Prøver på (en til) sistemann

Så leit TR kom, jeg som hadde SÅ troen på denne PP:( Grafen så jo så bra ut:oops: Ønsker deg en masse lykke til i denne PP:Heartred Måtte PP5 være vår mnd, er i den samme nå jeg også:rolleyes: Får dessverre ikke svart deg på det du lurer på, da jeg ikke vet det:confused005 Sender deg en god klem, søta:Heartbigred
 
PP5/CD1 (egentlig 11DPO)

TR kom noen dager for tidlig her, og tempen har sunket, så det klaffet ikke denne gangen:( Begynte å spotte i går kveld sent etter litt mensmurringer noen minutter, og i dag begynte TR. Jaja, iaf ferdig med verdens lengste syklus! Er bare så skuffet, så trenger sikkert noen dager å komme ovenpå igjen.. Er bare så frustrert over at det virker som kroppen er i ulage? Ble jo gravid sist da jeg var 35,5år, så er ikke superlenge siden liksom.. Nå er jeg 37,5år, og har prøvd aktivt i 4 PP. Uregelmessig lengde på syklusene etter ammeslutt (35/38/46), og kort lutealfase.. Men jeg gir ikke opp håpet her! :Heartred

Synes det er så merkelig at jeg har fått så kort lutealfase? Har pleid å ha på 12/13 dager.. PP1 etter ammeslutt var den på 13 dager som normalt, og PP2,3&4 har den vært på 10 dager.. Kjipt, for siden dette blir vårt sjette barn har vi bestemt oss for å ikke søke hjelp etc! Men hvis lutealfasen min er for kort går det jo ikke an å bli gravid etter hva jeg har forstått..


Noen som har erfaring med om Wild yam, babyklister eller Salvie-te kan forlenge lutealfasen? I så fall vurderer jeg teste det denne PP! Når skal man starte i så fall? Kjente bivirkninger? Må nok gjøre litt research! Vil egentlig ikke usse med naturen, men hvis kroppen min er litt i ulage kanskje noe naturlig kan hjelpe? :rolleyes:
Nei, så kjedelig! Det skulle jo bli baby denne gangen :( Jeg vet at Wild yam regnes som naturens egen progesteron og kan forlenge lutealfasen, men har ingen erfaring med det selv. Slik jeg har forstått det, er det sånn at hvis du blir gravid mens du bruker Wild yam, bør du bruke det frem til uke 12(?). Det finnes og en progesteron-krem, men husker ikke hva den heter. Håper virkelig på klaff neste runde:Heartred
 
PP5/CD1 (egentlig 11DPO)

TR kom noen dager for tidlig her, og tempen har sunket, så det klaffet ikke denne gangen:( Begynte å spotte i går kveld sent etter litt mensmurringer noen minutter, og i dag begynte TR. Jaja, iaf ferdig med verdens lengste syklus! Er bare så skuffet, så trenger sikkert noen dager å komme ovenpå igjen.. Er bare så frustrert over at det virker som kroppen er i ulage? Ble jo gravid sist da jeg var 35,5år, så er ikke superlenge siden liksom.. Nå er jeg 37,5år, og har prøvd aktivt i 4 PP. Uregelmessig lengde på syklusene etter ammeslutt (35/38/46), og kort lutealfase.. Men jeg gir ikke opp håpet her! :Heartred

Synes det er så merkelig at jeg har fått så kort lutealfase? Har pleid å ha på 12/13 dager.. PP1 etter ammeslutt var den på 13 dager som normalt, og PP2,3&4 har den vært på 10 dager.. Kjipt, for siden dette blir vårt sjette barn har vi bestemt oss for å ikke søke hjelp etc! Men hvis lutealfasen min er for kort går det jo ikke an å bli gravid etter hva jeg har forstått..


Noen som har erfaring med om Wild yam, babyklister eller Salvie-te kan forlenge lutealfasen? I så fall vurderer jeg teste det denne PP! Når skal man starte i så fall? Kjente bivirkninger? Må nok gjøre litt research! Vil egentlig ikke usse med naturen, men hvis kroppen min er litt i ulage kanskje noe naturlig kan hjelpe? :rolleyes:

Ånei, så kjedelig - det var jo ikkje slik det skulle ende :shy::oops:
Eg tenkte også å prøve litt forskjellig enkle ting neste pp. Kanskje rooibus-te, ananas og salvie-te :D

Når starter lutealfasen, forresten? 1dpo?
 
11 dpo, og så tr.. Var litt tidlig, da.. Det ER tr og ikke festeblødning..?
Men kroppen kan jo selvsagt fort være i litt ubalanse, så..
Uansett. Ferdig med en lang syklus. Håper den neste blir kortere frem til EL, og at tiden etter EL ikke slutter før etter 8-9mnd. :)

Ånei, så kjedelig - det var jo ikkje slik det skulle ende :shy::oops:
Eg tenkte også å prøve litt forskjellig enkle ting neste pp. Kanskje rooibus-te, ananas og salvie-te :D

Når starter lutealfasen, forresten? 1dpo?

1 dpo er "one day past ovulation".
Altså. Dagen etter EL.
 
11 dpo, og så tr.. Var litt tidlig, da.. Det ER tr og ikke festeblødning..?
Men kroppen kan jo selvsagt fort være i litt ubalanse, så..
Uansett. Ferdig med en lang syklus. Håper den neste blir kortere frem til EL, og at tiden etter EL ikke slutter før etter 8-9mnd. :)



1 dpo er "one day past ovulation".
Altså. Dagen etter EL.

Takk - ja, det vet eg :happy: Men... er det da lutealfasen starter? Er man i lutealfasen når man er i dpo-land liksom? :p
 
Så leit TR kom, jeg som hadde SÅ troen på denne PP:( Grafen så jo så bra ut:oops: Ønsker deg en masse lykke til i denne PP:Heartred Måtte PP5 være vår mnd, er i den samme nå jeg også:rolleyes: Får dessverre ikke svart deg på det du lurer på, da jeg ikke vet det:confused005 Sender deg en god klem, søta:Heartbigred
Takk:Heartred Det kom litt brått på synes jeg! Hadde virkelig troa selv:( Menmen- lite å gjøre med det dessverre! Nå får jeg bare tenke fremover:) Jepp- la PP5 være vår mnd! Håper denne syklusen blir kortere bare- syklusene etter ammeslutt har vært 35/38/45 dager, så er jo såååå mye venting involvert;) Men det skal jeg klare altså:)
 
Nei, så kjedelig! Det skulle jo bli baby denne gangen :( Jeg vet at Wild yam regnes som naturens egen progesteron og kan forlenge lutealfasen, men har ingen erfaring med det selv. Slik jeg har forstått det, er det sånn at hvis du blir gravid mens du bruker Wild yam, bør du bruke det frem til uke 12(?). Det finnes og en progesteron-krem, men husker ikke hva den heter. Håper virkelig på klaff neste runde:Heartred

Takk:Heartred Jeg har lest litt nå, så har laget meg en liten plan her for denne PP:) Mulig det ikke har noe som helst å si, men føles bra å liksom gjøre noe! :rolleyes: Lykke til til deg også! :Heartred
 
11 dpo, og så tr.. Var litt tidlig, da.. Det ER tr og ikke festeblødning..?
Men kroppen kan jo selvsagt fort være i litt ubalanse, så..
Uansett. Ferdig med en lang syklus. Håper den neste blir kortere frem til EL, og at tiden etter EL ikke slutter før etter 8-9mnd. :)



1 dpo er "one day past ovulation".
Altså. Dagen etter EL.


Ja, lutealfasen har plutselig blitt veldig kort til meg å være? Ikke godt å si hvorfor det tar lenger tid å regulere seg tilbake til normalen denne gangen, men jeg får jo bare ta tiden til hjelp!:) Siden tempen droppet til det den var før EL samtidig som TR startet- og kraftig, så er jeg sikker på at dette er TR. Har heller aldri hatt festeblødning i noen av mine svangerskap, men det jeg har lest er at det skjer i svært sjeldne tilfeller og at det skal være ganske mild blødning.. Så nå er jeg igang med PP5:rolleyes: Håper det er nå det klaffer! Takk for gode ord:Heartred
 
PP5/CD2
Usikker på sykluslengde, EL ca.7/12, IKM 20/12:santa

Det tar litt tid å ‘omstille’ seg når TR kommer, og iaf når det kom så brått på som nå! :oops: Ble jo skuffet og lei meg, for føles så merkelig at kroppen er så uregelmessig denne gangen! Men jeg leste i notater fra tidligere PP før andre svangerskap, og fant ut at jeg faktisk har vært i en lignende periode før etter nr.3!

Jeg fikk tilbake TR da nr.3 var 4mnder ca, og hadde 4 PP med veldig ulik lengde før jeg ble gravid PP5 men mistet i uke 6. Så fikk jeg EL ca 3 uker etter SA og ble gravid med barn nr.4:) Litt fint å se at jeg har opplevd lignende før, og det har gått helt fint allikevel! Syklusene i disse PP var 34/40/30, så like varierende som nå også. Husker at jeg synes det tok litt tid da, men det er allikevel bare 17,5mnder mellom barn nr.3&4 siden TR har pleid å komme raskt tilbake etter fødsel hos meg (selv om jeg har ammet alle):). Det som var ulikt denne gangen her var jo at jeg gikk på cerazette fra rett etter fødsel frem til 16.april og ammet minsten veldig hyppig frem til jeg trappet ned og til slutt sluttet helt i juni. Fikk EL tre uker etter ammeslutt, og dette er fjerde TR siden det:)


Så! Her kommer min plan for denne PP:joyful::
-Salvie te en kopp pr dag fra CD1-ca.CD14 (usikker på akkurat hvor lenge jeg skal drikke det, leser forskjellig). Salvie te skal hjelpe å regulere uregelmessige sykluser og kan muligens hjelpe å få EL tidligere. Dette er veldig viktig å ikke drikke hvis man ammer eller kan være gravid, så er tydeligvis sterke saker. Men en kopp hver dag i starten av syklusen før EL blir bra.

-Jern (legen sa jeg skulle ta det når jeg har TR pga var litt lav, men har også lest at lavt jern kan være uheldig for prøving, så fortsetter å ta en tablett 27mg daglig denne pp).

-B-kompleks: har lest at B12-mangel kan ha innvirkning? Hadde en boks liggende, så tar en per dag.

-Tar også gravidvitaminer (gul boks) daglig, som dekker de andre behovene for bl.a omega 3 og Folsyre (disse har jeg tatt i mange mnder allerede).

-Wild Yam har jeg bestilt, og det skal tas etter EL. Har aldri prøvd dette før, men har lest at wy kan etterligne progesteron, som kan hjelpe med å opprettholde et svangerskap hvis man har tendenser til progesteronmangel. Jeg ønsker ikke utredning eller medisiner da jeg føler dette skal skje ‘naturlig’ siden det tross alt er barn nr.6 vi prøver på, men siden wy er wt naturpreparat som fertilitetsklinikker kaller med svak effekt (ikke som medisiner altså), skader det ikke å prøve tenker jeg. Lutealfasen min har de siste tre PP vært veldig kort, så hvis wy kan hjelpe den med å bli litt lenger er jo det supert! Det er veldig viktig å ta dette ETTER EL har vært, så kommer til å teste etter EL i tillegg til å tempe for å være sikker.

Planen for wy kapslene er:
1-6dpo: 2 kapsler morgen, 2 kveld
7-8dpo: 2 morgen, 1 kveld
9-10dpo: 1 morgen, 1 kveld
11dpo- evt frem til positiv test eller TR: 1 morgen
Det er viktig å ikke ta de mens man er gravid, og det er viktig å ikke brått slutte siden det er progesteronfall som fører til TR og kan føre til SA. Derfor trapper jeg ned frem til IKM, men fortsetter å ta en pille per dag til positiv test eller TR.

-Jeg har fortsatt en del ‘babyvekt’ å gå ned, så startet prosjekt ‘gå ned 1kg per uke for 3 uker siden og har klart det hittil:) Planen er å fortsette med det frem til positiv test, eller til jeg når målet med å gå ned ca.10kg. Har ikke for høy BMI eller noe, men føler meg ikke helt som megselv med 10kg ekstra, så må være flink til å bare gjøre dette nå. Spiser sunt, men er mett:joyful:

Kan godt tenkes at ingen av disse tingene har noe å si i det hele tatt, men føles bra å prøve noe! Og jeg gjør også fertilitets yoga/meditasjon nesten daglig (10-20min). :)

Selv om dette er en merkelig tid med mye usikkerhet og bekymring, har vi det fint i ‘boblen’ vår her hjemme, og alle vi kjenner er friske:Heartred Det er jo en fin tid vi går inn i nå med førjulstid og alt av kos det innebærer, så jeg koser meg med julepynt, julefilmer, gaveshopping (på nett) etc:santa Elsker julen!

Takk for all støtte her inne, flotte jenter! Jeg tar meg ofte i å føle at jeg ‘sutrer’ når det er så mange som sliter med infertilitet i årevis og går gjennom så mye:Heartred Jeg er tross alt utrolig heldig og takknemlig for de vakre barna jeg allerede har:Heartred Det er allikevel deilig å ha et sted å sortere tankene, og føle forståelse og trøst! Koselig at vi kan hjelpe å dra hverandre opp:Heartred

Lykke til alle sammen! Håper det blir mange positive g-tester i julegave i år:Heartred
 
Super plan :smiley-bounce016
Gleder meg til å følge deg og høre hvordan det går :cool05

Har selv allerede en plan klar for neste pp - må bare avklare om det blir denne eller neste syklus :p

Syns selv det er mye støtte i dere andre her inne, godt med mange forskjellig perspektiv, samt å se at andre tenker mye det samme som en selv! Og vao - folk er så gode å heie hverandre frem her inne :Heartpink
Tenker at her må man ha lov å ‘sutre’ uansett hvilken pp man er i :wav
Alle er jo her av forskjellige grunner!

Masse lykke til med planen din! Nå skal det ende i to streker til jul :Heartpink
 
CD4 og TR er på vei til å dra:joyful: Hadde en litt annerledes TR denne gangen- spotting på kvelden, så kraftig blødning hele CD1, medium CD2 og veldig lett blødning i går CD3. Pleier å ha litt mer jevnt over medium/lett før det stopper opp vanligvis, men siden forrige syklus var såååååå lang, fikk vel slimhinnene bygget seg opp veldig eller noe:rolleyes: Men! Nå er det straks over, og my fruktbar periode kommer etterhvert:) Litt usikker på når jeg skal starte med EL-testing (må for øvrig huske å bestille nye), for jeg har startet altfor tidlig før, og bruker så mange! :hilarious: Har jo alltid hatt EL ganske sent i syklusen (CD18-25), men håper jo at salvieteen kan forkorte folikkelfasen en smule. Når ville dere startet? Har jo uansett god tid her:) Kommer til å legge inn aksjer annenhver dag når TR er helt ferdig for sikkerhetsskyld, men siden jeg skal ta Wild yam, er det viktig å vite når EL er så jeg ikke tar for tidlig. Kanskje starte med en EL test hver formiddag fol CD16 eller noe? Så får jeg teste ettermiddager også når de blir litt sterkere kanskje? Eller ville dere testet to ganger pr dag fra starten av? Min LH-topp virker å være ganske brå og kort, så vil jo ikke gå glipp av den! :wideyed:

Førjulstid, gaveinnkjøp, pynting og kos fremover iaf, så skal få tiden til å gå med koselige sysler iaf:)


Ønsker positive tester til oss alle før jul!:joyful:
 
Kan ikke svare deg på det du lurer på, for har ingen erfaring med det, men ønsker deg masse lykke til, søta:Heartred Denne mnd SKAL det bli spire:love7:happy119
 
Høres ut som om du har en god plan! Jeg har også drukket salvie-te de to siste pp'ene, og denne gangen ble jeg jo gravid :D

Krysser fingrene for deg!:love7
 
Høres ut som om du har en god plan! Jeg har også drukket salvie-te de to siste pp'ene, og denne gangen ble jeg jo gravid :D

Krysser fingrene for deg!:love7
Har du? :joyful: Så spennende! Hvor mye drakk du og hvor lenge etc? Leser så mye forskjellig! :wacky:Hadde det noen effekt for deg på lengde etc? Jeg håper å få EL litt tidligere, og gjerne litt lenger lutealfase som tydeligvis har blitt på 10 dager de siste månedene av en-eller- annen-grunn;)
 
Har du? :joyful: Så spennende! Hvor mye drakk du og hvor lenge etc? Leser så mye forskjellig! :wacky:Hadde det noen effekt for deg på lengde etc? Jeg håper å få EL litt tidligere, og gjerne litt lenger lutealfase som tydeligvis har blitt på 10 dager de siste månedene av en-eller- annen-grunn;)
Jeg drakk en kopp per kveld fra begynnelsen av syklusen frem til positiv el-test. Begge pp-ene jeg drakk teen, fikk jeg el én dag tidligere enn jeg har pleid å ha. Lutealfasen var lik. Håper du får el litt tidligere nå, er jo litt kjedelig å vente så lenge :)
 
Back
Topp