Potetmos

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Dersom dere skal ha potetmos sammen med ett eller annet, hvordan "lager" dere den?
Fra bunnen eller pose

ORIGINAL: LillMi

jeg er et stort potetstappefan og må lage den fra bunnen av![:D]

me too...
liker ikke den i pose.
hvis jeg skal bruke pose,så må det være fordi vi er langt oppe på fjellet på en hytte.

ORIGINAL: Mamsemumsen

Etter at jeg begynte å lage selv, liker jeg ikke den i pose mer. Synes den er helt horribel (alle merker!) Men i oppveksten visste jeg ikke om annet enn posemos, så da spiste jeg selvsagt det... Det skal sies at det er VELDIG LETT å lage fra bunnen da. Bare koke potetene, slå av vannet og mose potetene, tilsette litt melk, kanskje en klatt smør og litt krydder etter smak. Som utvekslingsstudent hadde jeg ei vertsmor som pleide bruke ost i også, så det hender jeg slenger oppi en liten dæsj for smakens skyld [:D]

fetaost og hvitløk oppi er kanongodt[:D][:D]

Varierer litt, men hjemmelaget er klart best [:)]

ble litt skremt her over at flere bruker pose enn lage fra bunnen...

den i pose er jo skikkelig usunn i forhold...

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

ble litt skremt her over at flere bruker pose enn lage fra bunnen...

den i pose er jo skikkelig usunn i forhold...

Skremt faktisk.. Da er du lett å skremme... [;)]

når det gjelder mat blir jeg ofte skremt.[8D][8D]

Mannen min som lager, han lager alltid fra bunnen

Får bare luft i magen av de posene jeg[:D]

Lager nesten alltid fra bunnen, om vi har travelt en dag hender det vi handler pose for å slippe skrelling og koking av poteter først.

Jeg er lat, og bruker pose[8D]

Fra bunnen av.. På pose kun når vi har d veeeldi travelt..

Har laget fra bunnen av en gang, ellers er det alltid pose. Er jo egentlig ganske enkelt å lage, men jeg har verken skulder eller håndledd til å skrelle alle potetene. Det er jo så vondt... [&o]

Den blir jo myyye bedre når man lager den fra bunnen, og det tar heller ikke lengre tid...
Men det heeeender det blir fra pose, når vi f.eks ikke har potet, og jeg ikke gidder å dra på butikken..
Eller når gubben skal lage det [8D]

ORIGINAL: Syska

Jeg liker ikke potetmos fra pose og har aldri smakt hjemmelaget ([:-] pinlig, i know).. Så vi spiser rett og slett ikke potetmos.. Men har litt lyst til å prøve å lage selv da.. For jeg ELSKER poteter...

trodde aldri jeg skulle få høre/lese dette..... *løp inn på kjøkkenet og skrell poteter*

Jeg smakte på hjemmelaget nå for litt siden - og potetmos fra pose kommer ALDRI til å bli det samme igjen så nå får jeg prøve å snu å lage fra bunnen[:D]

Jeg liker ikke potetmos fra pose og har aldri smakt hjemmelaget ([:-] pinlig, i know).. Så vi spiser rett og slett ikke potetmos.. Men har litt lyst til å prøve å lage selv da.. For jeg ELSKER poteter...

trodde aldri jeg skulle få høre/lese dette..... *løp inn på kjøkkenet og skrell poteter*

Hehe..[:D] Det skal jeg faktisk gjøre!!! Men kan noen være så snill å gi meg en oppskrift på hjemmelaget potetmos for dummies da? hvor mye melk/fløte i forhold til potet og hva krydrer dere med o.l.? Hva skal jeg ha til da forresten? Hehe... Føler meg litt dum nå, må innrømme det[;)]

litt vanskelig å gi mål på væsken som skal i.
alle poteter er forskjellige.
  • kjøp melne poteter (ikke kokefaste)
  • skrell de,og del de i tykke/litt tynne skiver
  • ha de i en panne med vann (ikke salt)
  • kok de ferdige. (tar ca 15-20 min)
  • hell av vannet,og stapp de med en klatt smør.
  • spe med litt og litt melk,så ser du når den er passe konsistens for deg.
  • smak til med salt og pepper
  • ikke rør så mye etter du har hatt i salt,da blir den seig

Hender vi lager fra bunnen, men det er tross alt mye raskere å lage pose-mos, så blir oftest det. Er ikke BARE å koke potetene og så mose dem, iallefall om du ikke liker potetmos med potetskrell. Tar tid å skrelle de forbanna potetene, ellers hadde det nok blitt lagd fra bunnen av oftere.

ORIGINAL: KrepsenPrøverIgjen

Den blir jo myyye bedre når man lager den fra bunnen, og det tar heller ikke lengre tid...
Men det heeeender det blir fra pose, når vi f.eks ikke har potet, og jeg ikke gidder å dra på butikken..
Eller når gubben skal lage det [8D]

Hvilken vidunder-framgangsmåte har du siden det ikke tar lenger tid å lage fra bunnen enn å lage av pose? [8|]

etter at vi begynte å lage den har vi ALDRI hatt pose igjen. det er jo så enkelt likevel [;)]

ORIGINAL: Kranglefanten

Jeg er lat, og bruker pose[8D]

Hehe..[:D] Det skal jeg faktisk gjøre!!! Men kan noen være så snill å gi meg en oppskrift på hjemmelaget potetmos for dummies da? hvor mye melk/fløte i forhold til potet og hva krydrer dere med o.l.? Hva skal jeg ha til da forresten? Hehe... Føler meg litt dum nå, må innrømme det[;)]

litt vanskelig å gi mål på væsken som skal i.
alle poteter er forskjellige.
  • kjøp melne poteter (ikke kokefaste)
  • skrell de,og del de i tykke/litt tynne skiver
  • ha de i en panne med vann (ikke salt)
  • kok de ferdige. (tar ca 15-20 min)
  • hell av vannet,og stapp de med en klatt smør.
  • spe med litt og litt melk,så ser du når den er passe konsistens for deg.
  • smak til med salt og pepper
  • ikke rør så mye etter du har hatt i salt,da blir den seig

Supert! Tusen takk!!

og når du har laget den et par ganger,så kan du gå videre på å ha andre ting oppi også.
ost,purre,gulrot,fetaost,hvitløk osv...

her hjemme liker vi 50/50 med gulrot og potet i mosen.
blir en litt søtere smak på,og godt til en forandring

Back
Topp