Postafen mot kvalme

Seeki

Glad i forumet
Eg har tatt postafen 1/2 tbl to gongar no. Det funker veldig bra på meg! Har fått beholde det lille eg har fått ned. Er fortsatt kvalm, men ikkje i same grad som før eg tok det. For etter å ha leie i 4 dagar med konstant spyiing. (Og det lille eg fekk ned, kom direkte opp igjen), så var eg berre nødt til å prøve dette.

Eg har lest endel på nett og det er ymse tilbakemeldingar å få. Nokre seier at det er trygt å bruke dette, mens somme seier at det er direkte farlig for fosteret.

Tenkte eg skulle ringe legevakt på mandag å høyre. Eventuelt å få resept på Afipran. Om det er bedre? Nokren her som har erfaring? Eg er som alle andre berre nødt til å fungere nokenlunde i kvardagen emoticon

Sjekket felleskat. der står det: skal kun brukes ved graviditet hvis det er strengt nødvendig. Beh. bør da vare kortest mulig, med maks dose 50 mg. Afipran skal være helt trygt før 3 semester:-)

Bare ta postafen hvis du er veldig spysyk.. det sa iallefall min lege, det veier opp for evt bivirkninger, når man er syk.. fungerer veldig bra også :)

Brukte det selv i flere uker i forrige svangerskap, valget mellom 1. null energi, på kanten av dehydrert og vekt nedgang og 2. En mamma som fikk i seg mat og drikke og i det minste fungerte i heimen var veldig lett!:) hadd ikke tvilt på å bruke d igjen om jeg kjente kvalmen og oppkast kom snikende som sist. Er ille når det føles som om man ikke tåler mat/drikke og spyr med en gang noe treffer magesekken, og man kjenner man vil heller dø når legen ikke synes man er nok dehydrert til å få væske intravenøst og mener man "bare skal ta seg sammen". Så da funka heldigvis postafen såpass at jeg begynte å holde på noe av det jeg spiste :)

Skal tru kva legen hadde sagt, om eg hadde sagt at eg spyr berre eg bevegar på meg emoticon Eg hadde denne forferdelige kvalmen og spyinga i forrige svangerskap også. Brukte minimalt av postafen, men det gjekk hardt utover både mann og lille jenta. For eg klarte ikkje å fungere på fleire veker. Så det er meininga at man skal bruke postafen, kun dersom man trenger å fungere ein dag el to?  Hm..

minoja skrev:
Brukte det selv i flere uker i forrige svangerskap, valget mellom 1. null energi, på kanten av dehydrert og vekt nedgang og 2. En mamma som fikk i seg mat og drikke og i det minste fungerte i heimen var veldig lett!:) hadd ikke tvilt på å bruke d igjen om jeg kjente kvalmen og oppkast kom snikende som sist. Er ille når det føles som om man ikke tåler mat/drikke og spyr med en gang noe treffer magesekken, og man kjenner man vil heller dø når legen ikke synes man er nok dehydrert til å få væske intravenøst og mener man "bare skal ta seg sammen". Så da funka heldigvis postafen såpass at jeg begynte å holde på noe av det jeg spiste :)

Brukte du dette fast då? 25 mg x 2 i døgnet eller 25 mg i døgnet? Og er Afipran "snillere" mot fosteret? Hm. Det kan da ikkje vere vanskeleg å få resept hos lege på dette? Eg var så dårlig i forrige svangerskap et dei ville legge meg inn, men stae meg skulle absolutt ikkje leggast inn nei! Litt med at eg jobba der, og hadde litt skrupler med å ikkje vise kollegare kor dårlig eg egentleg var. Ja, det høyrest veldig sært ut i dag. Men det var ikkje det då ;-)

Back
Topp