Prøve pån igjen med en gang eller vente?

Ninus1

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2019
Septemberlykke 2021
Gynekologen jeg var hos sa at det bare var å prøve pån igjen så sant jeg hadde slutter å blø og om jeg var klar for det. MEN jeg leser flere steder at det er lurt å ha en menstruasjon først... Klarer ikke helt å finne grunnen til hvorfor mange anbefaler denne menstruasjonen i mellom annet enn at det blir enklere å beregne termin. Noen som har erfaringer eller vet en annen grunn for at vi burde vente? Sluttet å blø torsdag, og håper på el ila de neste ukene..
 
Gynekologen jeg var hos sa at det bare var å prøve pån igjen så sant jeg hadde slutter å blø og om jeg var klar for det. MEN jeg leser flere steder at det er lurt å ha en menstruasjon først... Klarer ikke helt å finne grunnen til hvorfor mange anbefaler denne menstruasjonen i mellom annet enn at det blir enklere å beregne termin. Noen som har erfaringer eller vet en annen grunn for at vi burde vente? Sluttet å blø torsdag, og håper på el ila de neste ukene..

Jeg fikk tre ulike beskjeder på sykehuset fra tre ulike gyn. En sa jeg kunne prøve med en gang, en sa vent en mens og en sa at jeg burde vente to sykluser. Det ser ut til å være to «skoler» på dette. Noen sier vent en mens for at slimhinnene skal bygge seg opp igjen og kroppen skal være best rustet til å bli gravid. Jeg spurte gyn som sa vi kunne prøve asap og hun sa at man ofte sier at man må vente en mens for å kunne gi en riktig termin. Jeg spurte spesifikk om økt sjanse for abort igjen og hun sa nei, og videre at kroppen ble gravid når den var klar for det. Det er kanskje forskjell om man har hatt utskraping eller ikke. Jeg hadde ikke det.

Vi velger å følge rådene fra gyn som sa vi kunne prøve asap, det er nok litt fordi det rådet var det som stemte best med våre ønsker. På nett skrives det mye forskjellig.
 
Last edited:
Jeg har også fått ulike råd, både en og to sykluser. Slik jeg har forstått det er det vel størst fare for at egget ikke fester seg dersom slimhinnen ikke er tykk nok. Jeg er ingen ekspert altså, men dersom vi kunne forsøkt på vanlig måte, hadde jeg nok prøvd med en gang. Siden vi trenger hjelp venter vi en syklus.

Lykke til ❤️
 
Slik jeg forsto det så hadde rådet med å vente en mens periode mye med at man da viste med større sikkerhet hvordan termin ved en ny graviditet ble.

vi ventet uansett en mnd fordi vi kom midt opp i jula og følte vi trengte å legge det litt fra oss i jula å fokusere på noe annet, men det satt første pp etter det igjen, :) lykke til
 
Fikk beskjed om å kunne prøve med en gang av to forskjellige gyn så det gjorde vi :) 8dpo nå og meget spent! Når jeg spurte sa gyn at det hadde med beregning av termin å gjøre, men at det ikke var noe i veien for å sette i gang med en gang.
 
Takk for svar alle! Jeg satser på at om kroppen ikke er klar for å bli gravid igjen så fester bare ikke egget seg og at det ikke er noe «verre» enn det! Vil gjerne bare legge dette bak oss og fortsette prøving :happy:
 
Hei!

Fikk beskjed om å vente en syklus, men gjorde ikke det da blødningen var over og jeg hadde positiv eggløsningstest med eggløsningssymptomer. Ble dog ikke gravid selv om jeg tror at vi traff bra i forhold til den positive eggløsningstestesten. Kanskje er det noe med at slimhinnen må bygge seg opp.. Ikke godt å vite. Håper det klaffer neste gang.
 
Min gynekolog sa at kroppen er klar når den er klar, og at man uansett ikke blir gravid før det. Derfor bare å prøve igjen så snart man slutter å blø :) Verste som kan skje er at kroppen rett og slett ikke er klar, og at man ikke blir gravid første el etter aborten.
 
Veldig enig i det Eskimo28 skriver. Da jeg mistet i MA og hadde utskraping sa de at jeg måtte vente 3 sykluser. Da jeg protesterte på det pga alderen min, sa han ja vel 2-3 (som om det hjalp så mye). Jeg spurte hvorfor, og det var for at slimhinnene skulle bygge seg opp igjen. Da jeg nå nylig hadde en tidligSA, sa gyn at jeg kunne vente en syklus for å ha en skikkelig mens imellom. Siden jeg aldri har hatt tull med syklus oppi alt dette det siste året, så gikk vi rett i ny pp :D Jeg tenker også at er kroppen klar, så er den det, og da blir jeg gravid.

Men ironisk nok så ble jeg gravid på 4pp etter MA'en. For vi hørte ikke på legen da og prøvde helt fra jeg sluttet å blø etter utskraping. Så hadde jeg ventet de 3 anbefalte syklus, hadde det blitt klaff på første forsøk ... Men den spiren mistet vi jo også :(
 
Hadde en SA i starten av februar og ble gravid på første El. Det ble en MA. Det er nok helt tilfeldig. Tre gynekologer på Kalnes sa at vi burde så vente en mens, han siste innrømma at han ikke hadde noe svar på hvorfor de anbefalte det. Vi valgte å få en konsultasjon hos privat gynekolog etter å ha mista to ganger, og da skulle de siste blodprøvene tas på CD2/3, så vi venta da på mens. Ble gravid på første forsøk etter det og er nå i uke 14. Alt ser bra ut denne gangen.
 
Gynekologen jeg var hos sa at det bare var å prøve pån igjen så sant jeg hadde slutter å blø og om jeg var klar for det. MEN jeg leser flere steder at det er lurt å ha en menstruasjon først... Klarer ikke helt å finne grunnen til hvorfor mange anbefaler denne menstruasjonen i mellom annet enn at det blir enklere å beregne termin. Noen som har erfaringer eller vet en annen grunn for at vi burde vente? Sluttet å blø torsdag, og håper på el ila de neste ukene..
Jeg ble gravid igjen to uker etter SA og det svangerskapet resulterte i min datter som nå er 1,5år. Jeg spurte både jordmor og lege om jeg burde ha ventet med å bli gravid og de sa begge at kroppen hadde ikke blitt gravid om den ikke var klar:happy:
 
Det med å få menstruasjon først tror jeg har mest med å kunne regne på syklus/eggløsning igjen.
Vi venta, men det var fordi vi psykisk ikke var klar enda...
 
Back
Topp