Postgravid kroppen

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Det er mye fokus på kropp som nybakt mor og jeg klarer ikke å la meg påvirke.

Skal gifte meg neste sommer og har 20 kg for mye.

La på meg 20kg i svangerskapet, gikk ned 6 kg "gratis" etter fødsel. Etter det har jeg slitt meg ned hver eneste gram, totalt 12.5 kg fra høygravid (altså 6.5 kg etter de 6 gratis kiloene)..babyen er 3 mnd.
Mangler 7.5kg til før gravid vekt (så skal jeg ned 10 og til)..

Jeg fullammer, og får ingen hjelp der. Virker som kroppen min niholder på kiloene.

Jeg spiser sunt (vektklubben), trener styrketrening tre ganger om uken, samt går masse lange turer.

Jeg merker dette gjør meg deprimert, jeg vil aller helst unngå å møte mennesker. Jeg har aldri veid så mye og vært så tykk! Så utrolig deprimerende...

Hvor lang tid tok det for dere andre med mange kilo og ikke fikk hjelp av ammingen?

Gikk ikke ned noe særlig før amminga var ferdig. Uansett hvor flittig turgåing og kosthold var. Nå var ikke mitt kosthold særlig da. Ungen reagerte på mye. Så levde på vann og knekkebrød med leverpostei. Vil tro kroppen min fikk altfor lite i seg under ammeperioden og holdt på det den kunne.
Skulle jommen ønske jeg var av de heldige som gikk ned mens en amma da :)

Med nr 2 la jeg bare på meg. Og det fortsatte etter amminga. Men det var virkelig min egen feil gitt ;)

Gikk opp 20, så med 17 ila de10 første månedene takket være amming. De siste må jeg nok jobbe for

Gikk opp 20 kg begge svangerskap. Nr 1 gikk jeg ned 18 kh på 2 år. Med nr 2 nå så er vekta ødelagt og jeg aner ikke. Men fikk på meg ei bukse ( litt trang) som jeg brukte før jeg ble gravid med nr 1. Nr 2 er nå 9 mnd. Jeg ammet/ pumpa i kun 8 uker pr barn. Har desverre ikke noe fasit. Siden jeg ikke gjør noe mer nå enn med nr 1.

Skal også gifte meg til neste år, og sliter med det samme. Absolutt ingenting som kommer gratis her. Skeier jeg ut med en remse sjokolade, så kan du banne på at jeg har lagt på meg de 0.4kg jeg var så flink å gå ned tidligere i uka.
Men, her er ammingen så og si over. Tenker jeg skal begynne på lavkarbo etter jeg kommer hjem fra ferietur, vet at det funker.

Jeg gikk opp alt for mye i svanverskapet :( men hadde mistet 13kg da vi kom hjem fra sykehuset (1uke etter fødsel). Hadde gått ned 3-4kg til en måned etterpå og da sa det stop. Og stått det samme på vekta siden. Ho er nå 4mnd og fullammer, men her tviholder også kroppen på kiloene... jeg kunne godt tenkt meg å miste de siste, men det ser ut til å kunne ta litt tid :depressed:

Godt å lese at vi er flere!

Jeg gikk opp mens jeg ammet. Med alle barna. Min yngste er 1 mnd. Gikk ned de første 2-3 ukene og nå går vekta opp. Jeg ammet de to eldste til de var 1,5 år. Da jeg sluttet å amme gikk jeg ned i vekt.

Samme problem her. Gikk vel av rundt 6-7 kg "gratis" ifm fødsel ellers er det skikkelig stuck disse kg. Ikke så mye råd desverre da det virker som du gjør det vil si er det "rette":-)

Jeg godtok kiloene som kom.
La på meg alt det første året etter fødsel og ikke i graviditet :)
Jeg er fortsatt normalvektig og er fornøyd med kroppen etter to, snart 3 barn.

Jeg fikk ikke trent noe særlig etter fødsel og gikk opp en del. Amming ble mislykket, men 10 mnd etter fødsel var jeg plutselig 5 kg lettere enn før svangerskapet. La om kostholdet etter å ha snakket med ernæringsfysiolog, og da gikk det. Jeg spiste veldig sunt før også, men det var feil type sunn for meg

Jeg fikk ikke trent noe særlig etter fødsel og gikk opp en del. Amming ble mislykket, men 10 mnd etter fødsel var jeg plutselig 5 kg lettere enn før svangerskapet. La om kostholdet etter å ha snakket med ernæringsfysiolog, og da gikk det. Jeg spiste veldig sunt før også, men det var feil type sunn for meg
Hvordan la du om kosten? Tar gjerne i mot tips :p

Det verste synes jeg er at det ikke er noe quickfix. Det er snakk om MANGE kilo og det går sakte!

Snart har halve tiden gått og jeg panikker litt..

Oh well, den gode gammeldagse havregrøten til frokost!
Ny uke og nye muligheter.

Det er mye fokus på kropp som nybakt mor og jeg klarer ikke å la meg påvirke.

Skal gifte meg neste sommer og har 20 kg for mye.

La på meg 20kg i svangerskapet, gikk ned 6 kg "gratis" etter fødsel. Etter det har jeg slitt meg ned hver eneste gram, totalt 12.5 kg fra høygravid (altså 6.5 kg etter de 6 gratis kiloene)..babyen er 3 mnd.
Mangler 7.5kg til før gravid vekt (så skal jeg ned 10 og til)..

Jeg fullammer, og får ingen hjelp der. Virker som kroppen min niholder på kiloene.

Jeg spiser sunt (vektklubben), trener styrketrening tre ganger om uken, samt går masse lange turer.

Jeg merker dette gjør meg deprimert, jeg vil aller helst unngå å møte mennesker. Jeg har aldri veid så mye og vært så tykk! Så utrolig deprimerende...

Hvor lang tid tok det for dere andre med mange kilo og ikke fikk hjelp av ammingen?

Ikke hatt problemstillingen selv, men tenker at du bør bestemme deg for hva du ønsker :) Enten være fornøyd med kroppen sånn den er eller ta tak. Utfra det du skriver, så høres det ut som du vil ta tak i dette :) Kanskje det kan hjelpe å lage en matplan og følge denne? Ser du skriver du spiser sunt. Husk at mange sunne matvarer kan være veldig energi rike (f eks er jo både avokado og nøtter sunt, men inneholder masse kalorier). Så kan være lurt å se over hvor mye du faktisk får i deg per dag (finnes apper og hjelpemidler som kan brukes). For å gå ned i vekt må du ha energi underskudd. Kan hjelpe å bytte til lettere produkter. Sukkerfri drikke. Knekkebrød i stedet for brød. Kun spise en middagsporsjon (med halvparten grønnsaker). Hvis man skal ned i vekt, så er kostholdet viktigst (og flott med trening ved siden av).

Jeg gikk ned med en gang etter første (gikk opp 31kg) og andre (14kg) svangerskap. Men etter tredje svangerskap hvor jeg ikke gikk opp mer enn 5 kg så klarte jeg ikke å gå ned. Jeg veier idag 10 kg mer enn hva jeg gjorde før jeg ble gravid med sistemann.

Har desverre ingen gode råd å komme med annet enn at du skal elske deg som du er!! Du kommer til å se smashing ut i brudekjolen uansett ❤️❤️❤️

Ikke hatt problemstillingen selv, men tenker at du bør bestemme deg for hva du ønsker :) Enten være fornøyd med kroppen sånn den er eller ta tak. Utfra det du skriver, så høres det ut som du vil ta tak i dette :) Kanskje det kan hjelpe å lage en matplan og følge denne? Ser du skriver du spiser sunt. Husk at mange sunne matvarer kan være veldig energi rike (f eks er jo både avokado og nøtter sunt, men inneholder masse kalorier). Så kan være lurt å se over hvor mye du faktisk får i deg per dag (finnes apper og hjelpemidler som kan brukes). For å gå ned i vekt må du ha energi underskudd. Kan hjelpe å bytte til lettere produkter. Sukkerfri drikke. Knekkebrød i stedet for brød. Kun spise en middagsporsjon (med halvparten grønnsaker). Hvis man skal ned i vekt, så er kostholdet viktigst (og flott med trening ved siden av).

Jeg følger en kostplan fra ernæringsfysiolog ;)

Jeg fullammer og kan ikke gå lavere.

Skjønner :) Da er det kanskje best å vente til du er ferdig med ammingen ;) Og heller tenke over hvor flott kroppen er som har laget to fine barn :) Og du blir sikkert en kjempefin brud selv om du har noen kilo mer enn du ønsker :)

Back
Topp