Prøve selv siste syklus før IVF behandling?

BergOgDal

Flørter med forumet
Hei!

Vi ble henvist til offentlig IVF pga mannlig faktor. Vi ble spontant gravid 3 mnd før behandlig oppstart og valgte å avvente med å si fra til sykehuset for å se an om alt går bra først. Det gikk desverre ikke, vi mista så fortsatte i køen til opprinnelige behandlingen (den måtte utsettes noe mnd pga syklus krøll etter MA). Så nå er det 4 uker til sprøyte start dvs at vi har en syklus igjen til å prøve selv. Men. Burde vi prøve selv? Hvis vi lykkes (som er kjempehurra seff) da må vi si til sykehuset med en gang og blir da slettet fra systemet? Og i tilfelle man mister igjen, er vi da ute av offentlig system? Må vi lism, søke alt på nytt? Eller "plukker" de oss opp der vi slapp? Eller er det da best å ikke prøve selv rett før oppstart og heller komme inn i systemet med behandling?

Noen som har noe erfaring/tanker om det?

Skal ringe sykehuset og spørre også, ville bare høre hvordan folk tenker :)

Last edited:
Jeg skulle starte opp IVF-forsøk i juli i år. Ble spontant gravid i mai og tenkte litt det samme som du gjør her. Men så skulle jeg jo egentlig melde inn mensen i juni til Riksen, så jeg ventet 10 dager over forventet mens før jeg sa noe. Skrev det da inn på den meldingsflyten jeg hadde på Helsenorge. Da sa hun som jeg korresponderte med gratulerer, bare ta kontakt om noe skulle skje, så er du inne i køen igjen. Så det var jo ganske kurant da. Er fortsatt gravid da så

Er i samme situasjon. Vi skulle ha oppstart i august, men fikk prøve selv i juni og juli. Ble gravid på første forsøk i juni, men mista i juli. Har mensen nå, men de ville at det går enda en syklus, så i dag fikk jeg vite at vi får oppstart i september. Skulle imidlertid ta letorozol denne syklusen (starta i dag) og skal ha ultralyd neste fredag for å sjekke resultatet av den. Skal høre med dem da om vi kan/skal prøve selv på den eggløsningen eller ikke. Jeg blir lett gravid, men har en MA (oktober) en MA med blæremola (mars/april) og en SA (juli). Men letorozol skal vel hjelpe på modningen av eggene og slimhinne også, så er jo frista til å prøve selv om de gir klarsignal på fredag om en uke.

Drømmen er at det klaffer, gjerne med tvillinger, nå av seg selv. Da blir det fødsel i april/mai om alt går bra. Fødte nesten alene under corona (ble glemt på et rom og gikk fra 1-9 cm alene), så er litt stressa for å skulle føde på sommeren med underbemanning og vikarer.

Back
Topp