Positive fødselsopplevelser?

Sun_shine

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Sensommerbarna 2019
Har begynt å grue meg litt til fødselen. Er førstegangsfødene og ser ikke helt for meg hvordan jeg skal klare det. Tror jeg har veldig lav smerterskel og har lett for å hyperventilere.

Noen som har noen positive fødselsopplevelser å dele så jeg kan roe meg litt ? :)

Når jeg fødte sist gang så hadde jeg en veldig fin opplevelse. Jeg hadde ikke vert på noe kurs i forkant og viste ikke hva jeg gikk til, men det var en rolig stemning på sykehuset og jeg fikk ta den tiden jeg trengte.
Jeg anbefaler sterkt badekar da det var veldig avslappende og smertelindrene.

Tingen er at ingenting kunne forberedt meg på smerten av å føde, men når alt kom til alt så fant jeg styrken i meg og fikk det til. Vi kvinner er skapt for å føde og når fødselen din starter vil instinktet ta over og du kommer til å komme gjennom det med glans! Det er ikke før fødselen starter at du finner ut hva som er rett for deg under fødsel som evt smertelindring, fødestilling , aktiv eller ikke aktiv under fødsel :-)

Håper du ikke tenker og gruer deg for mye, får å føde er en fantastisk opplevelse og etterpå kommer du til å være så stolt over hva du har klart helt alene! :-D

Når jeg fødte sist gang så hadde jeg en veldig fin opplevelse. Jeg hadde ikke vert på noe kurs i forkant og viste ikke hva jeg gikk til, men det var en rolig stemning på sykehuset og jeg fikk ta den tiden jeg trengte.

Tingen er at ingenting kunne forberedt meg på smerten av å føde, men når alt kom til alt så fant jeg styrken i meg og fikk det til. Vi kvinner er skapt for å føde og når fødselen din starter vil instinktet ta over og du kommer til å komme gjennom det med glans! Det er ikke før fødselen starter at du finner ut hva som er rett for deg under fødsel som evt smertelindring, fødestilling , aktiv eller ikke aktiv under fødsel :)

Håper du ikke tenker og gruer deg for mye, får å føde er en fantastisk opplevelse og etterpå kommer du til å være så stolt over hva du har klart helt alene! :-D
Takk for gode ord :)
Skal snakke litt med jordmor om dette også. Har prøvd å ikke tenke så mye på det. Men nå dukker det opp innimellom.

Jeg hadde en veldig god opplevelse med første. Det eneste jeg visste var at det kom til å bli ubeskrivelig vondt, men at jeg ikke kom til å ha noe valg og tenkte at siden andre klarer det hver eneste dag, så skal jeg også klare dette.

Jeg følte meg veldig trygg og godt ivaretatt på sykehuset og fikk gode råd. Vi ventet lengst mulig med å dra dit siden vi bor nært, og jeg hadde 8 cm åpning da jeg kom inn, så det ble aldri aktuelt med badekar, epidural eller sånt.

Det var selvfølgelig sinnsykt vondt, men man klarer det, og jeg var veldig stolt av meg selv etterpå!:) En stor og fin opplevelse og jeg håper på en like fin fødsel nr 2 om noen uker!

Veldig fin tråd! Er selv førstegangs, og har begynt å grue meg..

Begynner også å grue meg litt nå. Så hører gjerne på gode fødselshistorier jeg og hvis noen har. Jeg fikk høre en fin fra en venninne for en stund siden. Hun ble igangsatt da, men hun fortalte om en veldig grei fødsel som bare varte i 5 timer og uten de store smertene. Etterpå var hun også i helt grei form og etter 2 uker var hun tilbake til sin normale kropp igjen. Jeg prøver også å tenke på fødselen til ei jeg så på jordmødrene-programmet der hun så ut til å takle smertene så utrolig bra. Noen bare puster seg fint igjennom og ser bittelitt svett ut mot slutten. Kanskje vi blir så heldige også.. Og uansett hva som skjer så er det kjempeflinke folk på sykehusene i Norge så vi blir tatt godt hånd om. Og så er det sant som de andre her sier at man blir utrolig stolt etterpå av det man faktisk har klart å få til og så får man den fineste belønningen i verden:happy:

Takk for gode ord :)
Skal snakke litt med jordmor om dette også. Har prøvd å ikke tenke så mye på det. Men nå dukker det opp innimellom.
Fullt forståelig, verfall når folk hyler høyest om de verste fødselhistoriene eller fokuserer på det negative ved en fødsel :-P
Brukt pusten og gjør det som føles riktig for deg :-) tusen andre har klart det før deg så hvorfor skal ikke du? :-)

Tror opplevelsen på fødselen og kan ha noe med innstillingen til den fødene :-)

Generelt så gleder jeg meg ekstremt til fødselen starter for det er en sinnsykt stor og fin opplevelse selv om det er smertefult med rier. Å føde er rett og slett dødskult! :-P

Skjønner godt at førstegangsfødende er bekymret og engstelig, fordi man vet rett og slett ikke hva man har i vente. Jeg var kjempe redd og anspent med nr 1- og krevde umiddelbart epidural da jeg ankom sykehuset. Var overhodet ikke intressert i å høre på noe annet enn at jeg sku bli smertelindret. Fikk epidural og når den startet å virke snakket jordmor litt vett i meg, hehe. Da angret jeg på at den var tatt, for det stoppet opp å tok lang tid før han var ute, måtte få riestimulerende og det tok sin tid. Hadde jeg ikke tatt epiduralen ville han kommet ut mye tidligere. Resten av fødselen fulgte jeg jordmors instrukser og egen pust, og hun var så flink og profesjonell. Da pressriene satt igang sluttet epiduralen å virke å jeg lyttet til kroppen min og jordmor, det gikk så fint- og jeg har aldri vært så stolt i mitt liv som når babyen var ute :) mitt tips er å tørre stole på kroppen og på de profesjonelle flinke jordmødrene og helsepersonellet rundt deg, de er der for å støtte og hjelpe deg :) Gled deg og nyt denne spesielle tiden, er noe man alltid vil huske å være stolt over :)

Jeg har fire flotte fødsler bak meg. Har hatt gode og støttende jordmødre som har gitt gode råd under veis. Mine beste tips for å få en flottest mulig fødsel er:
- Stol på og lytt til kroppen din, den vet hva den skal gjøre.
- Det er lov å være redd, men prøv å slappe av på best mulig måte. Finn det som fungerer for deg!
- Jobb med kroppen, ikke mot.
- Pust! Pust! Pust!!! For all del, PUST!!
- Hver gang du ønsker å gi opp, tenk på den lille skatten du snart får i armene❤️
- Bruk jordmor og partner for alt det er verdt.
- Husk at du har full rett til å skifte jordmor når som helst under fødselen om dere ikke kommer over ens:)

Jeg hadde en veldig fin fødsel med første :) bruker liksom ikke å fortelle så mye om den for det er ikke så mye å fortelle, men det er jo egentlig de beste fødselene :)

Jeg kom inn på sykehuset med regelmessige men ikke sååå vonde rier og jordmor fant ut jeg hadde ca 4 cm åpning. Riene ble gradvis vondere og vondere men jeg følte jeg hadde kontroll og kunne håndtere dem. Prøvde forskjellige stillinger og badekar, men foretrakk å henge i ribbevegg eller senga. Etter hvert var jeg bare i senga og da begynte riene å bli virkelig vonde og jeg ville ha epidural, men da hadde jeg nesten full åpning så det var lite vits i like etter det måtte jeg presse og etter ti min med pressing var ungen ute og jeg fikk han på brystet 4,5 t etter at jeg kom inn. måtte sy et par pyntesting etter det. Hadde ei utrolig snill og trygg jordmor, og samme gjennom hele fødselen :) var sykt vondt akkurat siste halvtimen, like før pressinga og det å presse han ut. Men det var ikke skummelt vondt liksom, og det var ikke hele tiden og var over med en gang etterpå :)

Satser på samme denne gangen! :)

d315d938f160f9e39ecd46d3c19ba5e9

Så denne på Facebook her om dagen, kan jo være grei å huske på når det står på som verst med riene :)

d315d938f160f9e39ecd46d3c19ba5e9

Så denne på Facebook her om dagen, kan jo være grei å huske på når det står på som verst med riene :)
Den skal jeg jammen meg skrive ut, og henge på speilet!

Kjære førstegangsfødende<3
Ikke bruk tid og energi på å grue dere, fødselssmerter er positive smerter som man ikke kommer seg unna :P Det er sant at det er vondt, men det er forbigående og man får faktisk pauser imellom :D Verdens fineste premie venter også i enden<3 Når alt er over kommer du til å være døds stolt over hva du har klart!

Jeg ble igangsatt forrige gang, og når riene såvidt begynte å komme(som litt kraftige mens smerter) ville jeg bare hoppe av glede :)

Ønsker alle lykke til :)

Har begynt å grue meg litt til fødselen. Er førstegangsfødene og ser ikke helt for meg hvordan jeg skal klare det. Tror jeg har veldig lav smerterskel og har lett for å hyperventilere.

Noen som har noen positive fødselsopplevelser å dele så jeg kan roe meg litt ? :)

Jeg er også førstegangsfødende og har ikke grua meg noe nevneverdig, hadde tenkt å bare "ta det som det kommer", men etter at jeg kom over denne hjemmesiden (legger link lengre ned) så har jeg forandret litt mening. Altså, ingen løper et maraton uten å trene til det på forhånd - hvorfor skal da vi som fødende gjøre det? For jeg tror at en fødsel kan sammenlignes med å løpe et maraton.

Det er Ingen som har fortalt meg noe om hvordan man eventuelt kan forberede seg, så det er kanskje litt derfor det liksom er "standarden" - at man bare skal "ta det som det kommer" og "kroppen kan dette her". Joda kroppen kan det, men det er jo som regel hodet vårt som er problemet.
Jeg har hvertfall kjøpt hjemmestudiet og kommet i gang med treningen - som er veldig enkel,- og enda jeg som sagt ikke har vært særlig stressa med tanke på fødsel, så føler jeg meg mye tryggere og mer forventningsfull nå enn før.
Om du leser under "fødselsberetninger" så vil du se at det er det samme de som faktisk har fått testa øvelsene på ordentlig, sier. Om fødslene ikke var direkte smertefrie, så følte de ikke at de mistet kontrollen. Og det tror jeg på, etter å ha fått innblikk i og en viss følelse av øvelsene.

Dette er det beste jeg har kommet over av såkalt fødselsforberedende så langt - det eneste som faktisk virkelig virker fødselsforberedende :-P

http://www.smertefrifoedsel.dk

Tingen er at ingenting kunne forberedt meg på smerten av å føde, men når alt kom til alt så fant jeg styrken i meg og fikk det til. Vi kvinner er skapt for å føde og når fødselen din starter vil instinktet ta over og du kommer til å komme gjennom det med glans! Det er ikke før fødselen starter at du finner ut hva som er rett for deg under fødsel som evt smertelindring, fødestilling , aktiv eller ikke aktiv under fødsel :-)

Veldig godt sagt :-D Signerer denne :-)

Jeg hadde en veldig fin fødsel med første :) bruker liksom ikke å fortelle så mye om den for det er ikke så mye å fortelle, men det er jo egentlig de beste fødselene :)

Jeg kom inn på sykehuset med regelmessige men ikke sååå vonde rier og jordmor fant ut jeg hadde ca 4 cm åpning. Riene ble gradvis vondere og vondere men jeg følte jeg hadde kontroll og kunne håndtere dem. Prøvde forskjellige stillinger og badekar, men foretrakk å henge i ribbevegg eller senga. Etter hvert var jeg bare i senga og da begynte riene å bli virkelig vonde og jeg ville ha epidural, men da hadde jeg nesten full åpning så det var lite vits i like etter det måtte jeg presse og etter ti min med pressing var ungen ute og jeg fikk han på brystet 4,5 t etter at jeg kom inn. måtte sy et par pyntesting etter det. Hadde ei utrolig snill og trygg jordmor, og samme gjennom hele fødselen :) var sykt vondt akkurat siste halvtimen, like før pressinga og det å presse han ut. Men det var ikke skummelt vondt liksom, og det var ikke hele tiden og var over med en gang etterpå :)

Satser på samme denne gangen! :)
Sniker fra mars 17. Denne fødselshistorien kunne jeg skrevet selv om min første! Prikk lik, alt! Måtte sy litt mer å di tok vannet på 10cm, men ellers kliss likt :-) håper og det blir sånn denne gang♡

Back
Topp