Prøve å bli gravid og antihistaminer?

Les pakningsvedlegget og hør med legen din :) Men har også hørt at prøvere og gravide ikke skal ha antihistaminer. Bruker det ikke så har aldri satt meg inn i det..

Fant pakningsvedlegget på nett og der sto det vel at det ikke anbefales under graviditet og amming, men på mange forum står det at folk har fått gå på det, og en farmasøyt skrev i et innlegg at Aerius var anbefalt til gravide og ammende. Har også nevnt det til gyn når han skulle fylle ut et skjema, og han sa ingenting på det, så jeg bruker hvertfall Aerius nå i pollensesongen[emoji4]

Jeg bruker Cetirizin og har undersøkt litt rundt dette jeg og. Tror det er slik at før (da det ikke var gjort tilstrekkelig forskning på det antar jeg) var det sånn at de anbefalte at man ikke skulle gå på annengenerasjons antihistaminer som gravid og ammende, men i prøveperioden var det ok. Men at nå er det kanskje gjort forskning på det, og de har gått bort fra det..? Se eksempelvis denne artikkelen fra 2016: https://relis.no/content/4723/Pollenallergi-hos-gravide-og-ammende--hva-er-trygg-behandling

Så uansett er det trygt i prøveperioden, og så kommer det nok an på merket fra man er blitt gravid og videre. Problemet kan dog være at antihistaminer kan virke uttørrende på slimhinnene. Har lest litt om det og, men i et par gamle tråder her inne har flere skrevet at de ble gravide samtidig som de gikk på antihistaminer, så tror og håper det ikke skal være noe hinder.

Jeg gikk på cetrizin når jeg ble gravid, men jeg merker veldig godt at jeg blir tørr i nesen av det - så jeg halverte dosen uken jeg hadde EL og drakk grapefruktjuice i massevis. Det var egentlig ganske ille å gå rundt med allergi i full sving, blir ikke akkurat amorøs av rennende nese og kløende øyne:eek:

Back
Topp