jeg en kjempeutålmodig sjel :shy:
Jaa det tenkte jeg også når jeg begynte, men her sitter jeg enda:shy: Men det kan jo absolutt gå fort for deg! Og normalen er jo at det går relativt raskt, innen 3 måneder er vell d vanligste
 
Masse lykke til! :D
 
Takk for lykkeønskninger! :greet025 Mensen er enda ikke kommet, men testene er fortsatt blendahvite. Utrolig frustrerende at jeg tydeligvis har bomma totalt på antatt eggløsning. Men jeg har gitt opp håpet litt på at testen skal bli positiv denne gangen. Håper TR kommer snart slik at jeg kan teste for eggløsning neste runde.
 
Takk for lykkeønskninger! :greet025 Mensen er enda ikke kommet, men testene er fortsatt blendahvite. Utrolig frustrerende at jeg tydeligvis har bomma totalt på antatt eggløsning. Men jeg har gitt opp håpet litt på at testen skal bli positiv denne gangen. Håper TR kommer snart slik at jeg kan teste for eggløsning neste runde.

Masse lykke til med prøvingen :Heartred

Håper det skjer fort for dere. Hvis ikke, her er noen tips:
1, eggløsning skjer gjerne 24-36 timer etter positiv el-test, og el-testen kan komme noen dager etter slim.
2, skulle dere ikke klare å bli gravide innen de 4-5 første månedene, nøl ikke med å betale for en utredning privat. I det offentlige skal kvinnen ha påvist pcos eller endometriose for å få henvisning til utredning etter 6 mndr. Uten sykdommer er ett år. Stor sjanse for mannlig infertilitet er årsaken, da kan det fort gå halvannet år til henvisnig videre til spesialisthelsetjenesten/fertilitetsklinikk og ytterligere et halvt år til første samtale på klinikk.

For oss prøvde vi i 2 og et halv år før vi kom til klinikken. Hadde jeg visst det jeg vet idag, hadde det ikke tatt i nærheten så lang tid.

Legg bort kommentarer som "stress mindre, så kommer det", de kommer velmenende fra venner og bekjente, til og med familie, men vit at du skal ha et stressnivå uten like for at det skal forhindre befruktning og svangerskap.

Stress i alle fall ikke med og IKKE få baby på gitte tider av året. Vips trenger dere hjelp, og da går det ikke på dine egne premisser. Vi skulle ikke ha i september, og vi skulle ikke ha i desember. Nå bryr vi oss ikke veldig mye når baby kommer, bare den kommer:p Ville aller helst ikke gå høygravid i 30+ midt på sommeren heller:joyful:

Som jeg har skjønt så har dere akkurat begynt å prøve, er alt normalt, ha det gøy, ikke drep moroa med planlagt sex. Tar laaaang tid å komme seg tilbake igjen fra det. :Heartred hvilken syklusdag er du på? Har du kort syklus kan til og med tidligtestere vise positivt noen dager etter IKM :)
 
Takk for mange gode tips! Av antatt eggløsning skulle jeg vært på DPO 23 (?) nå, men det går ikke an siden jeg fortsatt ikke har fått mensen og heller ikke har fått positiv test. Forrige syklus var på 38 dager, og skal vi følge det samme nå så burde IKM være i morgen. Jeg tok en test i dag tidlig igjen, men den også var blendahvit. Utrolig kjedelig om jeg skal ha så lang syklus synes jeg, da er det jo så lang ventetid mellom hver PP :(
 
Ingen mensen i dag heller. Er fortsatt utrolig lettrørt, men dette kan jo også være pms. Jeg har de siste to dagene fått såre slimhinner nedentil og annen utflod (nesten så jeg mistenker begynnende soppinfeksjon). Jeg gikk litt tilbake i tellingen min på hvorfor jeg trodde jeg hadde eggløsning 1. april og en av grunnene var fordi livmorhalstappen var så lav, dette trodde jeg var der den skulle være under eggløsning. Men nå leser jeg motsatt, at når den forsvant oppover (som jeg trodde betydde ferdig eggløsning og vi kunne kaste kondomen kanskje betydde at vi var på vei inn i fruktbar periode). Vi startet uten kondom for litt over to uker siden. Den uka "la vi inn aksjer" 3 ganger, så det er jo en teoretisk sjans for at vi skal ha klaffet, men det skal vel utrolig mye til for å ha truffet uten å ha prøvd vel. Testene er fortsatt blendahvite da..:sorry:
 
Da er jeg på CD 40 i dag og fortsatt ingen tegn på mensen og bare hvite tester. Det er veldig frustrerende at syklusen er så ustabil, og nå leser jeg på nett at sykluser over 40 dager regnes som unormalt. Jeg sluttet på P-piller i desember, så kanskje er det derfor. Men jeg synes det er rart at vi gikk fra 6 uker, til 5 uker og 3 dager til igjen at det nærmer seg 6 uker.. Jeg har i tillegg gått ned litt i vekt den siste måneden, kan dette være med og påvirke syklusen, tro? Testene jeg tar er i tillegg ikke "test tidlig", så nå har jeg bestilt opp flere el-tester og graviditetstester. Jeg skal til legen om to uker for noe annet, men jeg lurer på å ta opp ustabile sykluser med ham, men det er kanskje for tidlig å gjøre noe med dette.

Mannen min ser heller ikke helt problemet. Han mener at vi skulle jo ikke begynne å prøve før på neste syklus, men eneste grunnen til det var jo for å unngå nyttårsbarn. Nå er vi jo uansett langt forbi det. Uff, man blir jo litt frustrert :(
 
Da er jeg på CD 40 i dag og fortsatt ingen tegn på mensen og bare hvite tester. Det er veldig frustrerende at syklusen er så ustabil, og nå leser jeg på nett at sykluser over 40 dager regnes som unormalt. Jeg sluttet på P-piller i desember, så kanskje er det derfor. Men jeg synes det er rart at vi gikk fra 6 uker, til 5 uker og 3 dager til igjen at det nærmer seg 6 uker.. Jeg har i tillegg gått ned litt i vekt den siste måneden, kan dette være med og påvirke syklusen, tro? Testene jeg tar er i tillegg ikke "test tidlig", så nå har jeg bestilt opp flere el-tester og graviditetstester. Jeg skal til legen om to uker for noe annet, men jeg lurer på å ta opp ustabile sykluser med ham, men det er kanskje for tidlig å gjøre noe med dette.

Mannen min ser heller ikke helt problemet. Han mener at vi skulle jo ikke begynne å prøve før på neste syklus, men eneste grunnen til det var jo for å unngå nyttårsbarn. Nå er vi jo uansett langt forbi det. Uff, man blir jo litt frustrert :(
Kjedelig med sånne lange og uforutsigbare sykluser. Håper syklusen din stabiliserer seg snart og at du føler prøvinga kan starte for fullt! Masse lykke til! :love2
 
Kjedelig med sånne lange og uforutsigbare sykluser. Håper syklusen din stabiliserer seg snart og at du føler prøvinga kan starte for fullt! Masse lykke til! :love2

Takk! Det er sjelden jeg håper på TR, men nå er jeg så utålmodig etter å komme i gang igjen! Jeg tester hver dag, men tviler sterkt på at det kan være noe på gang når jeg enda har hvite tester på CD 41 :sorry:
 
Takk! Det er sjelden jeg håper på TR, men nå er jeg så utålmodig etter å komme i gang igjen! Jeg tester hver dag, men tviler sterkt på at det kan være noe på gang når jeg enda har hvite tester på CD 41 :sorry:

Ville bare si at jeg kjenner meg så godt igjen i frustrasjonen din! Jeg er på CD40 i dag, og sitter bare og venter og håper TR skal komme. Har spottet siden søndag, men ingen mens enda :shifty: Jeg hadde en MA/abort i mars, og kroppen har vært helt på bærtur siden virker det som. Man kan virkelig bli gal av å vente sånn. Håper vi begge får TR veldig snart, og kan starte på ny PP:Heartred
 
Ville bare si at jeg kjenner meg så godt igjen i frustrasjonen din! Jeg er på CD40 i dag, og sitter bare og venter og håper TR skal komme. Har spottet siden søndag, men ingen mens enda :shifty: Jeg hadde en MA/abort i mars, og kroppen har vært helt på bærtur siden virker det som. Man kan virkelig bli gal av å vente sånn. Håper vi begge får TR veldig snart, og kan starte på ny PP:Heartred

Så trist å høre om MA-en din. Var du langt på vei ? :Heartred

Det er veldig frustrerende å vente. Men det kan jo bli en kjip prosess om jeg skal være utålmodig allerede nå :sour:
 
Så trist å høre om MA-en din. Var du langt på vei ? :Heartred

Det er veldig frustrerende å vente. Men det kan jo bli en kjip prosess om jeg skal være utålmodig allerede nå :sour:

Det ble oppdaget i uke 9. Skulle vært 9+2, men fosteret ble målt til rundt 8+1 - 8+3. Så det var veldig kjipt :Heartred og det som er så frustrerende nå er at jeg ikke vet hvor lenge jeg må vente før vi kan prøve igjen. Hadde veldig stabile sykluser før MA'en, og tenker jeg hadde taklet det ok nok at det tok litt tid å bli gravid om jeg i det minste kunne prøve, og visste hvor lenge jeg måtte vente på f.eks EL eller TR. Men nå aner jeg jo ikke hvor lang tid det vil ta før mensen kommer ordentlig i gang her og til ting stabiliserer seg litt :shifty:

Pleier du å ha så lange sykluser?
 
Det ble oppdaget i uke 9. Skulle vært 9+2, men fosteret ble målt til rundt 8+1 - 8+3. Så det var veldig kjipt :Heartred og det som er så frustrerende nå er at jeg ikke vet hvor lenge jeg må vente før vi kan prøve igjen. Hadde veldig stabile sykluser før MA'en, og tenker jeg hadde taklet det ok nok at det tok litt tid å bli gravid om jeg i det minste kunne prøve, og visste hvor lenge jeg måtte vente på f.eks EL eller TR. Men nå aner jeg jo ikke hvor lang tid det vil ta før mensen kommer ordentlig i gang her og til ting stabiliserer seg litt :shifty:

Pleier du å ha så lange sykluser?

Ja, det skjønner jeg er kjedelig. Jeg sluttet på p-pillen rett før jul og hadde første mens 6 uker etter, mens nr 2 5 uker og 3 dager etter det og nå er vi på 6 uker igjen i morgen (og still counting). Jeg hadde håpt på at vi var på vei nedover mot kortere syklus, men den virker helt på bærtur, dessverre. Jeg har lest litt om vites agnus castus, som visstnok skal hjelpe på ustabil syklus, men jeg synes det er litt skummelt å starte på urtemedisin uten å ha snakket med lege. Men legen min stoler jeg ikke helt på ang. graviditet og slikt. Jeg spurte ham om når jeg burde starte med jod og folat og han mente det holdt lenge å starte ved positiv test, og det er litt annet enn det jeg har hørt andre få råd om :eek:
 
Ja, det skjønner jeg er kjedelig. Jeg sluttet på p-pillen rett før jul og hadde første mens 6 uker etter, mens nr 2 5 uker og 3 dager etter det og nå er vi på 6 uker igjen i morgen (og still counting). Jeg hadde håpt på at vi var på vei nedover mot kortere syklus, men den virker helt på bærtur, dessverre. Jeg har lest litt om vites agnus castus, som visstnok skal hjelpe på ustabil syklus, men jeg synes det er litt skummelt å starte på urtemedisin uten å ha snakket med lege. Men legen min stoler jeg ikke helt på ang. graviditet og slikt. Jeg spurte ham om når jeg burde starte med jod og folat og han mente det holdt lenge å starte ved positiv test, og det er litt annet enn det jeg har hørt andre få råd om :eek:

Ah skjønner. Har hørt at det kan ta litt tid før hormonene og syklusen stabiliserer seg etter pilleslutt, så det er nok helt normalt. Utrolig kjedelig så klart når man bare vil komme i syklus og starte prøvinga! Skal krysse fingre og tær for at vi får mensen innen helga :joyful::smiley-angelic003
 
Ah skjønner. Har hørt at det kan ta litt tid før hormonene og syklusen stabiliserer seg etter pilleslutt, så det er nok helt normalt. Utrolig kjedelig så klart når man bare vil komme i syklus og starte prøvinga! Skal krysse fingre og tær for at vi får mensen innen helga :joyful::smiley-angelic003

Ja, jeg har hørt det jeg også. Jeg sluttet på pillen en liten periode i 2020, og da gikk det 2 mnd uten TR og så 28 dagers syklus. Rakk bare 1 28 dagers syklus før vi bestemte oss for å starte igjen. Jeg hadde håpt at jeg smatt rett inn i den jeg.. Jeg har veldig lyst på TR enten i morgen eller lørdag. Jeg skal på jobbfest lørdag og når der er en teoretisk sjanse for at jeg kan være gravid så er det kjedelig å skulle risikere noe. Men å holde seg uten noe alkohol når jeg har så lange sykluser går jo nesten ikke an :wtf:
 
Ja, jeg har hørt det jeg også. Jeg sluttet på pillen en liten periode i 2020, og da gikk det 2 mnd uten TR og så 28 dagers syklus. Rakk bare 1 28 dagers syklus før vi bestemte oss for å starte igjen. Jeg hadde håpt at jeg smatt rett inn i den jeg.. Jeg har veldig lyst på TR enten i morgen eller lørdag. Jeg skal på jobbfest lørdag og når der er en teoretisk sjanse for at jeg kan være gravid så er det kjedelig å skulle risikere noe. Men å holde seg uten noe alkohol når jeg har så lange sykluser går jo nesten ikke an :wtf:

Forhåpentligvis stabiliserer syklusen seg etterhvert :Heartred og tror du kan ta deg en fest på lørdag uten dårlig samvittighet. Man må leve litt normalt innimellom selv om man er prøver. Kan ikke sette alt helt på vent, da blir prøveperioden bare enda kjipere enn den kan være innimellom.
 
Back
Topp