Postafen

pebbles

Gift med forumet
Jeg sliter med kvalme og oppkast. Jeg fikk i den forbindelse tips om å ta Postafen, som er reisesyketbl. På pakken står det at den kan tas i sjeldne tilfeller under svangerskap. Ei jeg kjenner ble anbefalt å ta den daglig av en lege..Blir litt forvirra jeg. Noen som har erfaring med dette?

Du bør helst ikke bruke tabletter mot kvalme under svangerskapet, jeg er i hvertfall svært betenkelig med det. Tar til nød 1 stk Paracet hvis jeg skulle ha veldig vondt i hodet en sjelden gang.

Det beste er å følge "sunne" kjerringråd, som f.eks. å tygge en bit frisk ingefær og å sørge for å spise lite og ofte. Knekkebrød og kjeks i små munnfuller og frisk frukt fungerer for mange. Og drikk rent, kaldt vann, gjerne med noen sitron- eller limedråper i.
Selv var jeg plaget av voldsom svangerskapskvalme fra jeg var ca. halvannen måned på vei til godt over fire mnd, og det er egentlig bare å slite seg gjennom det.[:'(] Jeg spiste svært lite (dvs. nesten ikke) og gikk ned mange kilo. Det jeg levde på var stort sett moreller og grove skonrokker og vann.[:D]

Hvil mye, ikke stå for brått opp om morgenen og gå rolige turer i frisk luft.

God bedring, det går over etterhvert! [:)]

HOLD UT! Uff, det er nok det beste rådet jeg kan gi. Selv har jeg ikke tatt noen ting mot kvalmen som holder det gående døgnet rundt. Noen sier man kan, andre ikke. Jeg har også ei venninne som prøvde postafen, og hun sa det var det eneste som hjalp henne. Selv er jeg skeptisk til slikt. Beklager å måtte si det, men på apoteket var de også skeptiske til bruk av ingefærrot, men akkurat der har jeg ingen som helst formening, og legen sa heller ikke noe om det. Men han sa det med kvalmestillende; de eneste gangene man kan bruke det er når det er fare for barnets og eller morens liv pga mye oppkast. Men jeg hadde en venninne som kasta opp så mye at hun flere ganger ble lagt inn på sykehuset for væskebehandling fordi hun var så dehydrert. Likevel tok hun ikke kvalmestillende.
Men til de som har brukt det eller bruker det; det er nok med god grunn! Jeg vil ikke være en pekefinger her altså..[;)]

Jeg fikk afipran tbl mot ekstrem svangerskapskvalme, og ble anbefalt å ta dem pga lavt væskeinntak. Kan tar i 1. og 2. trimester. Snakk med legen din om det du...

Afipran gir de intravenøst på sykehuset når du blir lagt inn for ekstrem svangerskapskvalme.

I mitt forrige svangerskap var jeg plaget av ekstrem kvalme...
Fikk da Postafen hos legen min. Da jeg kom hjem leste jeg på pakningsvedlegget at det ikke
anbefales til gravide.... ble meget betenkt... og besluttet meg for å komme igjennom
kvalme-helvete uten tablettene. Ble istedefor anbefalt av ei venninne å prøve akupunktur.
Var meget skeptisk til dette, men om det ikke virket, var det kun pengene som gikk tapt.
Og den lille ville ikke merke noe uansett. Mot alle mine forventninger fungerte dette.
Etter fire behandlinger var jeg så og si helt kvitt kvalmen:o)

Postafen selges normalt som "sjøsyketabletter" på apoteket. Og jeg vet at noen blir
meget døsige og trette av tablettene. Selv har jeg tatt tablettene mot reisesyke, og de har ingen
slike bivirkninger på meg. Men jeg valgte å komme meg igjennom kvalmen på annet vis.
Gjennom graviditeten tok jeg ikke engang så mye som èn paracet. Var nesten for ekstrem
med inntak av tabletter o.l.

Selv om man er kvalm, og ikke får i seg nok næring... er det godt å vite at den lille får det den trenger.
Kroppen vår fungerer slik at den lille først får det den trenger, og mangler kroppen noe, er det vi som
får "svi". Dette kan selvfølgelig bli slitsomt i lengden for mor... da man blir sliten og utmattet.

Vi er alle forskjellige, og noen velger å ta kvalmestillende, andre ikke.

Lykke til! Håper kvalmen slipper taket snart...

Er ikke afipran skadelig for fosteret? Jeg er også i mot å ta medikamenter spes under svangerskap, men nå begynner jeg å bli en smule desperat. Hvis jeg bare kunne vært hjemme hadde det ikke vært noe problem, men jeg prøver å jobbe fullt og da er det slitsomt å spy så mye... skal til legen og måle elektrolyttbalansen på torsdag. Har gått ned tre kilo på kort tid, så jeg blir litt bekymret....

Synest du skal spørre legen først. Bedre og spørre en gang for mye en en gang for lite. Jeg har erfaring.

Jeg var også plagetav kvalme, mer sist gang enn denne gangen.. Tror jeg..
Ihvertfall fikk jeg resept på Postafen av legen min, han forsikra meg at det ikke var noe farlig!
Jeg hadde ikke så lyst til å eta slike piller hver dag, men de hjelper best ei stund etter du tar dem.
Så jeg tok anbefalt dose pr dag jeg. Og slutta inniumellom, for å se om det ble bedre..
Men de hjalp i alle fall på meg.
Og har ikke merka noe på sønnen min! [:D]

Brukte de noen dager nå også, skulle være forlover og måtte da ordne utdrikningslag og holde ut en hel dag i bryllup.. [:'(]

ORIGINAL: pebbles

Er ikke afipran skadelig for fosteret? Jeg er også i mot å ta medikamenter spes under svangerskap, men nå begynner jeg å bli en smule desperat. Hvis jeg bare kunne vært hjemme hadde det ikke vært noe problem, men jeg prøver å jobbe fullt og da er det slitsomt å spy så mye... skal til legen og måle elektrolyttbalansen på torsdag. Har gått ned tre kilo på kort tid, så jeg blir litt bekymret....

Afipran er helt trygt for fosteret i 1. og 2. trimester, men bør unngås å tas i 3. trimester.

Back
Topp