Prøver og forstå dette med mål..Noen som vet? BPD, MAD,FL..

Sandra1987

Glad i forumet
Jeg sitter og ser på papirene jeg fikk med jordmor på ul i uke 33. Så ser jeg plutselig at det står avvik: 7,2%. Betyr det at det er noe galt med babyen eller at det kan være avvik i målene hun har tatt av babyen? Kjenner jeg ble litt stressa! Og når de måler BPD, MAD og FL måler de da i millimeter og ikke cm? Håper noen vet!

Avvik går nok på gjennomsnittlig vekt. Det betyr at din baby ligger 7,2% over den gjennomsnittlige babyen. Om det er minus foran, betyr det at babyen er mindre enn gjennomsnittet.
Jeg fikk vite av min jordmor idag at alt under 10% er helt normalt.
Min er 3% mindre enn gjennomsnittet, noe som skyldes at vi får små/tynne babyer. Storesøster var også liten, og hverken jeg eller sambo er store.
Hadde det vært stort avvik ville du fått vekstkontroller.

BPD = hodemål
MAD = magemål
FL = lårbein

Måles i mm. :-)

Takk for svar :) Bra det ikke var noe galt da. Det er ikke minus foran nei. Mine to andre barn har veid 3330 og 3320 ved fødsel. Begge er født i uke 38. Så har fått normalvektige babyer tidligere da :) Er jo ikke sikkert hun er så veldig stor ved fødsel likevel. Blir spennende og se :)

Følte meg litt dum når jeg spurte om målene :rolleyes: Det kunne jo ikke vært cm de måler i! :confused::rolleyes: Herlighet! :p:p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp