Prøverørsbehandling!

*Lavendel*

Glad i forumet
Er det noen som kan fortelle meg litt om prøverør???
Hvordan skjer det? Er det vondt?
 
Kan alt om prøverør. Har vært igjennom prosessen to ganger. Det finnes to behandlingsmåter her i landet og kommer ann på spermiene til mannen din. Hormonkuren hadde jeg ingen ubehageligheter med. Selve uttagningen av egg kan være ubehagelig. Jeg tok ut 15 egg sist og det var noe smertefullt. Har du noen konkrete spørsmål må du bare spørre, jeg vet jo ikke helt hvordan situasjonen deres er. Spør enten her eller på pm om du ønsker det.[:)]
 
Vi gjennomførte IVF i juni, og venter vårt første barn i mars. IVF er en av de to metodene som tilbys i Norge, og fungerer slik at man blander modne eggceller og sædceller i en skål, og så finner sædcellene veien selv. Den andre metoden heter mikroinjeksjon og fungerer slik at man skreller forsiktig av en flik av skallet på en og en eggcelle, og så dytter man en utvalgt sædcelle forsiktig inn mot skallåpningen slik at den "smetter innenfor".
I begge tilfeller legges de befruktede eggene i en skål som ligger til "dyrking" i 1-3 døgn, og av de velger man igjen ut f.eks. to egg som har delt seg og utviklet seg mest mulig normalt. Det vanligste i dag er å sette inn ett eller to egg (vi satt inn to, og et av eggene ble til en baby).

Hormonkuren var slitsom for meg, det var som en kraftig overgangsalder og jeg var veldig sliten og surrete/distré og litt svimmel. Og stimuleringen av eggstokkene (sprøyter) for å modne eggene var litt ubehagelig (følte meg som en verpehøne!). Egguthentingen var litt ubehagelig (de går inn med et tynt "sugerør", stikker hull på en og en eggpose og suger ut egg), men ikke veldig vond. Egginnsettingen var ikke noe problem, da bare sprøytet de inn to befruktede egg gjennom en tynn, tynn slange opp i livmoren. Etter egginnsettingen gikk jeg på hormonkur (gelé) for å stabilisere kroppen igjen.

Veid opp mot resultatet betyr den fysiske og psykiske påkjenningen hele prosessen var ingenting!! [:D]
 
Hei:)

Takk for svarene;)

Hannes spermier er på topp, det er meg det er galt med... Hormonforstyrrelse... Og dette fører til at jeg ikke har eggløsning. Går nå på metformin (de tror det skal hjelpe, men det tror ikke jeg....)

Jaja, tror neste steg blir prøverør! Vet ikke helt, men jeg bare lurte på kordan det skjer...

Nånå... er så lei av å ikke bli gravid, det er nå 3 år sia vi virkeli bynte å ønske oss barn, men, men...

jaja....

Klemma!
 
Ja vi får se her å om det kanskje etterhvert blir prøverør, selv om jeg har fått egg av pergotimen... Men jeg vet ikke... Gynekologene jeg har vær har vært positive begge to, men det har ikke skjedd noe på 3 mnd i allefall... Eller jeg venter jo på mensen nå da, er 3 dager over tida i dag...
 
Å så spennende, Pastella!
Ser du er fra tromsø, kozeli det;)

Vet den følelsen du har, når man er over mensen... Håper for din del at det er noe;)

Klemma fra mæ:)
 
Nettemor82: Takk... Ja det er fint her i Tromsø... Liker meg godt her...
 
Så flott da:)

Har dere prøvd lenge???
 
Hei glad for å se at man ikke er alene her i verden med og vil ha barn.vi har prøvd i snart 3 år men ingenting.har nettopp søkt oss til tromsø,krysser fingrene om at vi får komme.
 
For oss gikk det vel ca 1 1/2 år før vi var igang. Først kom papirer bort i posten og så måtte jeg ta vaksine for røde hunder og da måtte jeg vente i 3 mnd. før vi kunne starte. Litt uflaks i begynnelsen. Var første gang på UNN i mars 2004, da ville dette ikke bli baby. Neste gang var vi august, 19. august ble det satt inn 2 egg, som du ser er Frida ett resultat av det forsøket. Vi betalte 3000,- til UNN og 15.000 i medisiner. Fikk dekt resten av medisinene. Måtte selv betale litt for opphold (fikk dekt noe), reise fikk vi også dekt. Men jeg ser du er fra Tromsø, så du får jo ikke så mange utgifter. Vil bare si at folkene på IVF avd. på Unn er supre. Ble veldig godt tatt vare på. Lykke til![;)]
 
Hei Nina!

Det er faktisk veldig godt å snakke med personer i samme situasjon;)

Ønsker deg lykke til vidre.... Du skal se at det er vår tur snart:)

Klemma
 
Hei Snuppepia[:)]

Tusen takk for gode svar:)
Dere er så må være så glade for å ha fått det til, dere har en nydleig datter:)

Lykke til me versle jenta;)

Klemma
 
Takk Nettemor82, ja vi er kjempe glade for at Frida er kommet til oss. Hun er en herlig liten jente. Krysser fingrene for dere som skal gå igjennom prøverørsbehandling.
 
Tusen takk for det:)
 
Hei nettemor!

Jeg har PCOS ( hormonforstyrrelse), og har gått på metformin i ca 5 år. Har alltid blitt fortalt av leger at dersom jeg skulle bli gravid, så måtte jeg få hjelp. Vel, nå er det 6 mnd. siden jeg tok ut spiral, og jeg er 8 uker gravid... uten hjelp! Så fatt mot, det er håp for flere når det gikk bra med meg! Har veldig tro for metformin...

Klem fra ildrii[:)]
 
Back
Topp