Min aller første positive test i dag. * i ekstase*
Men hva skal jeg tenke på framover mtp livsstil? Jeg gjorde noen tunge løft i dag (sekker på 25 kg) og ble selvfølgelig bekymret i ettertid. Hvor mye "hensyn" skal jeg ta nå i første trimester?
Trening? Matvarer er lett å google seg til. Koffein? Bading? Etc.
Gratulerer så mye med første positive test
Det du trenger å vite om mat, koffein og sånt står her:
https://www.helsenorge.no/gravid?ga...kEtobULtZHqtmw4qAldPAJ3ndZPl6y8kaAgBBEALw_wcB
Hvis du ikke tar folat fra før bør du begynne med det nå
Ifht trening så sies det man skal unngå så tunge løft at man får for stort buktrykk, men da må du opp i ganske mye kg og mer borti gata med powerlifting en normal styrketrening. Jeg tar knebøy 60-80 kg som gravid, men jeg går ikke videre opp i vekt for da må jeg gjerne ha belte og føler jeg presser meg for hardt i 90-100 kg knebøy som jeg trente på før. Det spørs hva du har vært vant til å trene før, og som regel kan man fortsette som før både med styrke og kondisjon (utenom slagsport). Formen blir jo redusert som gravid, så det blir som regel naturlig å redusere på intensiteten, men fint å kunne fortsette å være aktiv, det er det bare fordeler med

Du skal ikke være bekymret for å ha løftet 25 kg, det er ikke «bed-rest» bare fordi man er gravid

Jeg er f.eks. svakere som gravid og klarer ikke å løfte like mye som jeg gjorde før på trening, jeg lytter til kroppen og gjør det jeg klarer uten å slite meg helt ut

Tenker at det er tid for vedlikehold, ikke for å bygge styrke nå de 9 neste mnd
Sjekk gjerne ut podcastepisodene om forskningsprosjektet strong mama hos NIH podden om graviditet og trening