Positiv test - hva skal jeg tenke på nå?

MammaPappaBarn

Andre møte med forumet
Min aller første positive test i dag. * i ekstase*

Men hva skal jeg tenke på framover mtp livsstil? Jeg gjorde noen tunge løft i dag (sekker på 25 kg) og ble selvfølgelig bekymret i ettertid. Hvor mye "hensyn" skal jeg ta nå i første trimester?

Trening? Matvarer er lett å google seg til. Koffein? Bading? Etc.

Min aller første positive test i dag. * i ekstase*

Men hva skal jeg tenke på framover mtp livsstil? Jeg gjorde noen tunge løft i dag (sekker på 25 kg) og ble selvfølgelig bekymret i ettertid. Hvor mye "hensyn" skal jeg ta nå i første trimester?

Trening? Matvarer er lett å google seg til. Koffein? Bading? Etc.
Gratulerer så mye med første positive test:hello2 :Heartred

Det du trenger å vite om mat, koffein og sånt står her: https://www.helsenorge.no/gravid?ga...kEtobULtZHqtmw4qAldPAJ3ndZPl6y8kaAgBBEALw_wcB

Hvis du ikke tar folat fra før bør du begynne med det nå :happy:

Ifht trening så sies det man skal unngå så tunge løft at man får for stort buktrykk, men da må du opp i ganske mye kg og mer borti gata med powerlifting en normal styrketrening. Jeg tar knebøy 60-80 kg som gravid, men jeg går ikke videre opp i vekt for da må jeg gjerne ha belte og føler jeg presser meg for hardt i 90-100 kg knebøy som jeg trente på før. Det spørs hva du har vært vant til å trene før, og som regel kan man fortsette som før både med styrke og kondisjon (utenom slagsport). Formen blir jo redusert som gravid, så det blir som regel naturlig å redusere på intensiteten, men fint å kunne fortsette å være aktiv, det er det bare fordeler med :happy: Du skal ikke være bekymret for å ha løftet 25 kg, det er ikke «bed-rest» bare fordi man er gravid :Heartred Jeg er f.eks. svakere som gravid og klarer ikke å løfte like mye som jeg gjorde før på trening, jeg lytter til kroppen og gjør det jeg klarer uten å slite meg helt ut :Heartred
Tenker at det er tid for vedlikehold, ikke for å bygge styrke nå de 9 neste mnd :happy:

Sjekk gjerne ut podcastepisodene om forskningsprosjektet strong mama hos NIH podden om graviditet og trening :happy:

Back
Topp