Positiv test - Hvor begynner man??

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,
Jeg er gravid for første gang (4 + 6). Fant dette ut for en uke siden. Nå er jeg litt usikker på hva jeg gjør videre - ringer jeg fastlegen og avtaler time? Finner jeg jordmor jeg kontakter? Jeg ønsker tidlig ultralyd (uke 8 kanskje), og tenker gjøre dette privat i tillegg. Setter pris på alle svar :) Hilsen en som er helt grønn :)

Det er også min første gang! :) Jeg er 5+2 i dag. Jeg har ringt og fått legetime til uke 10, altså i midten av februar. Det kan hende at jeg bestiller privat ultralyd litt før, hvis jeg syns det blir lenge å vente. Ellers vet jeg ikke helt hvordan man finner en jordmor, kan man bare velge hvem som helst?

Bare å ringe legekontoret å få time :) sist jeg var gravid fikk jeg første kontroll i uke 7. Den skal være før uke 12. På babyverdens hjemmeside står der info om hva som blir gjort den første timen. Ønsker du tidlig ultralyd kan du ringe en privat gynekolog. Svært få får henvisning får tidlig ul av fastlege. Husk folat:)

Hei,

Takk for svar :) Da ringer jeg fastlegen og avtaler til uken :) Folat er inntatt en stund allerede ;)

Hei,

Takk for svar :) Da ringer jeg fastlegen og avtaler til uken :) Folat er inntatt en stund allerede ;)
Ja, ring fastlegen og avtal time :) Ta kontakt med kommunen/bydelens helsestasjon for å bestille time til jordmor. Du får sikkert time når du er mellom 10-12 uker, men du kan bestille allerede nå :)

Ang privat ultralyd kan du bestille nå også :)

Gratulerer! :D

Så deilig å se at jeg ikke er den eneste som føler seg usikker! Hihi men vi lærer vel mer etterhvert som dagene går! Hihi

Ang kontroller, så kan du selv velge om du vil gå til jordmor, fastlege eller gynekolog, evt en blanding. Jeg synes jordmor var helt knall første gangen, for hun hadde så god tid i forhold til fastlegen. Gynekolog var kjekt, for der fikk jeg UL hver gang. Jordmor og fastlege er gratis, det jo ikke privat gynekolog akkurat. Jeg gikk litt her og litt der første gang og syntes det var kjekt. De hadde forskjellige ting å bidra med. Kommer til å gjøre det denne gangen også, men kanskje litt mindre hos gynekologen, siden han er privat og litt mer kostbar.

Jordmor finner fu forresten ved å ts kontakt ved helsestasjonen der du bor. Noen steder er det veldig stor pågang, så gjør det tidlig!

Jeg trengte og ringe til legen på mandag. Grunnet ma i oktober. Fikk da beskjed av legen på kvinneklinikken om at eg bare skulle kontakte legen med en gang jeg blei gravid og at hun skulle skrive i journalen min at eg skulle få henvisning til tidelig ul. Kan virkelig anbefale og gå på tidelig ul. Jeg var komt til uke 10 og ville bare ha bekreftet at alt sto bra til før vi fortalte det til resten av familien. Desverre så var det ingen hjerte så slo. Hun sa at fosteret hadde sluttet og utvikle seg en uke før :/ Hadde alt av symptomer og ingen blødninger eller smerter.

Jeg trengte og ringe til legen på mandag. Grunnet ma i oktober. Fikk da beskjed av legen på kvinneklinikken om at eg bare skulle kontakte legen med en gang jeg blei gravid og at hun skulle skrive i journalen min at eg skulle få henvisning til tidelig ul. Kan virkelig anbefale og gå på tidelig ul. Jeg var komt til uke 10 og ville bare ha bekreftet at alt sto bra til før vi fortalte det til resten av familien. Desverre så var det ingen hjerte så slo. Hun sa at fosteret hadde sluttet og utvikle seg en uke før :/ Hadde alt av symptomer og ingen blødninger eller smerter.

Det var trist å høre :/ Kommer til å ta tidlig UL selv (privat) av flere grunner. Krysser fingrene så lenge!

Det var trist å høre :/ Kommer til å ta tidlig UL selv (privat) av flere grunner. Krysser fingrene så lenge!

Alltid trist med slike nyheter :/ heldigvis er både jeg og sambo personer som alltid overtenker på ting. Hadde det på følelsen og sa til han kvelden før at tenk vist det ikke er noe liv. Godt og være forberedt på alt :(

Man trenger ikke å dra til legen før i uke 10 ca? Hvis man er generelt frisk mener jeg og ikke har et risikosvangerskap. Tenker å ringe legesenteret å bestille en stund i forveien da. Må jeg kanskje snakke med fastlegen min eller holder det med legesekretærene? Er i utgangspunktet nesten aldri til legen, så her er jeg ganske grønn merker jeg.. :)

Det Arya31 sier - man trenger ikke dra til legen så tidlig. Min lege har fortalt meg at det er fordi sykehuset ikke ønsker blodprøver som er tatt før ca uke 10. Men som en usikker, førstegangs, så er det kanskje greit å ta seg en tur for en samtale, om det er til lege eller fastlege, spørre de spørsmålene man sitter inne med, få litt veiledning til hva som skjer fremover, mm. :)

Back
Topp