Pottetrening

BK92

Forelsket i forumet
Når (barnets alder) innførte dere potten? :) Hvordan gikk dere frem? Helsesøster sa i dag på 15 månederskontrollen at det var på tide. Hun viser ingen tegn selv men det er kanskje smart å bli litt vant med konseptet.

Eldste var vel fire måneder, yngste satt ikke før seks måneder, men var vant til at storebror brukte potta før det. Eldste sluttet med bleier da han var 2,5, yngste har nesten tre. De brukte potta litt hjemme, Og sommeren brukte de den mye, noen perioder var det mye potte, andre ganger do, og perioder med bare bleie :)

Begynte når han var 10 mnd. Var bleiefri hjemme fra ca 20 mnd og helt bleiefri når han var 2,5 år.
Begynte bare å sette han på potta morgen og kveld som rutine, så gikk der egentlig av seg selv etterhvert som han skjønte det :)

Ja, det er bare å starte :) dersom man kan få igang en rutine før den første selvstendighetsalderen er det oftere lettere å vedlikeholde dotrening inntil man er klar for å slutte med bleien.

Jeg rutinepottet babyen min fra han var 2 uker og synes dette var så gøy og praktisk at jeg kommer til å gjøre det samme fra fødsel når vi får nestemann. Han sluttet med bleie på dagtid da han var 18mnd, hjemme og i barnehagen, på natt nå i høst da han var 2,5 år. Men det er jo ikke nødvendigvis at man må slutte så tidlig. Uansett, jeg synes potting og dotrening er skikkelig morsomt, også med andres barn. Å utforske denne delen av barnets utvikling og se gleden deres ved å oppleve mestring - enten det bare er fordi de har sittet på potte uten å gjøre noe eller fordi de stolt beskuer sitt eget tiss i potta :D :hilarious: Jeg gir alltid positiv oppmerksomhet ved hvert dobesøk i starten spesielt, målet er ikke at det MÅ komme tiss men at man bare har sittet litt der.

Det skal såklart være lystbetont og aldri noe press. Ville bare kjøpt en potte eller doring og begynt å peke på potta mens du selv sitter på do for eksempel. La barnet gå naken rundt på badet og eksperimentere med å sette seg og reise seg opp fra potta. Eller man kan hjelpe barnet å sette seg på potta. Når de er forbi babystadiet og har begynt å gå og bli litt selvstendige må de likevel velge eller akseptere å sitte på potten selv, men der ser du. Kan hende hun synes det bare er helt greit også.
Den lille går kanskje i barnehage? Så da kan fine tidspunkt i hverdagen være ved morgenstell, etter middag og ved kveldsstell. På noen barn ser man tydelig når de må bæsje, hos andre er det ikke like tydelig eller de ønsker ikke å sitte på potta for å bæsje likevel. Men man kan godt snakke om at bæsjen og tiss også kan komme i potta.

I denne alderen var min gjerne litt utålmodig, så vi har gjerne hatt noen egne bøker med musikk/ litt ekstra spennende som er ved potta/doen. Disse har barnet bare tilgang til når han sitter på potta, så det blir ekstra motivasjon i perioder med litt motstand.

Det aller mest effektive for å få barna til å se sammenhengen mellom å oppdage at de tisser og at det kan komme i potte, er at de får gå nakne rundt og observere hva som skjer når de plutselig tisser. Dagens bleier absorberer så godt i dag at det ikke er så lett for barna å kjenne/legge merke til at de tisser. Men det er jo ikke noe dere må gjøre akkurat nå heller, men sånn til fremtiden når dere vil ha mer fremgang i få fangst potta og eventuelt slutte med bleien. Litt lettere å gjøre slik i sommerhalvåret også :)

Jeg har jo bare pottetrent to barn sånn tett, mitt eget og tantebarnet mitt. Min egen hadde jeg jo introdusert for potte hele tiden, men tantebarnet mitt nektet potte/do hjemme. Han ble derimot veldig motivert av å se fetteren bruke toalettet og det hjalp han å komme igang. Det kan kanskje også være lettere for tante å motivere barn til ting heller enn foreldrene så hadde kanskje et trumfkort der :p men han ble bleiefri på 3 uker etter at jeg startet å potte han, så det funket hvertfall (foreldrene var såklart også veldig delaktige når han først sluttet å nekte do/potte så skal på ingen måte ta all æren her). Han var forresten nøyaktig 2,5 år så en del eldre enn din, tenker ikke en slik progresjon for en på 15 mnd altså :) men det kan hvertfall hjelpe å se andre barn bruke potte for å motivere, enten det er på tv eller live.

Ser denne ofte anbefales inne på andre forum om emnet om man vil ha noe lesestoff på emnet :)
https://www.adlibris.com/no/bok/oh-...SyUUn_ADjqdZY_fUFhFu5Weu1S6tsnexoCIeAQAvD_BwE

Her begynte vi ikke med potte før 2.5 år. Kunne sikkert begynt før, men de hadde null interesse før og følte ikke for å presse de til å gå på do. Men da tok det bare 2-3 uker så var de bleiefrie. Hadde litt uhell første uka etter det ellers ingen uhell.

Stort spekter av erfaringer her :) Det er litt morsomt men jeg stod faktisk på en butikk på fredag og så på potter, men tenkte at det var for tidlig ennå. Det er en ting jeg rett og slett har lest null og niks om, jeg som finleser om nesten alt.

Da er det å komme seg tilbake på den butikken og plassere potta på badet, prøve å forklare henne hva det er. Hun går ikke i barnehage ennå, men fordelen da er jo at vi har rolige morgener hvor vi kan øve litt sammen, hun kan gå litt naken og «kjenne» etter, eller at vi snakker litt om tisset som kommer og sånn. Hun er veldig nysgjerrig på livet og alt vi gjør, så hun synes nok det blir spennende, omså bare i starten.

Herlig med så mange konkrete tips om belønning osv, Veivalsa! En ting har jeg plukket opp til nå og det er jo at det aldri må snakkes negativt om «prestasjonene», selv ikke om/når man holder på med øving i mange år. Jeg skummet også over en artikkel om de som starter å øve helt fra fødsel omtrent, ved å lese signalene og så holde de over do/vask, det er fascinerende hva folk leser seg opp på og setter seg inn i.

Jeg regner ikke med noe stor fremgang, bare litt overrasket over at det var på tide og at jeg ikke hadde tenkt på det. Men det er sikkert mange som gjør som Stolt Mamma og tar det litt senere, og kanskje med god suksess fordi de er helt klare og forstår :)

Anbefaler å lese boka Oh crap potty Training.
Som hun sier, så kan man ikke vente til barna er klare, når de har egen vilje og klarer å ytre den, så er de klare for å bli satt på do /potte. Beste alder er som regel mellom 18 mnd og 24mnd.

Begynte ved 10 og 12 mnd end alle 3.
Nr 1 bæsja siste gang på seg når hun var 17 mnd, var tørr dag og natt ved 22 mnd.

Nr 2 var litt senere, tørr før 2 år på dagen, men senere ved natt.

Nr 3 var 21 mnd når hun slutta med bleia.

Kunne nok fått hun tørr ved 18-19 mnd, men jobbet både dag og mye kvelder den mnd.

Leste boken til Jamie Oh crap potty Training til nr 3. Masse gode tips. Var 4 dager med trening. :)

Droppet potten, gått rett på do. Begynte smått med eldste når hun var 1år. Var veldig interessert i å gå på do selv. Slutta med bleie ved 2 år, kunne sikkert ha slutta før om jeg hadde giddet :p nr. 2 er nå 2 år. Liker ikke doen og vil sjeldent sitte på den, men gir muligheten. Ser for meg å prøve å få til bleieslutt til sommeren.

Anbefaler å lese boka Oh crap potty Training.
Som hun sier, så kan man ikke vente til barna er klare, når de har egen vilje og klarer å ytre den, så er de klare for å bli satt på do /potte. Beste alder er som regel mellom 18 mnd og 24mnd.

Begynte ved 10 og 12 mnd end alle 3.
Nr 1 bæsja siste gang på seg når hun var 17 mnd, var tørr dag og natt ved 22 mnd.

Nr 2 var litt senere, tørr før 2 år på dagen, men senere ved natt.

Nr 3 var 21 mnd når hun slutta med bleia.

Kunne nok fått hun tørr ved 18-19 mnd, men jobbet både dag og mye kvelder den mnd.

Leste boken til Jamie Oh crap potty Training til nr 3. Masse gode tips. Var 4 dager med trening. :)

det gjelder dessverre ikke alle barn. Hvis man presser et barn som absolutt ikke vil eller av ulike grunner er redd for å gå på do så vil man gjøre større skade enn nytte.

det gjelder dessverre ikke alle barn. Hvis man presser et barn som absolutt ikke vil eller av ulike grunner er redd for å gå på do så vil man gjøre større skade enn nytte.

Tenker at det er derfor man starter før barnet får så mye egen vilje og mening om potta. Om man har mulighet og ork til det. Jo tidligere man starter med pottetreningen jo mer må mamma og pappa huske på at det kommer tiss å bæsj ut av en baby.

Vi startet pottetreningen når han var 8 måneder. Bruker også tøybleier en god del. Men nå har han en periode hvor han tar av seg tøybleiene så vi har måttet gå for plastbleier. Gikk superflott med do trening frem til for rundt 1 uke siden eller 3. Husker ikke nøyaktig når han plutselig sluttet å gjøre noe på potta. Men så sluttet han å ville sitte på den i det hele å det store. Men ser at han har nok et utviklingstrinn han strever veldig med. Balansen er blitt dårlig og han skaller og faller overalt. Han våkner flere ganger på natta og sover generelt dårlig på natt. Kan også finne på å hyle av "ingenting". Så kan virke som det er tenner eller noe som gjør vondt. Tar seg også mye til hodet og kan finne på å slå seg selv i hode. Så nå lar vi være potta for tiden. Han og pappa kan være så kul at de fremdeles kan sitte på potta mens pappa later som vaskemaskinen er på. Da leker de med det og han sitter uten problem til han er ferdig tisset. Når han kommer litt mer til seg selv så blir jeg igjen å motivere for potta. Men tvinger ikke som nevnt av andre. når han reiser seg så er vi ferdig uansett hva som er i potta.

Tenker at det er derfor man starter før barnet får så mye egen vilje og mening om potta. Om man har mulighet og ork til det. Jo tidligere man starter med pottetreningen jo mer må mamma og pappa huske på at det kommer tiss å bæsj ut av en baby.

Vi startet pottetreningen når han var 8 måneder. Bruker også tøybleier en god del. Men nå har han en periode hvor han tar av seg tøybleiene så vi har måttet gå for plastbleier. Gikk superflott med do trening frem til for rundt 1 uke siden eller 3. Husker ikke nøyaktig når han plutselig sluttet å gjøre noe på potta. Men så sluttet han å ville sitte på den i det hele å det store. Men ser at han har nok et utviklingstrinn han strever veldig med. Balansen er blitt dårlig og han skaller og faller overalt. Han våkner flere ganger på natta og sover generelt dårlig på natt. Kan også finne på å hyle av "ingenting". Så kan virke som det er tenner eller noe som gjør vondt. Tar seg også mye til hodet og kan finne på å slå seg selv i hode. Så nå lar vi være potta for tiden. Han og pappa kan være så kul at de fremdeles kan sitte på potta mens pappa later som vaskemaskinen er på. Da leker de med det og han sitter uten problem til han er ferdig tisset. Når han kommer litt mer til seg selv så blir jeg igjen å motivere for potta. Men tvinger ikke som nevnt av andre. når han reiser seg så er vi ferdig uansett hva som er i potta.

begynte tidlig med nr 1, men etterhvert fikk han helt angst for do/potte av uviss årsak. Press/motivasjon gjorde det bare verre. Han er en gutt som må ta ting i sitt eget tempo. Når han var trygg nok sluttet han nesten over natta. Søsteren er annerledes og aldri vært redd for do så der har det ikke vært noe problem. Poenget mitt er at man kan ikke putte alle barn inn i en metode, barn trenger å bli sett og hørt ut ifra sine behov. Man må finne den metoden som passer sitt barn.

Last edited:
Han blir 10 mnd imorgen og begynte for 2-3 uker siden. Setter han på potten om morgenen rett etter vi har stått opp. Da både tisser og bæsjer han. Han sitter der samtidig som jeg sitter på do.
Klarer ikke fange opp alltid når han må bæsje, så holder meg til morgenpotta i første omgang. Spart meg for mange klessvask, for morgenbleia hadde alltid lekkasje :wacky:

Eldste startet ved 6 mnd, men brukte stort sett do. Bæsjet på do fra ca Samme alder. Bleiefri hjemme ved 18 mnd og helt Bleiefri ved 2 år.
Skal nevnes at hun var tørr på natta fra hun var 11 uker og...

Yngste har alltid hatt potta stående, så har trent siden han var ca samme alder. Fortsatt ikke Bleiefri. Blir 3 år i april og tisser på potta eller do innimellom, men han er ikke like interessert for å si det sånn.

Eldste startet ved 6 mnd, men brukte stort sett do. Bæsjet på do fra ca Samme alder. Bleiefri hjemme ved 18 mnd og helt Bleiefri ved 2 år.
Skal nevnes at hun var tørr på natta fra hun var 11 uker og...

Yngste har alltid hatt potta stående, så har trent siden han var ca samme alder. Fortsatt ikke Bleiefri. Blir 3 år i april og tisser på potta eller do innimellom, men han er ikke like interessert for å si det sånn.
Tørr på natt fra hun var 11uker?? Wow, imponerende! Vil det si lite væske på kveld/natt, eller bare en utrolig evne til å holde seg?

Tørr på natt fra hun var 11uker?? Wow, imponerende! Vil det si lite væske på kveld/natt, eller bare en utrolig evne til å holde seg?
Begge deler tror jeg. Hun sov natta gjennom fra 2 uker. (11-12 timer) og før det våknet hun 1 gang... Da hun sluttet med bleie hjemme så holdt hun seg ofte hele dagen i bhg fordi hun nektet annen do. Meste vi var oppi var 20 timer, me det var fordi hun nektet å bæsje på ukjent do og vi var på båttur. Så da tisset hun heller ikke... Så har ikke vært bare imponerende og ønsket fra vår side, og det ble fulgt opp av helsestasjonen og lege...

Begge deler tror jeg. Hun sov natta gjennom fra 2 uker. (11-12 timer) og før det våknet hun 1 gang... Da hun sluttet med bleie hjemme så holdt hun seg ofte hele dagen i bhg fordi hun nektet annen do. Meste vi var oppi var 20 timer, me det var fordi hun nektet å bæsje på ukjent do og vi var på båttur. Så da tisset hun heller ikke... Så har ikke vært bare imponerende og ønsket fra vår side, og det ble fulgt opp av helsestasjonen og lege...
Åhh, skjønner. Det er ikke helt heldig, nei. Håper det har bedret seg nå :-)

Åhh, skjønner. Det er ikke helt heldig, nei. Håper det har bedret seg nå :)

Går veldig bra nå :) hun la heldigvis godt på seg som liten og, men hun slet med forstoppelse etter vi startet fast føde. Så var nok det som var problemet da. Gikk seg til da vi kuttet melk.

Så ellers var det ekstrem god blærekontroll

Nei, men for generelt friske barn gjelder dette :) . Om barnet er redd for å sove fordi det er et monster under senga, så slutter man ikke å legge barnet for det. :) sove må man. Er det redd for å gå til tannlegen, så må man dra og man skremmer ikke barnet, men gjør alt for at barnet ikke blir redd. Det gjør man med potte trening. Men så klart så har man noen som da gir opp å sier at de venter til barnet er klart. Noe jeg er uenig i. Man kan ikke gi opp:)
Tisser valpen på gulvet, så kan man ikke gi opp med å bære den ut fordi det var en kjempe skummel nabo hund utenfor :p

Nei, men for generelt friske barn gjelder dette :) . Om barnet er redd for å sove fordi det er et monster under senga, så slutter man ikke å legge barnet for det. :) sove må man. Er det redd for å gå til tannlegen, så må man dra og man skremmer ikke barnet, men gjør alt for at barnet ikke blir redd. Det gjør man med potte trening. Men så klart så har man noen som da gir opp å sier at de venter til barnet er klart. Noe jeg er uenig i. Man kan ikke gi opp:)
Tisser valpen på gulvet, så kan man ikke gi opp med å bære den ut fordi det var en kjempe skummel nabo hund utenfor :p

nei man gir absolutt ikke opp og man prøver å trygge og motivere. Utfordringen er at hvis man presser et barn som er redd for å gå på do kan man ende opp med forstoppelse. Foruten at det er smertefullt for barnet gjør det ikke akkurat do trening noe lettere

Hun var dessverre ikke superinteressert i potten sånn helt uten videre, må nok prøve noen av metodene dere har nevnt for å gjøre det litt spennende :-)

Back
Topp