Prøverørsbarn

Prinsessa i tårnet

Elsker forumet
Er det mange her som har prøverørsbarn, eller som er midt opp i det eller skal igjennom det?[:)]

Jeg er gravid i 16. uke med prøverørsbarn (IVF-metoden). Vi var knallheldige med at det gikk i boks allerede på første forsøk!

Så flott, vi lyktes på 2. forsøk!

Grattis! Blir noen herlige unger på oss til vinteren/våren, da!
...hvis jeg ikke misforstod tickeren din, da? Jeg har termin i mars.

Førstemann hos oss er prøverørsbarn, han er 4 år nå. Det var første forsøk. Ble gravid på naturlig vis da han var 5-6mnd gammel. Nå er jeg gravid igjen også det ganske greit, prøvde 3-4mnd, så var det gjort.

1. Hvor lang tid tok det fra dere søkte om prøverør til dere faktisk fikk gjennomført det?
2. Hvilke prøver/tester måtte mannen og du gjennom for å bli akseptert som prøverørspar?
3. Må man gjennom Pergo først? Hvor mange forsøk?
4. Må slitende par stille med de økonomiske utgiftene eller betaler staten det?

Jeg skal gjennom gyn.ultralyd nå om et par uker. Deretter skal jeg ta blodprøve på dag 20 og 22 i neste syklus for å teste ut diverse ettersom jeg ikke har EL.
Dersom det ikke er noe galt med meg blir mannen testet.

Trenger litt hjelp og info om dette, jenter!

ORIGINAL: Antoine

1. Hvor lang tid tok det fra dere søkte om prøverør til dere faktisk fikk gjennomført det?
2. Hvilke prøver/tester måtte mannen og du gjennom for å bli akseptert som prøverørspar?
3. Må man gjennom Pergo først? Hvor mange forsøk?
4. Må slitende par stille med de økonomiske utgiftene eller betaler staten det?

Jeg skal gjennom gyn.ultralyd nå om et par uker. Deretter skal jeg ta blodprøve på dag 20 og 22 i neste syklus for å teste ut diverse ettersom jeg ikke har EL.
Dersom det ikke er noe galt med meg blir mannen testet.

Trenger litt hjelp og info om dette, jenter!

1. Kommer an på om det er offentlig (kan bli noen mnd ventetid) eller privat (null ventetid)
2. Sædprøve, noen må ta kikkhullsundersøkelse for å sjekke om det er tette eggledere. Men ikke alle. Kommer an på hva legen syns.
3. Nei, det er hvis manglende eggløsning. Noen leger skriver ut Pergo som standard, men det er ikke bra om man har tette eggledere da det kan føre til svangerskap i egglederen.
4. Offentlig: Da får du tre forsøk for 3000 kr, og egenandel på medisin kr 15 000. Dyrt - ja!! Privat: Varierer, men betraktelig dyrere!

Lykke til :klem:

Selv ble vi gravid på egen hånd etter et mislykket prøverørsforsøk!

Kan kanskje svare på noe av det.
1. Ventetiden varierer etter hvor i landet du bor og hvilket sykehus du tilhører. Det var min erfaring, da vi flyttet fra østlandet til nordnorge mens vi sto på vent. Sør var det da 2års ventetid og her nord var det akkurat gått ned til ca 1 års ventetid. Men dette er sikkert endret nå. Men jeg ble av andre hensyn tatt utenom køen etterhvert fordi dette ga større sjanse for å lykkes. Derfor ventet vi bare 9mnd.
2. Sædprøve av mannen min ble tatt før jeg ble utredet noe større, for å utelukke at det var ham. Jeg tok diverse blodprøver , ultralyd o.l. Fikk konstatert at jeg hadde eggløsning. Måtte til slutt til laparoscopi (kikkehullsundersøkelse hvor de går inn med scop gjennom et lite snitt ved navelen. Gjøres i lett narkose. Dette for å få sett baksiden av livmor, eggledere, eggstokker ). Gjennom den undersøkelsen fant de den sansynlige årsaken på meg.
4. Betalingen da var noe annet enn nå, så det kan jeg ikke svare på. Fins sikkert info om det på nettet.

Lykke til uansett!! Stå på, dere kan lykkes til slutt!!

Sara73 - var dere i Tromsø?

Hei Sara73,

Så fint å høre at dere har fått det til på naturmetoden etter et prøverørsbarn. Det er egentlig det vi håper på også, at det skal "smelle i boks" etter at jeg er ferdig med å amme min første. Håper vi slipper å kjøre i gang med en ny prøverørsrunde for å få et barn til, men må vi så må vi. Det er jo uansett verdt det! [:)]

Hei Antoine,

1. Vi ble satt i "ventekø" på Ullevål sykehus 1. august 2004, og satt igang hormonkuren i april. Vi satt inn to egg 11. juni i år, og venter nå et lite mirakel. Vi ventet altså 8 måneder, etter en 2 1/2-års periode med "vanlig prøving" og utredninger.

2 + 3. Vi startet med det enkleste, å teste mannen. Han var inne tre ganger på Andrologisk Senter i Oslo for å sjekke sædkvalitet etc. (ble nok litt overrasket første gangen han var der og fikk en finger rett opp i .... Men han synes det var overkommelig).
Deretter var det min tur til å sjekkes, og vi begynte med å påvise eggløsning og gå en runde med eggløsningspiller for å følge og dokumentere syklusen min. Deretter var jeg inne på sykehuset for en kikkehullsundersøkelse, hvor de sprøytet grønnfarge opp i egglederne mine for å se at de ikke var tette.
Konklusjonen etter utredningene var at jeg var helt normal og at mannen min hadde noe seig sædvæske som kunne hindre cellene å svømme effektivt nok, men hovedkonklusjonen ble at det var såkalt "uforklarlig årsak til barnløshet".

4. Hvis man vil benytte seg av det offentlige helsevesen, kan man få inntil tre forsøk. Egenandelen tilsvarer prisen på de medisinene du trenger i forberedelsesfasen, og det vil være ca. 15.000-18.000. Du må altså ha cash tilgjengelig, for du må selv gå på apoteket og bestille og betale alle medisiner.
I tillegg koster det ca. 3000 som man må betale til klinikken for at de skal gjøre jobben.
Alt dette er å betrakte som en egenandel og må betales fullt og helt selv.

Dersom man må prøve en eller to ganger til (totalt maks tre) kan man søke refusjon for alle utgifter som overskyter ca. 18.500 kroner. Men egenandelen er en kostnad man ikke kommer utenom.

Hvis man er blitt gravid i løpet av tre forsøk, og føder et barn, kan man selv bestemme når man vil inn og evt. prøve igjen (hvis det er aktuelt). Da slipper man å stå i ny kø. Man må da betale ny egenandel igjen, altså den samme runden med medisiner og penger som første prøverørsperiode.

Hvis man satser på å benytte privat klinikk i Norge/Norden kan man slippe unna med kortere ventetid, men så koster det jo også deretter (minimum 50-60 tusen, og jeg har hørt om at folk har betalt helt oppe i 200 tusen).

Back
Topp