Positive historier om setefødsel

Jeg fødte min førstefødte i seteleie i 2021. Det var en kjempegod opplevelse! Jeg var ikke noe nervøs eller redd på forhånd for at barnet lå i seteleie. I min familie har førstefødte blitt født i seteleie i flere generasjoner, så jeg visste at det kunne skje meg og. Jeg tenkte at når min mormor kunne føde i seteleie på 50-tallet, kunne jammen jeg gjøre det i 2021!

Jeg har senere født i hodeleie. Syns kanskje selve forløsningen av babyen gikk smoothere med setefødsel enn med vanlig hodeleie. Så om noe syns jeg setefødsel var bedre. Veldig betryggende at det er flere jordmødre og leger tilstede ved en setefødsel, da vet man at man er i gode hender!

Alt i alt, en kjempefin opplevelse og setefødsel er ikke noe å være redd for!

Jeg fødte min førstefødte i seteleie i 2021. Det var en kjempegod opplevelse! Jeg var ikke noe nervøs eller redd på forhånd for at barnet lå i seteleie. I min familie har førstefødte blitt født i seteleie i flere generasjoner, så jeg visste at det kunne skje meg og. Jeg tenkte at når min mormor kunne føde i seteleie på 50-tallet, kunne jammen jeg gjøre det i 2021!

Jeg har senere født i hodeleie. Syns kanskje selve forløsningen av babyen gikk smoothere med setefødsel enn med vanlig hodeleie. Så om noe syns jeg setefødsel var bedre. Veldig betryggende at det er flere jordmødre og leger tilstede ved en setefødsel, da vet man at man er i gode hender!

Alt i alt, en kjempefin opplevelse og setefødsel er ikke noe å være redd for!
Så fint å høre :)
Hvordan var det med smertelindring, måtte du ta epidural?
Og hvordan var barnet når det kom ut. Har hørt at setebarn ofte er slappe og derfor får tidlig avnavling og blir tatt med ut for pustehjelp og slikt..

Har hørt en del podcaster om det i det siste, og om lille ikke snur seg går jeg gjerne for setefødsel. De sier det faktisk er mindre rifter ved setefødsel enn hodefødsel. Ville anbefalt deg å lese deg opp om fødsel på alle 4 for da blir bekkenet 20-30% større og det er mindre behov for assistanse fra leger. Som regel kommer lille ut av seg selv :)

Så fint å høre :)
Hvordan var det med smertelindring, måtte du ta epidural?
Og hvordan var barnet når det kom ut. Har hørt at setebarn ofte er slappe og derfor får tidlig avnavling og blir tatt med ut for pustehjelp og slikt..
De anbefalte epidural, så jeg takket ja til det. Hadde veldig god erfaring med epidural. Jeg var i aktiv fødsel i 4 timer, så tror ikke epiduralen forsinket fødselen noe særlig.
Mitt barn hadde ikke behov for pustehjelp eller noe ekstra, så tror ikke det var spesielt slapt :)

Har hørt en del podcaster om det i det siste, og om lille ikke snur seg går jeg gjerne for setefødsel. De sier det faktisk er mindre rifter ved setefødsel enn hodefødsel. Ville anbefalt deg å lese deg opp om fødsel på alle 4 for da blir bekkenet 20-30% større og det er mindre behov for assistanse fra leger. Som regel kommer lille ut av seg selv :)
Hei! Ja, har hørt alle podcaster jeg kan finne egentlig, og har fått et veldig mye mer positivt inntrykk av de episodene jeg har hørt. Er motivert og positiv til vaginal fødsel! Virker dog ikke som alle sykehus praktiserer knestående setefødsel, så er veldig spent på hvordan det blir for meg.

De anbefalte epidural, så jeg takket ja til det. Hadde veldig god erfaring med epidural. Jeg var i aktiv fødsel i 4 timer, så tror ikke epiduralen forsinket fødselen noe særlig.
Mitt barn hadde ikke behov for pustehjelp eller noe ekstra, så tror ikke det var spesielt slapt :)
Så fint å høre! Får krysse fingrene for at det blir en like fin opplevelse her også :)

Hei! Ja, har hørt alle podcaster jeg kan finne egentlig, og har fått et veldig mye mer positivt inntrykk av de episodene jeg har hørt. Er motivert og positiv til vaginal fødsel! Virker dog ikke som alle sykehus praktiserer knestående setefødsel, så er veldig spent på hvordan det blir for meg.

Stemmer at det kun er noen utvalgte sykehuset som praktiserer setefødsel knestående. Jeg hadde seteleie som førstegangs, men det endte i KS. Sitter likevel igjen med at jeg tok riktig valg for meg da jeg forsøkte setefødsel :dummy: nå er jeg spent på om lille i magen går for hodeleie! 33+5 med nr 2 nå :Heartpink

Nå er det ganske lenge siden. Men jeg fikk min første i uplanlagt setefødsel. Var en lege som mente at hodet var festet og jeg selv visste ikke bedre som ung førstegangsfødende. Men når vannet gikk dagen etter og vi dro til sykehuset fikk vi en smule sjokk når vi kom inn og de sa at her var en fot født allerede. Hun kom da med en fot først. De bestilte sykebil for å kjøre meg på røntgen for å sjekke om jeg kunne føde i sete. Men det rakk vi ikke. En time etter vi kom til sykehuset var hun født (5 timer etter vannavgang). Måtte ha hjelp av tang det siste minuttet for å få henne ut raskt nok. Men alt i alt en drømmefødsel. Ingen klipping og kun noen små pyntesting. Hun fikk mye vann presset inn i lungene da som hun slet litt med de første dagene og en låsning i nakken som vi fikk hjelp av fysio til å ordne opp i (han mente det stammet fra fødselen). Men én god opplevelse og en perfekt jente på 3720 gram.

Jeg har tre barn, og setefødselen var den minst vonde (pga epidural som jeg ikke rakk med de to andre), og den fødselen jeg følte jeg hadde mest kontroll over kroppen :happy:

Min venninne fødte sin første i sete og nr to vanlig . Og hun synes absolutt at nr en fødsel var mye lettere og best .

Back
Topp