Prøver etter konisering.

Solbolle92

Forelsket i forumet
Julibarna2024☀️
Hei dere! :)

Jeg og kjæresten ønsker å prøve å få vårt første barn. Vi begynte å planlegge i fjor vår, men etter min første celleprøve ble det funnet ut at jeg hadde store celleforandringer Cin3 og Hpv 16. Og da ble alt satt på vent. Ble operert i slutten av August, der de fjernet en liten del av livmorhalstappen. Fikk svar etter operasjonen at den var vellykket.
Tok etterkontroll med lege med ny celleprøve og hpv test nå i Februar som viste seg at alt var normalt, men for rutinesjekk så skal jeg inn til ny prøve mot høsten igjen. Vi var begge hos legen under sist celleprøve for å stille spm. Og legen mente da at om celleprøven var bra nå, så var det ingenting i veien å prøve å få barn.

Er det noen her som har erfaringer med prøving etter konisering? og hvor lenge ventet dere? Burde vi vente etter prøve nr 2 er avlagt i høst?

Vi er begge ganske innstilt på å slutte på P-pillen, og tror prøvingen kommer til å ta en stund før det klaffer siden jeg har gått på pillen i 11 år uten noen form for pause. Vi kjenner oss bare veldig klar for å starte nå!

Jeg hadde en konisiering, men vi prøvde heller ikke å bli gravide før ett år etter. Planlagt. Og da klaffet det på første forsøk! Men tror det hadde gått fint om jeg hadde blitt hravid tidligere enn det også, utifra hva legene anbf meg:-)

Hei. Hadde selv Cin2. Ble operert september 2016, gravid på nyåret 2017. Var litt ulike beskjeder som ble gitt i forhold til hvor lenge jeg burde vente med å bli gravid, alt fra 0 til 6 mnd. Etter nøye overveielser i samråd med fastlege, bestemte vi oss for å prøve så fort jeg fikk tilbakemelding på at det så ut til at alt var fjernet ved konisering. Masse lykke til[emoji4]

Tusen takk for gode svar [emoji4]

Synes det er så lenge igjen til høsten. Og skulle jeg evt bli gravid før da, er jeg så redd for at celleprøven kan føre til blødninger og verste tilfelle abort.
Tok dere prøve nr 2 etter konisering under graviditet eller ventet dere til etter fødsel?

Beklager for mange spm![emoji4]

Ble konisert i juni. Hadde grad CIN3 jeg også. Tok ny celleprøve hos gynekologen min på volvat i oktober og den var fin[emoji4] På sykehuset sa de vi kunne påbegynne prøving etter 8 uker!

Jeg har blitt konisert + fjernet noen polypper 2 ganger, begge gangene cin3. Gang nr. 2 under 1 år etter vellykket første operasjon. Ble etter dette anbefalt å vente til 2 "friskmeldte" prøver (12 mnd).

Vet dere hvor mye av livmorhalsen som ble tatt?

Fikk ikke beskrevet så mye om hvor mye de tok. Operasjonslegen min sa at hun ikke tok for mye, men ikke for lite heller. Bare det de måtte ta.
Fastlegen min nevnte at det ikke så ut som at det var mye som ble tatt når jeg var på etterkontroll og ny celleprøve [emoji4] men hører det er forskjellig!

Fikk ikke beskrevet så mye om hvor mye de tok. Operasjonslegen min sa at hun ikke tok for mye, men ikke for lite heller. Bare det de måtte ta.
Fastlegen min nevnte at det ikke så ut som at det var mye som ble tatt når jeg var på etterkontroll og ny celleprøve [emoji4] men hører det er forskjellig!

Regner med det er mulig å finne ut hvor mye som ble tatt da. Skal ta å ringe legen min å høre. For jeg skulle ikke ha fler barn[emoji85] men at vi skulle ombestemme oss hadde jeg virkelig ikke trodd. Hehe..

Regner med det er mulig å finne ut hvor mye som ble tatt da. Skal ta å ringe legen min å høre. For jeg skulle ikke ha fler barn[emoji85] men at vi skulle ombestemme oss hadde jeg virkelig ikke trodd. Hehe..

Om fastlegen din ikke vet, så har sikkert sykehuset infornasjonen [emoji4] vet at om de har tatt mye så kan de sette på en strikk eller noe for å hindre for tidlig fødsel, cerlage tror jeg det heter. Tror de fester det etter uke 12, og klipper av strikken nærmere fødsel.
Masse lykke til [emoji4]

Om fastlegen din ikke vet, så har sikkert sykehuset infornasjonen [emoji4] vet at om de har tatt mye så kan de sette på en strikk eller noe for å hindre for tidlig fødsel, cerlage tror jeg det heter. Tror de fester det etter uke 12, og klipper av strikken nærmere fødsel.
Masse lykke til [emoji4]

Ja oki høres bra ut [emoji106] da skal jeg høre med legen og evt sykehuset [emoji4]

Back
Topp