Jeg bestilte ikke kurs men fulgte jevnlig med i story og leste fødselshistorier. Det hjalp veldig for meg å lese andres positive erfaringer og plukke opp litt tips til tankesett når det blir vondt. Jeg var også tredjerangs, men hadde en veldig hard andre fødsel, både grunnet fødselens forløp men også fordi jeg helt fra fødselens start var veldig redd og følte at jeg ikke hadde kontroll. Og det er jo ofte de to tingene i kombinasjon som gjør at man får en dårligere opplevelse uavhengig av om det er styrtfødsel, ekstrem lang fødsel eller noe midt på - frykt og tap av kontroll over egen kropp.
Så selv om jeg ikke bestilte kurset tok jeg med meg noe fra kontoen, og det var å lage noen forhåndsprogrammerte setninger som jeg sa til meg selv når jeg ble så vondt at jeg holdt på å tenke at dette klarer jeg ikke. For under andre fødsel tenkte jeg stort sett bare det - at dette går ikke
Hadde en kjempefin tredje fødsel, vil beskrive den som helt perfekt for meg. Og det på tross av at vi da vannet skulle tas ved 4,5 cm fant uoppdaget seteleie
men jeg hang liksom med hele veien, fikk samboer til å mate meg med druer og annen frukt mellom riene, lo og spøkte masse underveis. Litt heftig er jo stort sett noen deler av fødselen såklart som det gjerne er når kroppen som flergangsfødende bare plutselig bestemmer seg for: pang, gå fra 5-10 cm åpning NÅ!!
Lykke til med fødsel - unner alle å få en så god opplevelse av fødsel som jeg hadde denne gangen