Postafen mot kvalmen

Nr3DaKanskje<3

Glad i forumet
Augustbarna 2021
Hmm ... to stk på apoteket holdt på å mista hode når eg sa eg skulle bruke postafen mot sv. kvalme. Det er vell litt rart??
Det va helt på mitt og legen sitt ansvar, sa de!
Og så fikk eg en lekse om at eg måtte prøve alt annet først - akupunktur kom til å hjelpe, så måtte i hvertfall prøve det først... Og så måtte eg få resept om det ikkje hjalp.

Ble litt satt ut for det står nå på nhi sine sider at postafen er førstevalg og helt trygt! Og det er forresten på anbefaling fra lege eg skulle prøve postafen...

Så - eg fikk ikkje vite når eg bør ta det. Hvordan bruker dere det? Målet er å få sove... skal eg ta det rett før leggetid eller tidlig kveld? Kvalmen er verst fra ettermiddag og utover kveld og natt :wideyed::wideyed:

Tar 2 tbl i døgnet. Farmasøyten burde være med opplyst enn dette! Postafen er helt trygt og er som du sier førstevalget ved svangerskapskvalme:)

Tar 2 tbl i døgnet. Farmasøyten burde være med opplyst enn dette! Postafen er helt trygt og er som du sier førstevalget ved svangerskapskvalme:)

Takk for svar :happy:
Ja, syns de tok litt vel av der - fikk jo på følelelsen at det var veldig farlig slik de tok på vei :p

Anbefaler tjenesten trygg mammamedisin. Der kan du stille spørsmål og få svar fra noen som er eksperter på området. Jeg bruker også Postafen, tar en tablett to ganger døgnet, morgen og kveld.

Har ikke brukt de i svangerskapet, men har tatt tidligere for å få sove, de funker som en kule. Blir evig trøtt av de.

Postafen er vel egentlig reisesyketabletter og reseptfritt så veldig rart at de reagerte sånn :p

Jeg brukte det når jeg gikk med jenta mi i 2010 :)
Tok en tablett midt på natta (ja, hadde alarm på for å våkne å ta den) slik at jeg skulle unngå den verste trøttheten av den :)

Brukte de i 3 uker nå i desember 2020. Helst på kveld men også en tabl dersom morgenen var ille. Håper det funker på deg. Har også hørt fra farmasøyter at en skal være varsom, men det er man jo. Tok også i forrige svangerskap.

Det er nok fordi uten resept er ikke pakningen indikert til svangerskapskvalme. Det vil si at på pakningsvedlegget står det kun bruk til reisesyke og kvalme etter strålebehandling/operasjon.
At det kan brukes til gravide er da legens ansvar, selv om det regnes som trygt. Det koster mye penger for et legemiddel for hver "indikasjon" de har, så derfor er det ikke uvanlig at det skrives slike resepter.
Så de på apoteket vil være tilbakeholdne om du kjøper over disk uten resept, fordi du skal bruke det til noe annet en det som står på pakningen.

Jeg hadde god effekt og angrer på at jeg ikke begynte tidligere enn uke 11. Så om jeg blir kvalm neste gang så skal jeg spørre med en gang. Livskvaliteten min var mye bedre på medisiner. Og jeg ble passe lei av alle velmente kjerringråd, det fungerte ikke på meg. Så be om hjelp og funker ikke postafen så prøv neste medisin på listen.

Jeg spurte fastlegen min om postafen og fikk trippelsjekket at det er helt greit å bruke. Dessverre var jeg først hos legen samme uke som kvalmen begynte å avta... skulle ønske jeg hadde tatt det hele veien, jeg var bare "moderat" kvalm så følte jeg ikke "fortjente" det - hadde ikke problemer med å få i meg mat eller noe slikt - men det gikk jo ganske mye ut over livskvalitet likevel, så hvis det ikke skader, hvorfor ikke? Er egentlig litt mot den mentaliteten at man som gravid skal "tåle" mest mulig fordi det er "naturlig". Mye som er naturlig her i livet som vi fortsatt bruker medisiner mot på andre områder ;)

Back
Topp