Potensiell styrtfødsel - hva med nr 1??

Nuttepip

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg hadde veldig rask fødsel med nr 1 (4 timer aktiv fødsel) og de sier på sykehuset at det kan gå veldig fort med nr 2 nå. Bestcase er selvsagt at fødsel skjer mens storesøster er barnehage. Men om det skjer på natt, har noen erfaring å dele? :Heartblue Barnevakten vår er 45 min unna.

Hei!
Jeg hadde veldig rask fødsel med nr 1 (4 timer aktiv fødsel) og de sier på sykehuset at det kan gå veldig fort med nr 2 nå. Bestcase er selvsagt at fødsel skjer mens storesøster er barnehage. Men om det skjer på natt, har noen erfaring å dele? :Heartblue Barnevakten vår er 45 min unna.
Har ikke erfaring men har samme bekymring som deg. Men min første fødsel varte bare 2 t og 20 min, og startet som lyn fra klar himmel på natta 3 uker før termin. Så jeg er også veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Storesøster er 2 år, kan få barnevakt hit på 20-40 min avhengig av hvem som kan komme akkurat den dagen/natta :rolleyes:

Hei!
Min første fødsel varte i 3 timer fra første tegn til baby var ute, og jeg var bekymret for det samme med nummer to. Men min andre fødsel varte i 7 timer fra første tegn til baby var ute. Så det er ikke alltid at det går fortere med nummer to :)

Men jeg tenker at når man har hatt en rask fødsel tidligere så reiser man inn til sykehuset så fort man kjenner at det er i gang. Så om dere ringer barnevakt med en gang og drar så fort den har kommet vil jeg tro det går bra :love017

Hei!
Kanskje en nabo kan kjøre deg til sykehuset, mens mannen venter på barnevakt og kommer etter så fort han kan?

Får samme problem i mars… Sist var aktiv fødsel på 25 min. Vi bor 1.5t fra sykehuset, på sommerføre. Salter ikke, så kommer nok til å ta nærmere 2 :rolleyes: Spent på 2åringen og, er ingen andre enn meg og pappa som kan legge, så hvis det blir fødsel på natt kan det by på problemer.

Hei!
Kommer jo veldig ann på kor lang tid fødselen tok generelt..? Her var det aktiv fødsel i 53min, men den latente fasen var fleire timer så stresse ikkje for å sei det sånn.
og 4t er ikkje styrtfødsel heller, og ganske normalt, så syns det er rart at sjukehuset gir ein slik alarm om at det kan gå veldig fort :confused013

Får samme problem i mars… Sist var aktiv fødsel på 25 min. Vi bor 1.5t fra sykehuset, på sommerføre. Salter ikke, så kommer nok til å ta nærmere 2 :rolleyes: Spent på 2åringen og, er ingen andre enn meg og pappa som kan legge, så hvis det blir fødsel på natt kan det by på problemer.
Har dokk snakka om muligheten for å bli satt igang på sjukehuset? Har ei venninne som såvidt rakk sjukehus med nr 1, fødte i bilen med nr 2 og blei derfor satt igang med nr 3. Hu har typ 25min til sjukehuset, normal fart. Og er det snø/kaldt i mars så er det jo nesten uforsvarlig å riske å føde i bilen:nailbiting:

Ang barnevakt og legging så var det litt samme case her med nr 4, men barnevakten berre lekte med han til han nesten sovna i lekene liksom, kl 22:hilarious: legger seg 18 til vanlig, men fødsel var definitivt unntakstilstand og det blei som det blei❤️

Har også raske fødsler, men har alltid avtalt med 2 stk som er tilgjengelig rundt termin. Søstera mi har vært den reddende engelen hver gang. Heldigvis bor hun og har alltid bod max 15 minutter unna ❤️

Har dokk snakka om muligheten for å bli satt igang på sjukehuset? Har ei venninne som såvidt rakk sjukehus med nr 1, fødte i bilen med nr 2 og blei derfor satt igang med nr 3. Hu har typ 25min til sjukehuset, normal fart. Og er det snø/kaldt i mars så er det jo nesten uforsvarlig å riske å føde i bilen:nailbiting:

Ang barnevakt og legging så var det litt samme case her med nr 4, men barnevakten berre lekte med han til han nesten sovna i lekene liksom, kl 22:hilarious: legger seg 18 til vanlig, men fødsel var definitivt unntakstilstand og det blei som det blei❤️
Jeg blir sannsynligvis satt igang ja, preeklampsi. Men er alltid en risiko for at fødselen starter av seg selv, regner med at mannen i så fall blir jordmor mens vi venter på å bli møtt av amk:happy090

2 timer og 10 minutter fødsel her. Fikk beskjed om å komme med en gang jeg kjente noe neste gang.

12 dager over termin neste gang… innskrevet tok vannet. 40 minutter tok det. Samme beskjed neste gang… kom med en gang… ei natt fikk jeg magefølelse på at det kom til å skje… kom inn fikk vurdering og ble bestemt at jeg skulle få sove på sykehuset den natta… våknet 08.00 av fødsel… født 25 minutter senere. Neste var igjen 12 dager over, skrevet inn, igangsatt… tok ca 20 minutter.

Håper vi unngår fødsel i bil.

Hei!
Sniker, deler min erfaring: Mellomste var 22 måneder når babyen ble født. Han hadde i tillegg et vanskelig temperament og vi hadde aldri hatt barnevakt, dvs. å finne en "ukjent" person til å passe på ham ved legging eller midt på natten hadde vært rett og slett traumatisk for ham.
Vi løste det på følgende måte:
- Ved fødsel midt på dagen satset vi på at han var i barnehage, og eventuelt at storebror (10 år gammel) med hjelp av en nabo kunne underholde ham. Mine venniner bor altfor langt unna til å kunne komme hjem til oss fort nok.
- Ved fødsel ved leggetid eller midt på natten avgjorte vi at jeg skulle kontakte føden, bli hentet med ambulanse og føde alene (med jordmor, osv. såklart)
- Vi avtalte med min søster at hun skulle bo hos oss fra uke 38+5 ut termin.

Vi var heldige og babyen kom i uke 39, da søsteren min bodde hos oss. Det var en skikkelig rask fødsel fra første tegn til at babyen var ute. Latentfasen tok ca 1 time, men jeg skjønte ikke jeg skulle føde før siste liten pga det ikke var vondt i begynnelsen. Aktivfasen tok rundt 20 minutter, så pappaen var borte under 2 timer totalt, men kunne egentlig ha reist hjem enda tidligere. Søsteren min passet på mellomste i det tidsrommet- ikke uten store protester- og så overnattet jeg sammen med min søster på sykehuset den natten.

Håper dere finner en god løsning!

Last edited:
Jeg har ikke opplevd lignende, men til dere med raske fødsler og skeptiske unger; har dere vurdert å spørre noen som jobber i barnehagen om å være barnevakt? Ofte bor de i nærheten og jeg vet om flere som jobber i bhg som tar på seg barnepass-oppdrag (betalt selvfølgelig).

Sniker litt.

Aktiv fødsel og total fødsel er jo ikke helt det samme da. Hvor lang latensfasen var har jo også mye å si..? Om den var på noen timer den også, så går det sikkert bare godt ❤️
Men var samme tankene her da jeg ventet nr 2.
Tenk om.
Første fødsel.. var vel ca 11 timer fra første rie. Jeg trodde det var kynnere. Sov faktisk inni der også, på time 5-6, så hadde "bare" fem ish timer mellom sovingen og forløsning.
Gikk litt på kjøpesenteret og sånt - 2,5 time før forløsning skjønte jeg at jeg kanskje var i fødsel. Så gjetter aktiv fødsel var fra rundt da.
Kom inn på føden med 8 cm ca 1,5 time før lille ble født.

Siden det gikk relativt fort til førstegangs å være, så fikk jeg beskjed om å komme inn med EN GANG med neste, da det kunne gå fort. Men ble innlagt før fødselen startet, så var ikke noe problem. Totaltid da på 5 timer, men aktiv fødsel beskrevet som 2 timer. Hadde altså fint rukket sykehuset om jeg hadde kommet inn på første rie. :)

Samme beskjed med neste. Begynte hjemme. 5,5 timer totalt, 2 timer aktiv fødsel.

Med nr4 var det mer sånn "I know the drill".. startet med vannavgang, jeg dro inn med en gang. Men 12 timer totaltid..! (Den overrasket meg :p) Dabbet av inni der, måtte sove og spise litt osv... Aktiv fødsel i journalen er dog kun 1 time. For det var tiden mellom at riene tok seg ordentlig opp, og til lille var ute.

Så ja. Latensfasen kan være en del lengre selv om aktiv fødsel er relativt kort. Synes ikke 4t aktiv er bekymringsverdig kort, hvis latensfasen var en del lengre. Man kjenner jo kanskje litt på riene også, hvor intense de er med det samme. Tenker at du ikke venter noe særlig på å ringe barnevakten, og i verste fall tar man med seg unge nr1, så kan barnevakten plukke h*n opp på sykehuset..? Forelder nr2 kan holde øye med h*n mens dere venter, viktigste er jo at du kommer deg på sykehuset.
Hvis du er veldig bekymret kan du kanskje alliere deg med en nabo eller så, som kan evt holde øye med barnet i de 45 min det tar barnevakten å komme? (Eller at nabo kan kjøre deg, mens forelder2 er hjemme til barnevakt kommer.)
Evt, med intense rier og følelse av at man kanskje ikke rekker komme seg til sykehuset; gjør klart til å kanskje måtte føde hjemme, og ring ambulanse. Jeg ville heller født hjemme enn å risikere føde i bil i alle fall.

Nå venter jeg nr5, og vet jo aldri hvor lang tid det kan ta, eller hvordan det blir. Min svigerinne hadde bokstavelig talt smertefri fødsel med sin nr4, og endte med å føde i sengen hjemme. Selv tenker jeg at jeg kjenner an kroppen. Jeg har små barn hjemme selv, og worst case så tar jeg dem enten med meg eller føder hjemme (med jordmor på tråden og ambulanse på vei). Men jeg tipper at jeg, som de andre gangene, rekker godt inn på sykehuset før selve fødselen skjer. :)

Jeg blir sannsynligvis satt igang ja, preeklampsi. Men er alltid en risiko for at fødselen starter av seg selv, regner med at mannen i så fall blir jordmor mens vi venter på å bli møtt av amk:happy090
Ånei, har du fått påvist svangerskapsforgiftning?:nailbiting: korleis gjer ein med det, overvåke berre siden du er heime?
Ja å bli heime og ringe ambulanse er nok det sikreste valget som nr 2 iallefall ❤️

Ånei, har du fått påvist svangerskapsforgiftning?:nailbiting: korleis gjer ein med det, overvåke berre siden du er heime?
Ja å bli heime og ringe ambulanse er nok det sikreste valget som nr 2 iallefall ❤️
Regner med jeg får det idag. Var inne til kontroll på onsdag og hadde bt på 175-155/98-92. Så det lover dårlig. Føden ville ha ny kontroll idag.

Back
Topp