Hei Antoine,
1. Vi ble satt i "ventekø" på Ullevål sykehus 1. august 2004, og satt igang hormonkuren i april. Vi satt inn to egg 11. juni i år, og venter nå et lite mirakel. Vi ventet altså 8 måneder, etter en 2 1/2-års periode med "vanlig prøving" og utredninger.
2 + 3. Vi startet med det enkleste, å teste mannen. Han var inne tre ganger på Andrologisk Senter i Oslo for å sjekke sædkvalitet etc. (ble nok litt overrasket første gangen han var der og fikk en finger rett opp i .... Men han synes det var overkommelig).
Deretter var det min tur til å sjekkes, og vi begynte med å påvise eggløsning og gå en runde med eggløsningspiller for å følge og dokumentere syklusen min. Deretter var jeg inne på sykehuset for en kikkehullsundersøkelse, hvor de sprøytet grønnfarge opp i egglederne mine for å se at de ikke var tette.
Konklusjonen etter utredningene var at jeg var helt normal og at mannen min hadde noe seig sædvæske som kunne hindre cellene å svømme effektivt nok, men hovedkonklusjonen ble at det var såkalt "uforklarlig årsak til barnløshet".
4. Hvis man vil benytte seg av det offentlige helsevesen, kan man få inntil tre forsøk. Egenandelen tilsvarer prisen på de medisinene du trenger i forberedelsesfasen, og det vil være ca. 15.000-18.000. Du må altså ha cash tilgjengelig, for du må selv gå på apoteket og bestille og betale alle medisiner.
I tillegg koster det ca. 3000 som man må betale til klinikken for at de skal gjøre jobben.
Alt dette er å betrakte som en egenandel og må betales fullt og helt selv.
Dersom man må prøve en eller to ganger til (totalt maks tre) kan man søke refusjon for alle utgifter som overskyter ca. 18.500 kroner. Men egenandelen er en kostnad man ikke kommer utenom.
Hvis man er blitt gravid i løpet av tre forsøk, og føder et barn, kan man selv bestemme når man vil inn og evt. prøve igjen (hvis det er aktuelt). Da slipper man å stå i ny kø. Man må da betale ny egenandel igjen, altså den samme runden med medisiner og penger som første prøverørsperiode.
Hvis man satser på å benytte privat klinikk i Norge/Norden kan man slippe unna med kortere ventetid, men så koster det jo også deretter (minimum 50-60 tusen, og jeg har hørt om at folk har betalt helt oppe i 200 tusen).