Post en upopulær påstand du står for

Det er ingen krise å ha 2 skriftspråk. Me har like mykje i mot bokmål, som dykk har til nynorsk. Ja fleirtall skriver bokmål men du meina verkeleg ikkje at nynorsk må døy ut pga det?

I India har dei så mange ulike dialekter og dei forstår ikkje kvarandre, då er ikkje 2 skriftspråk krise.

Jeg har inntrykk av at det er et så stort fåtal som faktisk liker nynorsk, skriftspråket er allerede sakte men sikkert utdøende vil jeg si, så jo jeg mener faktisk at det hadde vært bedre å bare fjerne det fra pålagt skriftspråk å heller ha det som feks et valgfag eller lignende som foreslått over:)

Hvorfor skal hele landet «pines» med å måtte ha et hovedmål eller sidemål de hverken ønsker eller liker bare for at et fåtal liker det? Det gir ikke mening for meg faktisk. Er langt viktigere ting enn sidemål som burde bli brukt mer tid til på skolen mener jeg feks økonomi, psykisk helse etc

Og hva de gjør i India har fint lite relevans for hva vi skal velge å gjøre i Norge tenker jeg. Norge og India er milevis fra hverandre både i avstand og kultur så synes ikke det er sammenlignbart.
 
Det er ingen krise å ha 2 skriftspråk. Me har like mykje i mot bokmål, som dykk har til nynorsk. Ja fleirtall skriver bokmål men du meina verkeleg ikkje at nynorsk må døy ut pga det?

I India har dei så mange ulike dialekter og dei forstår ikkje kvarandre, då er ikkje 2 skriftspråk krise.
Dialekter blir vel noe annet enn skriftspråk? :shy: aner ikke hvor mange dialekter det finnes her i landet, men det er mange her også:p
 
Dialekter blir vel noe annet enn skriftspråk? :shy: aner ikke hvor mange dialekter det finnes her i landet, men det er mange her også:p

Såklart det er. Dialektene er jo som egne språk i India. Det eg meinte var jo at det vert så stor forskjell her, kunne eg skjønt reaksjonene på nynorsk.
 
Jeg har inntrykk av at det er et så stort fåtal som faktisk liker nynorsk, skriftspråket er allerede sakte men sikkert utdøende vil jeg si, så jo jeg mener faktisk at det hadde vært bedre å bare fjerne det fra pålagt skriftspråk å heller ha det som feks et valgfag eller lignende som foreslått over:)

Hvorfor skal hele landet «pines» med å måtte ha et hovedmål eller sidemål de hverken ønsker eller liker bare for at et fåtal liker det
? Det gir ikke mening for meg faktisk. Er langt viktigere ting enn sidemål som burde bli brukt mer tid til på skolen mener jeg feks økonomi, psykisk helse etc

Og hva de gjør i India har fint lite relevans for hva vi skal velge å gjøre i Norge tenker jeg. Norge og India er milevis fra hverandre både i avstand og kultur så synes ikke det er sammenlignbart.

Men det føle jo eg om bokmål, kvifor må me pines med det?
 
Såklart det er. Dialektene er jo som egne språk i India. Det eg meinte var jo at det vert så stor forskjell her, kunne eg skjønt reaksjonene på nynorsk.
Hvordan da som egne språk? :)
Ikke så kjent med india, så når du skrev dialekter så tenkte jeg slik det er i Norge (ikke at jeg forstår alle dialekter så godt her heller da:hilarious:) :)
 
Etter skulen er over, så kan du velga kva skriftspråk du vil ha. Men tenk om nynorsk var hovedskriftspråk og bokmål skulle tas vekk, for det er lettere med 1 skriftspråk? Kva ville du syns om det? Skulle ynskja folk tenkte på oss som vil ha det.

Dersom majoriteten brukte nynorsk som hovedskriftspråk ville dette vært naturlig, men sånn er det jo ikke:
- Grunnskoletall fra 2016-2017: 87.7 % bokmål og 12.2 % nynorsk.
- Videregåendetall fra 2016-2017: 94 % bokmål og 6 % nynorsk.

Tall fra SSB fra 2017 viser at bruken av nynorsk var på historisk bunnivå, og at den fortsetter å synke.

Skulle man valgt kun et skriftspråk er det derfor naturlig at bokmål, som er det skriftspråket som blir brukt av et klart flertall, er det som også blir valgt.

Nå mener jeg ikke løsningen trenger å være at man kvitter seg med språket, men at sidemål blir valgfag.
 
Har en venninne som gjorde det samme. Hun har ikke dysleksi, men valgte likevel bokmål så snart hun kunne. Hun nevnte at flere i hennes omgangskrets hadde gjort det samme til tross for at kommunen var nynorsk. Er kanskje ikke så uvanlig? Har derimot aldri hørt om noen som har gått motsatt retning.

Foreldrene mine valgte å sende meg inn i bokmålklasse på barneskolen. Tror vi var 3 nynorskklasser og vår klasse på under 10 som hadde bokmål :p Jeg var snart å vende om når jeg fikk velge helt selv! Foreldrene mine mente vell bare vell med det, og jeg er ikke den eneste jeg kjenner som har valgt å vende andre veien :)
 
«Eg opplever det nedverdigande å skulle måtte argumentere for det. (...) Eg kan ikkje fordra å argumentere for språket mitt, det er nesten som å måtte stå der å kope og argumentere for sin eigen eksistens. Og korleis kan ein argumentere for den? Det er ikkje så mykje meir å seie enn at eg er her no eingong. Og det same gjeld nynorsken. Både eg og nynorsken er her no eingong, av ulike og kanskje til dels uforståelege grunnar.» (Fosse 1999: 116)
 
Hvem bok leser du?
Hvem film skal vi se?

Idioti!
Ååå, ja!!! Blir også sprø av de som har ødelagt ordet deilig. Alt er så forbaska deilig.. Og de som skal «reise» til butikken osv.
 
Mye gode poenger her, altså! Jeg er nok en av norsklærerne som ikke er en spesielt ivrig nynorskforkjemper selv. Det er spennende rent kulturhistorisk og lingvistisk (for ikke å snakke om hvor fantastisk lyrikken er på nynorsk!), men av og til kjennes det ut som man holder nynorsken kunstig i live i dette landet.
Språk dør, og til syvende og sist kan man spørre seg selv hvor mye innsats man skal legge i å holde nynorsken i hevd og bare la den naturlig dø ut. Her vet jeg mange er uenige med meg, og sikkert spesielt du som faktisk har det som hovedmål :D
Det foreslåes at elevene på vgs kun skal få sidemålskarakter på vg2 i den nye læreplanen, jeg er veldig spent på hva det får å si for nynorsken! :nailbiting:
Siden dette er tråden for upopulære meninger mener jeg faktisk at du ikke bør jobbe som norsklærer med den holdningen til det som både er en del av faget ditt (ikke rart at dine elever misliker og er dårlige i nynorsk med deg som negativ lærer) og som er en del av identiteten (!) til veldig mange mennesker.

Nynorsk er ikke et utdøende språk(/målform), og den holdes ikke kunstig i hevd. Den type språkbruk får det til å høres ut som om vi snart skal dra ut kontakten på respiratoren, det stemmer ikke. For mange mennesker er nynorsk et bruksspråk, et hverdagsspråk, og ikke noe som "er fint i lyrikken".
 
Jeg har inntrykk av at det er et så stort fåtal som faktisk liker nynorsk, skriftspråket er allerede sakte men sikkert utdøende vil jeg si, så jo jeg mener faktisk at det hadde vært bedre å bare fjerne det fra pålagt skriftspråk å heller ha det som feks et valgfag eller lignende som foreslått over:)

Hvorfor skal hele landet «pines» med å måtte ha et hovedmål eller sidemål de hverken ønsker eller liker bare for at et fåtal liker det? Det gir ikke mening for meg faktisk. Er langt viktigere ting enn sidemål som burde bli brukt mer tid til på skolen mener jeg feks økonomi, psykisk helse etc

Og hva de gjør i India har fint lite relevans for hva vi skal velge å gjøre i Norge tenker jeg. Norge og India er milevis fra hverandre både i avstand og kultur så synes ikke det er sammenlignbart.
Jeg har ikke samme inntrykk som deg heldigvis
 
Jeg har inntrykk av at det er et så stort fåtal som faktisk liker nynorsk, skriftspråket er allerede sakte men sikkert utdøende vil jeg si, så jo jeg mener faktisk at det hadde vært bedre å bare fjerne det fra pålagt skriftspråk å heller ha det som feks et valgfag eller lignende som foreslått over:)

Hvorfor skal hele landet «pines» med å måtte ha et hovedmål eller sidemål de hverken ønsker eller liker bare for at et fåtal liker det? Det gir ikke mening for meg faktisk. Er langt viktigere ting enn sidemål som burde bli brukt mer tid til på skolen mener jeg feks økonomi, psykisk helse etc

Og hva de gjør i India har fint lite relevans for hva vi skal velge å gjøre i Norge tenker jeg. Norge og India er milevis fra hverandre både i avstand og kultur så synes ikke det er sammenlignbart.

Enig med deg, jeg ble fritatt for vurdering i nynorsk. For elever som sliter med språket så blir ende et skriftspråk vanskelig, og jeg ser ingen nytte av dette. Jeg har aldri hatt brukt for det, og jeg hopper over alt som skrives i nynorsk, det gjør meg fryktelig sliten og må brukes mye krefter for å forstå hva det står.
Man kan heller ha det som valgfag eller de som bor der man får nytte av språket ha det.
 
Dersom majoriteten brukte nynorsk som hovedskriftspråk ville dette vært naturlig, men sånn er det jo ikke:
- Grunnskoletall fra 2016-2017: 87.7 % bokmål og 12.2 % nynorsk.
- Videregåendetall fra 2016-2017: 94 % bokmål og 6 % nynorsk.

Tall fra SSB fra 2017 viser at bruken av nynorsk var på historisk bunnivå, og at den fortsetter å synke.

Skulle man valgt kun et skriftspråk er det derfor naturlig at bokmål, som er det skriftspråket som blir brukt av et klart flertall, er det som også blir valgt.

Nå mener jeg ikke løsningen trenger å være at man kvitter seg med språket, men at sidemål blir valgfag.

Og da kan man også tenke seg at når det ikke nødvendigvis er valgfritt på grunnskolen, i min kommune er det fremdeles nynorsk som hovedmål på alle. Har forstått at de ikke får velge nå heller slil det var når jeg gikk på skole der.
 
Enig med deg, jeg ble fritatt for vurdering i nynorsk. For elever som sliter med språket så blir ende et skriftspråk vanskelig, og jeg ser ingen nytte av dette. Jeg har aldri hatt brukt for det, og jeg hopper over alt som skrives i nynorsk, det gjør meg fryktelig sliten og må brukes mye krefter for å forstå hva det står.
Man kan heller ha det som valgfag eller de som bor der man får nytte av språket ha det.

Jeg slet mye lenge, i hele barneskolen plasserte lærerene meg ut på slike ekstra grupper i norsken fordi jeg hang slik etter og slet veldig med det. Men først når jeg kom på videregående og nesten var ferdig der stillte lærere spørsmål om ikke jeg hadde testet meg for dysleksi, dro da selv på ppt og testet meg og de ble helt sjokkert at det aldri var tatt takni av barneskolen for det var vist gale nok til at det virkelig burde blitt oppdaget tidligere.

Og i og med de faktisk så jeg slet med det og plasserte meg i ekstrageupper i årevis er jeg i dag litt overrasket selv at ingen lærer den gang gjorde noe med det.

Så dessverre fikk jeg også svært lite tilpasning og hjelp, utenom å bli plassert ut i mindre arbeidsgrupper. Så på vitnemåler mitt er også norsk karakteren som drar snittet veldig ned:-/
 
Siden dette er tråden for upopulære meninger mener jeg faktisk at du ikke bør jobbe som norsklærer med den holdningen til det som både er en del av faget ditt (ikke rart at dine elever misliker og er dårlige i nynorsk med deg som negativ lærer) og som er en del av identiteten (!) til veldig mange mennesker.

Nynorsk er ikke et utdøende språk(/målform), og den holdes ikke kunstig i hevd. Den type språkbruk får det til å høres ut som om vi snart skal dra ut kontakten på respiratoren, det stemmer ikke. For mange mennesker er nynorsk et bruksspråk, et hverdagsspråk, og ikke noe som "er fint i lyrikken".

man kan jo fint få mene noe/være enig i noe som lærer uten at det behover å påvirke hverken hvordan man lærer bort eller meninger til elevene.

Som kelsey viser til så finnes det jo faktisk statistikk som viser at bruken av nynorsk i skolene er på bunnnivå. Så jo det er nok på mange måter et utdøende skriftspråk.

Men det spørs om det må dø ut i generasjonene våre før det «forsvinner».
 
Siden dette er tråden for upopulære meninger mener jeg faktisk at du ikke bør jobbe som norsklærer med den holdningen til det som både er en del av faget ditt (ikke rart at dine elever misliker og er dårlige i nynorsk med deg som negativ lærer) og som er en del av identiteten (!) til veldig mange mennesker.

Nynorsk er ikke et utdøende språk(/målform), og den holdes ikke kunstig i hevd. Den type språkbruk får det til å høres ut som om vi snart skal dra ut kontakten på respiratoren, det stemmer ikke. For mange mennesker er nynorsk et bruksspråk, et hverdagsspråk, og ikke noe som "er fint i lyrikken".
Alle i min klasse kunne ikke fordra nynorsk på videregående, selv om læreren selv hadde det som hovedmål og var glad i det.
Så læreren selv trenger absolutt ikke å påvirke. Du kan ikke si at hun uttrykker en negativ holdning til elevene sine, for det vet du ikke :)
 
Siden dette er tråden for upopulære meninger mener jeg faktisk at du ikke bør jobbe som norsklærer med den holdningen til det som både er en del av faget ditt (ikke rart at dine elever misliker og er dårlige i nynorsk med deg som negativ lærer) og som er en del av identiteten (!) til veldig mange mennesker.

Nynorsk er ikke et utdøende språk(/målform), og den holdes ikke kunstig i hevd. Den type språkbruk får det til å høres ut som om vi snart skal dra ut kontakten på respiratoren, det stemmer ikke. For mange mennesker er nynorsk et bruksspråk, et hverdagsspråk, og ikke noe som "er fint i lyrikken".
Hehe, det må du bare mene. Er det gøy om jeg sier at jeg også jobber 50% som språkvasker og oversetter... til NYNORSK? :p
 
Back
Topp