Prøvd i 1 år - hva gjør man?

Jeg kontaktet privat gynekolog og kom raskt i gang med utredning. Går du via fastlegen er det lengre ventetid.
 
Avbestilte timen hos fastlegen pga krise på jobb . Bestilte ikke ny time før 4 måneder etterpå. Ble henvist til gynekolog på sykehus, fikk time 5 mnd etterpå .

Poenget mitt er : ting tar tid, så bestill time hos fastlege. Vurder også privat , Hausken henviste oss til Haukeland ,det sparte vi noen måneder på.
 
Avbestilte timen hos fastlegen pga krise på jobb . Bestilte ikke ny time før 4 måneder etterpå. Ble henvist til gynekolog på sykehus, fikk time 5 mnd etterpå .

Poenget mitt er : ting tar tid, så bestill time hos fastlege. Vurder også privat , Hausken henviste oss til Haukeland ,det sparte vi noen måneder på.
Enig i å vurdere privat. Det er ikke kjempedyrt, med mindre man må snu på krona til daglig.

Har gått i mange år hos offentlig gyn. Byttet ved en tilfeldighet til privat i høst. På to timer hos henne fikk jeg Letrozol og ble henvist til operasjon for fjerning av cyste og sjekk av eggledere. Har allerede vært inne til vurdering på Kalnes, og står på venteliste til operasjon. Det er mye mer enn det min offentlige gyn fikk til på fem år...
 
Oi, såpass!
Ja, har vært inne på tanken å gjøre det privat jeg også. Men har fått inntrykk av at det må gjøres gjennom fastlegen og det offentlige for å gå "rett vei". Om vi må ty til hjelp osv senere, for å få ting dekket. Men det har ikke noe å si altså?? For da booker jeg meg en time til privat gynekolog asap!
 
Oi, såpass!
Ja, har vært inne på tanken å gjøre det privat jeg også. Men har fått inntrykk av at det må gjøres gjennom fastlegen og det offentlige for å gå "rett vei". Om vi må ty til hjelp osv senere, for å få ting dekket. Men det har ikke noe å si altså?? For da booker jeg meg en time til privat gynekolog asap!
Vi hadde utredning hos privat gynekolog (til og med før vi hadde prøvd 1 år), og han henviste oss til det offentlige for IVF etter at resultatet av prøvene viste at det var beste mulighet for oss. Da kom vi rett til behandling hos St. Olavs.
 
Vi hadde utredning hos privat gynekolog (til og med før vi hadde prøvd 1 år), og han henviste oss til det offentlige for IVF etter at resultatet av prøvene viste at det var beste mulighet for oss. Da kom vi rett til behandling hos St. Olavs.


Okei. Husker du hvor du var i syklus når du dro til privat gynekolog? Må man være ett visst sted i syklusen liksom? Tok ting lang tid for dere? Ventetid osv :) Takk for svar :Heartred
 
Okei. Husker du hvor du var i syklus når du dro til privat gynekolog? Må man være ett visst sted i syklusen liksom? Tok ting lang tid for dere? Ventetid osv :) Takk for svar :Heartred
Ventetid i det offentlige er på ca ett år fra legetime og til oppstart av ivf. Det gikk ihvertfall ett år for oss. Men jeg ble henvist til laparoskopi først, for endometriose, og det tok jo noen måneder ekstra enn om vi skulle begynt rett på ivf. Og så er det litt avhengig av køen på sykehuset for ivf. Vi fikk mulighet for forsøk i desember-februar, men har hørt andre fortelle om at de ikke fikk kommet inn til oppstart pga mange andre som også skulle starte opp den aktuelle mnd. Ivf-oppstart er avhengig av syklusen din, så det må liksom være ledig kapasitet når du er på rett tidspunkt i syklusen. Er det ikke ledig da, må du vente og forsøke igjen neste syklus. Sånne ting bidrar også til at det kan ta ekstra tid.

Så ja, jo fortere du får gynekologisk undersøkelse/spermtest og henvisning videre, jo bedre.
 
Oi, såpass!
Ja, har vært inne på tanken å gjøre det privat jeg også. Men har fått inntrykk av at det må gjøres gjennom fastlegen og det offentlige for å gå "rett vei". Om vi må ty til hjelp osv senere, for å få ting dekket. Men det har ikke noe å si altså?? For da booker jeg meg en time til privat gynekolog asap!

Jeg var hos fastlegen i desember, fikk time hos offentlig gynekolog i slutten av april . Var på Hausken i februar ,de henviste direkte til Haukeland for oss ,fikk time der i slutten av juni. Men, offentlig gynekolog hadde også henvist til Haukeland (måtte bare via lokalsykehuset først), og da hadde jeg sikkert ikke fått time før i september e.l. Så sparte iallfall noe tid .
 
Okei. Husker du hvor du var i syklus når du dro til privat gynekolog? Må man være ett visst sted i syklusen liksom? Tok ting lang tid for dere? Ventetid osv :) Takk for svar :Heartred

Man må komme inn og ta en blodprøve helt i starten av syklusen. Dag en eller to fikk jeg beskjed om. Så ville de ha meg inn til undersøkelse ca en uke etter det når eggløsning nærmer seg. Dersom det ender med henvisning til IVF må man også ha en blodprøve mot slutten av syklus tror jeg. Har lest et sted at mannen må ha to sædprøver med tre måneders mellomrom dersom resultatet på første prøve ikke er helt topp, men på medicus der vi var, fikk han ta to prøver med bare to dager venting mellom. Men det er nok ikke standard prosedyre.
Hvor lang ventetid det så blir avhenger veldig av hvor man skal henvises tror jeg. Vi ble henvist til St Olavs og det gikk under ei uke til vi fikk første brev fra dem. Ble forespeilet 2 måneder venting, men så ble neste syklus lenger enn forventet så da fikk de plutselig plass til meg bare litt over en måned etter at henvisningen ble sendt.

Håper spira plutselig sitter hos dere, eller at dere raskt får hjelp :)
 
Man må komme inn og ta en blodprøve helt i starten av syklusen. Dag en eller to fikk jeg beskjed om. Så ville de ha meg inn til undersøkelse ca en uke etter det når eggløsning nærmer seg. Dersom det ender med henvisning til IVF må man også ha en blodprøve mot slutten av syklus tror jeg. Har lest et sted at mannen må ha to sædprøver med tre måneders mellomrom dersom resultatet på første prøve ikke er helt topp, men på medicus der vi var, fikk han ta to prøver med bare to dager venting mellom. Men det er nok ikke standard prosedyre.
Hvor lang ventetid det så blir avhenger veldig av hvor man skal henvises tror jeg. Vi ble henvist til St Olavs og det gikk under ei uke til vi fikk første brev fra dem. Ble forespeilet 2 måneder venting, men så ble neste syklus lenger enn forventet så da fikk de plutselig plass til meg bare litt over en måned etter at henvisningen ble sendt.

Håper spira plutselig sitter hos dere, eller at dere raskt får hjelp :)
Hmm, hos oss tok mannen kun én sædprøve i løpet av utredningen før vi ble henvist videre til ivf. Den viste dårlige resultater, så fikk henvisning pga den tror jeg. Så når vi kom til ivf-samtalen foreslo legen der at jeg skulle få laparoskopi. Mannen ble ikke bedt om å ta ny sædprøve da heller.
 
Hmm, hos oss tok mannen kun én sædprøve i løpet av utredningen før vi ble henvist videre til ivf. Den viste dårlige resultater, så fikk henvisning pga den tror jeg. Så når vi kom til ivf-samtalen foreslo legen der at jeg skulle få laparoskopi. Mannen ble ikke bedt om å ta ny sædprøve da heller.

Så merkelig at rutinene er forskjellige. Har sett folk her inne som har måttet vente i tre måneder på ny sædprøve før gynekologen ville sende henvisning. Men er jo bra om man ikke må gå å vente tre måneder ekstra for en ny prøve :)

På St Olavs hadde vi aldri noen oppstartssamtale, det var rett på stimulering når det ble plass.
 
Estimerte ventetider på de ulike sykehusene kan man se på helsenorge.no, forresten. Veldig kjekt! :)
 
Vi vurderte å prøve forsøk privat mens de henviste oss til offentlig... sånn vi fikk brukt ventetiden... tok også utredning privat og det ble tatt fort unna, lite ventetid
 
Back
Topp