Her blir vi hjemme med barnet begge to første ukene etter fødsel, jeg ble ganske syk etter fødsel sist, så var avhengig av hans hjelp til alt annet enn ammingen, og satte også veldig pris på at han fikk mer tid til å bonde med baby han også helt ifra start. Så denne gangen så planlegger vi det sånn uansett hvordan fødselen blir for vi synes det var så koselig å være der begge to
Mealprepp er kjempelurt! Vi skal kjøpe større fryser og kommer til å lage dobbelt opp av alle middager i tiden før fødsel så vi har fryst ned måltider til noen uker etter fødsel. Det er gull!
Før fødsel kjøpte jeg også store nattbind som jeg fylte med rent vann og la i fryseren. De kan (med et håndkle rundt) hjelpe med smerter og hevelse i underlivet etter fødsel. Kjøpte også en hel haug med ensfargede kluter som tåler vask på 90°, det kan være nyttig å holde en varm klut mot underlivet ved avføring de første dagene etter fødselen (er vondt!). Pluss at det er kjekt å ha mange kluter tilgjengelig for bæsjeuhell/gulping hos lille.
Hvis du planlegger å amme så vil jeg anbefale en bærbar kurv/flyttbar hylle, en kurv på hvert sted du oppholder deg, eller lignende med nødvendig utstyr som f.eks. ammeinnlegg, eventuelt pumpe, desinfeksjon/våtservietter til hendene (må ha rene hender før man tar på brystet for å forebygge brystinfeksjoner), purelan/lanolin salve, noe å snackse på, nok å drikke, mobillader etc. Det du ser at er nødvendig. Man kan regne med å bli sittende "fast" i lange perioder med babyen på brystet.
Jeg fullammet så tenkte ikke at det var behov for en sterilisator til smokker flasker osv, men selvom jeg ammet så måtte jeg hjelpe produksjonen en del med pumping imellom ammingen fordi baby slet med sugetaket. Vi brukte også litt flaske med min melk så far kunne gi noen måltider. Så det ble mye vasking og koking av pumpedeler og flasker osv. Stjal mye unødvendig tid, så vil absolutt anbefale en sterilisator. Jeg endte med å kjøpe pumpe selv, en dobbel en, men vet mange sykehus også leier ut pumper dersom det skulle bli nødvendig.
Dersom du ønsker å amme anbefaler jeg også å lese masse om det nå, før slitenheten av siste trimester kicker inn, for etter fødsel har man ikke like mye tid til det og er veldig kjekt å ha en del kunnskap om det selv. Anbefaler:
Vi gir gratis informasjon, veiledning og støtte ved spørsmål omkring amming og morsmelk. Les på nettsiden eller få personlig veiledning av en ammehjelper ♥
ammehjelpen.no
Hvis du vil bruke ull-ammeinnlegg husk at de må kokes daglig og byttes hyppig, da sopp lett kan gro i dem og gi soppangrep i brystet og i munnen til baby. Min løsning var å bruke engangs-innlegg på innsiden av ullinleggene da jeg lakk mye.
Snakk om hvordan dere vil løse nattevåk osv på forhånd, og når barnet kommer: vær rause med hverandre, støtt hverandre og hjelp hverandre med å være rolige rundt barnet. Hvis dere ser at den andre nærmer seg bristepunktet så ta over barnet og la de få en 15 min pause f.eks. Eller en god klem, eller det de trenger. Dersom man f.eks. får en kolikkbaby som gråter i timesvis og dagesvis så kan det tippe begeret for den mest tålmodige, fint å ha en konkret plan og ha forberedt seg på en sånn situasjon. Også krysse fingrene for at dere får en skikkelig sovebaby hehe.
De kommer nok til å snakke om dette på helsestasjonen, og der kan dere også få denne brosjyren som er kjekk å fylle ut før baby kommer:
Stine Sofie Foreldrepakke Stine Sofie Foreldrepakke er et universelt informasjonsprogram for alle blivende og nybakte foreldre. Programmet skal styrke foreldrerollen, […]
www.stinesofiesstiftelse.no
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
www.bufdir.no
Vær forberedt på at mor kan få reaksjoner etter fødsel og at det er vanligere med fødselsdepresjon enn man tror. (Og at far også kan få dette). Følg med på hverandre og si ifra til helsesøster dersom noe føles feil, ikke hold det inni dere. Det er en helt normal og hormonell reaksjon og selvom det kan føles skamfullt så er det viktig å huske på at det ikke er noe å skamme seg over, at det kan skje enhver. Vil anbefale appen mamma Mia eller disse nettsidene:
Mental helseunder graviditet& etter fødsel Velkommen til Landsforeningen 1001 dager Det er 1001 dager fra unnfangelse til barnets toårsdag. Vi vet at dette er en sårbar tid og en stor overgang for foreldre. Det er ikke uvanlig å kjenne på vanskelige følelser i denne perioden. Om dette gjelder...
www.landsforeningen1001dager.no
Og ellers vil jeg anbefale å beskytte dere selv som familie i barseltiden, dette er tiden for å sette dere selv først. For å gi dere selv ro til å bli kjent med baby, for å bli kjent med det nye livet osv. Det er helt ok å sette grenser rundt en selv og si at besøk helst bør være korte, eller kun ett besøk per dag osv. Det er dere som bestemmer hva som er best for dere og lytt til egne behov.
Dette ble langt
men dette er mye av det jeg skulle ønske noen sa til meg før mitt første barn. Også vil jeg bare avslutte med, gled dere! Ja, det er slitsomt og har sine utfordringer, men det er det mest fantastiske jeg har opplevd i hele mitt liv, og gleder meg sånn til å oppleve det igjen