Postpartum-kit og tips til mat

Mymlens

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Fastelavnsbollene 2026
Vil gjerne høre fra alle, både de som er førstegangs og de som har fått før.

Hva har du kjøpt inn og spesifikt gjort klart for at tiden etter fødsel skal være enklere, hovedsakelig for deg? Badesalt, skylleflaske, store bind, voksenbleier, brystvortesalve og lignende. Legg gjerne med link til kjøpene du har gjort.

Hva har du fylt opp fryseren med, slik at det skal være enkelt å lage middag/ha ferdig middag klart? Evt lunsj, snacks, drikke og andre ting.

Vi hadde frysen full av middager som kun skulle varmes. Bestilte de første ukene mat via oda så slapp vi ut for å handle :) hadde pizzasnurrer, lasagne, gryter, mossaka osv funka for oss helt fint :) og masse godis. Bakte ikke til vi fikk besøk osv

Fryseren er full av pizzaboller akkurat nå, for å slippe å lage middag hver dag etter fødsel :)

Sist kjøpte jeg inn 3pk nettingtruser, da man ikke får det på SUS. Men tror man får det mange andre steder. Jeg for min del gikk over på nattbind etter utskrivelse, og deretter over til vanlige libressebind. Så kjøper inn disse. Jeg kjøpte også noen behagelige truser på lindex i 1 størrelse opp, som var behagelige å ha i starten :)
De første dagene etter fødsel lagte jeg isbind selv, ved å helle litt vann i bindene og legge dem i fryseren.

Purelan og multimam kompresser.
Paracet og ibux

Jeg ble også storforbruker av klemmeyoghurt etter sist fødsel :hilarious: genialt å ha mens man ammer feks! Lett å glemme at man selv må spise, så viktig med en enkel måte å få i seg litt næring :)

Middagslaging bekymrer jeg meg lite for, for det er uansett mannen som står for stort sett all middagslaginga i huset, men jeg har begynt på å bake opp litt rundstykker ol til å ha i fryseren.
Ellers har jeg handlet en runde hos Fodebagen. Kjøpt inn kjølebind, lindreskum, skylleflaske, truser, amme/fødekjole, slipperser, sånne greier for å beskytte brystknoppene, varmeflaske, naturebond pumpe og purelan. I tillegg har jeg kjøpt en del ammeinnlegg, både engangs og flergangs (ull og ikke ull.) Tenker også å kjøpe inn en del smertestillende og MAMkompresser (som jeg har hørt at kan være kjekt å ha.)
Ellers tenker jeg å finne litt klær som er komfortable, men som allikevel ser allright ut, med tanke på besøk.

Jeg har enda ikke klargjort noe for denne gangen, men kan jo si hva jeg fant nyttig sist :)

Jeg hadde med purelan og multimam kompresser på sykehuset allerede, og brukte mye av dette igjennom ammingen. Spesielt i starten. Hadde fått flere prøver med gratis ammeinnlegg som jeg prøvde meg fram med den første tiden. Gikk etterhvert over til flergangs bruk ammeinnlegg :)

Jeg kjøpte en pakke med nettingtruser på apoteket, og bind til å ha i dem. Brukte det første uken ca før jeg gikk over til nattbind fra libres.
Jeg angret sist på at jeg ikke kjøpte skylleflaske til underlivet sist, så det skal jeg ha denne gangen.

Smertestillende er kjekt å ha på lur.

Jeg ordnet meg med et "ammebrett" til sofaen den første perioden, med vannflaske, enkel snacks, fjernkontroller og purelan (evt andre ting man ønsker for hånden). Dette var kjempepraktisk når babyen bare ville sove på puppen den første tiden. :)

Jeg har enda ikke startet å fylle opp fryseren, mest fordi den er så liten og allerede ganske full. Planen er å få baket litt pizzasnurrer, lage litt vaffelrøre å fylle på flasker å fryse, litt lapskaus, og mye brød. ;)

Purelan
Ammeinnlegg (engangs)
Lypsyl
Bind
Store truser
Gode romslige bukser
Ammepyjamas
God vannflaske
Smertestillende
Multimam kompresser

Det jeg kommer på akkurat nå. Ang mat, lurt å ha noe lettvint for hånden, smør lita niste når du har tid og bare hent i kjøleskapet når du må ha.

Det er sikkert veldig individuelt, men jeg har aldri hatt bruk for Purelan, kompresser, amme skjold eller noe som helst krem eller kjølebind.

Behagelige truser som ikke strammer rundt magen er veldig kjekt. Paracet eller Ibux til etterrier, men jeg holdt ut uten også. Engangs ammeinnlegg er helt jævlig. Kjøp noen i ull hvis du skal ha. Brukte sjeldent ammeinnlegg da jeg hadde overproduksjon, så de ble kliss våte på sekunder uansett. Pakket store gasskluter/gulpekluter i BH-en, funket mye bedre.

Med førstemann valgte jeg å ikke sy da jeg syns det var helt jævlig når hun sprayet bedøvelsessprayen opp i musa på meg. Kjente ut som hun kjørte masse små kniver isteden. Så jeg krysset beina å nektet. Fikk selvfølgelig infeksjon siden renselsen var ganske stor med første og det var konstant vått, så jeg satt i medisinsk grønnsåpe, fønet tørt og byttet bind ofte.

Hadde nesten ikke renselse med nr.2 og sydde da et pyntesting. Kjente ingenting til bedøvelsessprayen hun til slutt fikk lov til å spraye, og kjente heller ikke at hun sydde. Trengte ikke «sykehustruse» og «fødebleie» med nr. 2 heller. Holdt med mykt vanlig bind.

Har kjøpt mye unødvendig med begge to, og av erfaring trenger man nesten ingenting i fødebagen. Truser, sokker, slippers til dusjen, morgenkåpe kan være kjekt, pysj eller joggedress. Ammebh, men jeg brukte mye vanlig bh også, bare brettet ned kanten.. Lader til tlf, toalettsaker og en iPad hvis du skal være der noen dager.

Vi har ikke fylt opp fryseren eller forberedt noe mat de andre gangene. Skal prøve denne gangen bare for å få i meg mest mulig mat i tiden etterpå. Ammingen går hardt ut over vekta og jeg sliter fra før meg å holde den oppe.

Har kjøpt inn:
- Kladder (kjekt å ha på stellebord og i stelleveska, samt sitte på i bilen på veg til føden)
- Purelan og multimam-kompress
- Har også kjøpt inn silverette som jeg har hørt veldig mye bra om, sånn i tilfelle. Har en dårlig og en god ammeerfaring fra de to tidligere barna
- Ammeinnlegg (bruker ull utenpå engangs)
- Har kjøpt bind i to størrelser fra apoteket (tåler ikke butikk-bind da de ikke puster og det blir altfor tett der nede)
- Nattlampe som slukker av seg selv til bruk ved amming

Har ikke preppet noe i fryseren med de to andre da jeg hater å ha full fryser, så kommer ikke til å gjøre det nå heller.

En god leppebalm er gull verdt i, synes jeg :) Anbefaler decubal sin, fåes kjøpt på alle apotek.
Ellers pakker jeg med engangs ammeinnlegg, brystsalve, hotelltøfler (som jeg kaster etterpå), behagelige truser som ikke strammer (bruker alltid nettingtrusene på sykehuset de første dagene, synes det fungerer utmerket.)
En behagelig pysj, joggebukse/gravidtights og noen myke cardigan. Klær til babyen :Heartpink
Lader, mobil etc. Kan hende det sniker seg med en pose godteri i bagen også :happy:

-multi-mam (gjerne fler pakker)
-ammepute, cozyfix.
-lang mobillader :wacky:
-amme-te
-muslin tepper i ulike størrelser
-nøtter/energibarer/ grøt/ noe lettvint å spise..amming tar myyye tid. Og krever energi. Godis, kjeks. Rett i koppen.
-ved treg utdrivingsrefleks: cyntocinon nesespray på resept fra legen.
-et lite utvalg smokker til lille
-nok bind og bleier for noen dager

Husker fra førstemann at jeg var i en baby boble den første tiden hvor jeg glemte å spise ordentlig og jeg klarte ikke å sove noe særlig:p resulterte i at jeg var veldig sliten de første mnd…

Denne gangen skal jeg prøve å ha noe enkel mat/snacks klar i kjøleskap og fryser, vannflaske i nærheten ved amming (jeg ble ofte kjempetørst mens jeg ammet) ammeinnlegg
Ammepute
Behagelige klær
Brystpumpe
Badering? Litt på tull, men jeg var super hoven i vaginaen forrige gang, og klarte ikke å sitte rett på 1 uke…:joyful:

Back
Topp