potetmos

Haha, forskjellig her inne!! [:D][:D][:D]

Min potetmos:

Kok potet (selvfølgelig [8D])
Mos den
Bland i litt lunken melk
Ha i litt salt og pepper og en dæsj med smør
Noe grønt på toppen!

Bon apetit! [:D][:D][:D]

Koker poteter, uten noen ting i vannet.
Siler av vannet, etter på tilsetter jeg fløte og litt smør.
Moser med en presse ting, da blir den ikke seig [&:] Og det er forsatt litt klomper [:D]
Smaker til med hvitløk, salt og pepper.
Ferdig!

Aller oftest:
Kok opp vann med smør og salt
Ta av plata og tilsett melk.
Tilsett potetmospulver og litt pepper (står ikke på posen, men smsaker best da) og la hvile et minutt
rør om

Vips, potetmos ferdig.

Men det er bedre med kokte poteter som moses ja... moses med sånn presse som lar det bli igjen litt klumper.
Er bare det at min mann er lite begeistret for potetmos (muligens fordi han bare er vant til pose?) Derfor lager jeg det bare når jeg er alene hjemme og skal ha "lettvindtmat". Og lettvindtvarianten av potetmos... det er pose. Så svir jeg en karbonade eller noen fiskepinner, tilsetter grillkrydder ved servering (grillkrydder på tallerken, så potetmos, så krydder på toppen) og har en lett og enkel middag for en.

Lager den alltid fra bunn av,den på pose smaker jævlig.

Til 2 pers :

Ca 8-9 litt store poteter,kutter disse i biter koker de i vann med salt i ca 15 min. Heller av vannet,tilsetter noen litt store smørklatter samt melk eller matfløte. Har i salt og pepper og knar dette veldig godt slik at klumpene nesten er borte, noen ganger har jeg også oppi purreløk.

Syns det er best med fløte i den i stedet før melka,men noen ganger har jeg ikke fløte da bruker jeg melk.

Back
Topp