Prøver å bli gravid

termin0218

Andre møte med forumet
Jeg og min samboer har prøvd å bli gravide en god stund nå. Jeg har jobbet tre skift men fikk tilbud om fast jobb ett annet sted med dagtid jobbing og skrev under kontrakt på dette i dag, begynner å jobbe der 1jan. Det står i kontrakten av jeg har prøvetid i ett halvt år og at da er lønnen ... Og etter ett halvt år ved fast ansettelse går jeg opp i lønn. Hva syns dere jeg skal gjøre? Skal jeg begynne på p piller igjen og vente litt med å prøve eller skal vi fortsette og prøve og hva kan jobben gjøre hvis jeg blir gravid i prøvetiden? Takker for svar og regler på dette

Jobben har egentlig ikke lov å gjøre noe forskjell på om du er gravid eller ikke. Men desverre så skjer det at folk ikke får fortsette.. Det skal vel egentlig være gode grunner for å si deg opp etter prøvdeperioden, men er ikke helt sikker.. Uansett så ville jeg ikke sagt opp min forrige jobb før jeg var sikret fast stilling på den nye jobben.

Skulle du bli gravid i prøveperioden så har du ingen plikt til å opplyse om dette når de skal vurdere deg videre. Så hvis du er kort på vei så går det fint. Men det er et vanskelig dilemma...

Jobben har egentlig ikke lov å gjøre noe forskjell på om du er gravid eller ikke. Men desverre så skjer det at folk ikke får fortsette.. Det skal vel egentlig være gode grunner for å si deg opp etter prøvdeperioden, men er ikke helt sikker.. Uansett så ville jeg ikke sagt opp min forrige jobb før jeg var sikret fast stilling på den nye jobben.

Skulle du bli gravid i prøveperioden så har du ingen plikt til å opplyse om dette når de skal vurdere deg videre. Så hvis du er kort på vei så går det fint. Men det er et vanskelig dilemma...
Signerer denne. De har ikke lov til å ekskludere deg fra jobben pga graviditet, men siden det er en prøveperiode så kan de si ting som at det ikke fungerte, ikke var en god match osv.... Jeg hadde fortsatt prøvingen, men valgt å holde det hemmelig så godt som mulig til prøveperioden er over og kontrakt på fast ansettelse er skrevet under, men det er et valg du må ta :)

Jeg ville fortsatt prøvingen, og ikke sagt noe om det til prøvetiden din er over. ;) Blir nok en skandale om du mister jobben fordi du er gravid. Tror ikke de tør å gjøre noe sånt :) Ikke start på p-piller, men bruk kondom den uken du har eggløsning og blir du gravid likevel er jo det bare flott! ;)

Jeg hadde fortsatt prøvingen. Aml er tydelig på at du ikke skal forskjells behandles om du er gravid. Du skal også ha dokumentert oppfølging dersom de skal avslutte deg i prøvetiden, er ikke bare å si takk og farvel. Hadde ikke snakket høyt om familie planer, eller hvis du ble gravid.

Evt du kan bruke kondom de første mnd dersom du vil jobbe deg inn litt.

Jobbet selv i et vikariat når jeg ble gravid, kontrakten ble avsluttet da jeg var 4,5 mnd på vei, ikle fordi jeg var gravid (min leder fikk ikke vite noe før lenge etterpå mnd 8). Utrolig kibt men jeg hadde rett på dagpenger og pga dette opparbeidet jeg meg rett til permisjon. Livet er ikke helt slik jeg drømte om, men glad jeg ikke utsatte drømmen om en familie lengre, er bare en jobb, som jeg hadde mistet uansett;)

Jobben har ikke lov til å gjøre noe, men de kan komme med masse teite unnskyldninger for at det ikke fungerer i prøveperioden. Men de skal jo selvfølgelig være relevante. Så pass på at du gjør jobben din skikkelig, ikke kommer for seint, fravær osv så er du veldig trygg. Ikke sikkert du blir gravid med det første heller, så ville ikke begynt på p - piller nei :)
Lykke til!

Graviditet har ingenting med jobb å gjøre. Enkelt og greit.

Vet du, så lenge du ikke er 40 år, syns jeg dere skal ta en pause fra prøvingen.
I dag har du tre skiftjobber, og sitter du i denne gjennom prøveperioden har du en dagjobb. Det kommer til å bety uendelig mye for deg når du er ferdig med permisjon en gang.

Dessuten gir det deg tid til å befeste stillingen din som deg, ikke som hun gravide.

Det gir deg ro i permisjonen til å ha perm, ikke søke etter ny jobb (pluss at damer med bare ett barn ikke er så populære på arbeidsmarkedet de heller)

Og dessuten. Prøver du nå, og det klaffer får du høstbarn. Noe som trolig betyr stress med å finne en løsning på barnepass når barnet er et år og ikke har krav på barnehageplass.

Selvsagt har ikke arbeidsgiver lov til å kutte deg ut fordi du er gravid, men hvorfor ta sjansen? Noen ganger bør man ta grep for å sikre seg selv.

Nei, utsett prøvingen til det er vår/sommer igjen du.

Lykke til!

Hva sier magefølelsen? Jeg har jobbet på min arbeidsplass i 3 år nå. Byttet offesielt stilling til sjef i desember i fjor. Og var gravid i mars. Planen har vært barn. Og kommer det så kommer det. Men følte meg litt maktesløs på å miste noen uker På å være sykemeldt i 1 trimester og nå på slutten. Så kom ferie. Følte jeg fikk lite tid til å forme jobben 100 % slik jeg ville. Men for all del. Babyen i magen er ønsker, ventet og vi gleder oss veldig, veldig masse. Og det blir å gå bra på jobb. Blir jo ikke det nivået jeg krever men den er der når jeg kommer tilbake.

Du må følge magefølelsen. For jobben har ikke noe med om du blir gravid. Om du prøver eller ikke. Uansett mange som plutselig blir gravid. Men jobben er en lagsiktig innvistering i ditt liv, barnetsliv ect. Dine ønsker og mål i livet.

Kommer an på hvor gammel du er, har du det du ønsker rundt deg. Hva mener mannen?

Hadde det vært en helt ny jobb hadde jeg ventet. MEN det er meg. Jeg er på samme arbeidsplass og på en god arbeidsplass. Og jobbet skift før nå er det dagtid.

Ville nok også ventet hvis jeg hadde tid for å sikre den jobben :-) veldig praktisk å ha dagjobb å vende tilbake til etter permisjon :-)

Jeg ville fortsatt prøvingen, og ikke sagt noe om det til prøvetiden din er over. ;) Blir nok en skandale om du mister jobben fordi du er gravid. Tror ikke de tør å gjøre noe sånt :) Ikke start på p-piller, men bruk kondom den uken du har eggløsning og blir du gravid likevel er jo det bare flott! ;)

Signerer denne :)

Jeg skjønner egentlig ikke greia. Det er snakk om en fast stilling med 6 mnd prøvetid. Skal du bli sagt opp da, fordi du blir gravid i prøvetiden? Det sier seg selv at det ikke er akseptabelt, det er jo til og med ulovlig. Gjør du jobben din på en god måte, så har de ingen grunn til å gi deg sparken. Skjønner ikke hvorfor man skal sette livet på vent fordi man er redd for at arbgiver kanskje skulle finne på å gå til det ulovlige skrittet å si deg opp på grunn av en evt graviditet. Og det med høstbarn. Er mange som får høstbarn - det går bra det og.

Men til syvende og sist så er det jo opp til deg selv om du ønsker å bli gravid i denne perioden eller ikke. Jeg hadde forstått det hvis du hadde et vikariat/engasjement i 6 mnd med mulighet for fast etter det. Men når det er snakk om en fast stilling med prøvetid så skal de ha veldig gode grunner for å gi deg fyken.

Back
Topp