Post mortem familiebilder...

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
(Obs bilder av døde lengre ned)

Vi kan være glad at det å ta bilder og video er en dagligdags greie nå for tiden. I Viktoriansk tid (ca 1840-1900) så hadde man som regel ikke bilde av alle og det å ta bilde etter døden var eneste måten å ha et minne av den avdøde på. Så hvis man ikke rakk å ta familiebilde før et av barna døde...ja da så familiebildene slik ut:

ImageUploadedByBV Forum1433274440.186468.jpg
ImageUploadedByBV Forum1433274447.639765.jpg
ImageUploadedByBV Forum1433274457.728167.jpg

Mange foreldre tar nok bilde av barna sine om de dør, men kanskje ikke sette de opp sammen med søsken som om de var i livet.

Stakkars foreldre, tenk i dag har vi kanskje 1000 bilder før barna våre er ett år. Den gang ville man jo gjerne ha ett minne, men man fikk ikke mulighet før man mistet ditt kjære barn. Utrolig trist :(

Uff, får helt vondt inni meg:(

Stakkars foreldre, tenk i dag har vi kanskje 1000 bilder før barna våre er ett år. Den gang ville man jo gjerne ha ett minne, men man fikk ikke mulighet før man mistet ditt kjære barn. Utrolig trist :(
Ja det er det! Skjønner godt de vil ha et bilde. Og sikkert koselig (fra deres perspektiv) å ha et bilde der alle er samlet.

Synes det er fint jeg. På den tiden var barnedødeligheten veldig høy, så dette var ganske normalt, dessverre.

Vi er så utrolig heldige. Spesielt det siste bildet gjorde inntrykk på meg. .

Stakkars folk.. :(

Dette var vanlig, også med voksne. Utrolig rart å tenke på hvor annerledes det var :) synes bildene er veldig creepy, men de levde vel også med døden tettere på seg enn vi gjør idag. Det var vanlig å dø hjemme og la liket ligge der noen dager før det ble gravlagt. Her i Norge har jeg hørt at de tok inn masse granbar for å dekke evt lukt.

Får helt vondt i hjertet av å se dette.

Så utrolig trist :(

Uff, nå fikk jeg klump i halsen.
Jeg er så takknemlig for at jeg bor i Norge i 2015.

Hm... Glad det er noe som ikke er vanlig i dag....

Back
Topp