Positiv fødsel, fødselsforberedende kurs

Kommendemammatil2

Betatt av forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Maisløyfene 2024
Hei.
Er det noen som har testet eller har kjennskap til det fødseslsforberedende kurset «positiv fødsel»?
Jeg er nysgjerrig da mye av det som skrives om det høres fornuftig ut. Samtidig har jeg også hørt at mange av de som skriver omtaler for kurset er kjøpt og betalt.
Jeg er lite alternativ av meg, og får også inntrykk av at kurset kanskje er litt svevende og alternativt og er redd jeg skal føle ting blir «for dumt» i mitt perspektiv. Håper derfor dere har kjennskap til kurset og kan fortelle litt om deres opplevelser? Det koster jo endel, men er på salg de neste fire dagene.
Forsøkte spørre jordmor om det fantes fødselsforberedende kurs i mitt distrikt men blei litt avfeid følte jeg med kommentar om at jeg kom til å få mye info av henne om fødsel.

Kjenne ikke til kurset, men har kjøpt boka. Er i gang med å lese den. Er heller ikke særlig alternativ av meg, men syns det virker veldig fornuftig. Så langt handler det om ditt tankesett og innstilling, hvordan skape ro, trygghet og gode omgivelser til fødsel. At adrenalin hemmer fødsel mens østrogen fremmer fødsel. Forberedende øvelser for å komme seg gjennom rier, at ting ikke alltid blir slik du «har bestemt deg for». Jeg fikk den anbefalt av jordmor på første kontroll, da jeg nevnte at jeg er litt kontroll freak å liker å kunne forberede meg :p:D

Jeg har ikke tatt kurset, men har bestilt boken. Jeg skal ta ks, men håper det er noen gode råd med tanke på «innstillingen» til fødsel (i mitt tilfelle ks), og til omveltningen til å bli forelder :)

Jeg har bare fulgt kontoen på Instagram og har inntrykk av at alle fødselshistorier og tilbakemeldinger er genuine, men om du er i tvil kan du jo utelate større influensere :) er mange vanlige folk der også.
Jeg tok ikke kurset da jeg kan mye om pust som musiker og hadde født to ganger tidligere. Det jeg derimot tok med meg var alle de positive historiene hvor ting kjennes bra for den fødende også selv om fødselen ikke ble med levende lys på fødestua, badekar, rolig stemning og ingen komplikasjoner eller stress. En fødsel som slutter med vakuumforløsning kan og litt styr kan også være en positiv fødsel :)

Det jeg fikk mest hjelp fra var å lage meg et type mantra/ setning som jeg kunne si til meg selv når det ble så vondt at jeg tenkte at dette klarer jeg ikke. Hjalp meg å holde motet oppe, heller enn å bare skrike til slutt som jeg gjorde fødselen før denne siste ;)
Har forresten bare født med igangsatt fødsel, til tider drypp for å få rier, tatt vannet for fremgang og elektrode på babyen sånn at jeg måtte være i eller rundt senga store deler av tiden - likevel hatt det jeg vil kalle en veldig positiv fødselsopplevelse.

Masse lykke til ❤️

Jeg har kjøpt, og såvidt begynt på kurset. Opplever det ikke som spesielt alternativt, selv om det baserer seg på hypnoseteknikker. Foreløpig synes jeg ikke noe av informasjonen er revolusjonerende, men jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i fødsel før. Jeg har troen på at det kan hjelpe meg å beholde roen gjennom fødselen, særlig når det virkelig begynner å bli vondt. Det er veldig mye fokus på å styrke troen på seg selv og egen fødeevne, noe jeg trenger etter en dårlig opplevelse sist. Vet ikke om jeg vil si det er noe man MÅ kjøpe, men opplegget er veldig gjennomført og får meg til å tenke gjennom en del jeg ikke hadde fokus på forrige gang. Har bare gått gjennom kanskje 40% av kurset, og ikke prøvd pusteteknikkene enda.

Jeg begynte på kurset sist gang, men litt sent i forhold til det som er anbefalt, så kommer til å ta det på nytt denne gangen. Siden jeg tror jeg kommer til å få mye mer ut av det da + jeg satser på å føde uten epidural/lystgass denne gangen. Følte kurset gjorde meg tryggere på evnen min til å føde. Ikke veldig alternativt, men er altså et kurs som forbereder deg mentalt på det å skal føde. Mental styrketrening for den fødende kvinne.

Om du ikke vil betale for det kurset så finnes det bl.a. podcaster på spotify (på engelsk da) som gir deg mantraer du kan jobbe med. Og du finner garantert puste øvelsene gratis på youtube/tiktok. Og bøkene er ikke værst i pris, og du kan også velge og vrake mellom forskjellige. Mye av det som finnes er jo på engelsk, men om du er komfortabel med det, blir det billigere enn kurset totalt sett.
Bare søk opp hypnobirthing, doula, labor osv på youtube eller tiktok (personlig foretrekker jeg tiktok, finnes mange flinke doulaer/jordmødre som gir mye god info).

Jeg begynte på kruset sist. Fødte før termin og fikk ikke fullført det eller brukt det så mye som jeg skulle ønsket. Men syns det var fint :) Opplevde det ikke som alternativt, men med fokus på pust og avslappende teknikker under fødsel. Har tenkt å prøve det igjen denne gangen :)

Jeg kjøpte kurset på salg sist. Jeg opplevde det ikke som alternativt, men mannen gjorde. Han likte det heller ikke fordi Instagram-kontoen publiserte så mange positive fødsler hvor det står at kvinnen hadde hatt en negativ fødsel i forkant av den positive. Det ga meg en opplevelse av at mange opplever noe negativt og at de føler seg overkjørt av helsepersonell, fremfor at de får ha selvbestemmelse og kontroll over egen fødsel. Jeg sluttet å følge henne på Instagram da eksponeringen for positive fødsler med negative førstefødsler påvirket hverdagen min. Daglige påminnere. Men kurset og boka vil jeg anbefale!

Kurset inneholder mye informasjon om hva kroppen faktisk gjør under en fødsel, og hva du kan gjøre for å forsterke de effektene slik at det fremmer en ro i din kropp. Det snakkes mye om hvordan man kan bidra til at fødselsforløpet blir med minst mulig påvirkning fra ytre ting, men det er også mye fokus på at du kan oppleve en ro, kontroll over situasjonen og ha selvbestemmelse - uansett forløp - også ved planlagt, spontan og haste-keisersnitt.

Kurset ga meg selvtillit til å tro på min fødeevne, mot til å kun godta intervensjoner jeg selv samtykket til (jeg ble spurt klart og tydelig - kan du si fra hvis det blir greit for deg å klippe nå snart?), og jeg fikk roen til å la pusten og musikken ta meg inn i egen fødselsboble.

Jeg har tilgang til kurset gratis denne gangen siden jeg alt har betalt for det. Jeg tenker å se gjennom alt på nytt. Jeg lånte boka hennes på biblioteket for å se om det var en like god oppfriskning. Den anbefales. Og er jo da selvfølgelig gratis. Jeg ba om at den ble bestilt til bibliotekene i Bergen, og de bestilte overraskende hele 7 bøker.

Det viktigste å trekke ut av kurset er at DU kan forberede deg. Ikke bare gå gjennom kurset men å øve på tankesettet med positive affirmasjoner og pusteteknikker.

Jeg bruker teknikkene HVER gang jeg ammer, og hadde ikke kommet meg gjennom måneden da tulla var mellom 3 og 4 mnd og begynte med vegring og ble utålmodig, om jeg ikke hadde tatt kurset. Tenkte «jeg har mye melk» og lignende og jeg kjente helt åpenbart at «jo, NÅ kommer melka», etter rolig pusting i 20-120 sekunder. Dette har også gjort meg mer bevisst på hvor viktig det er å la seg «forsvinne» inn i boblen med ro, og ikke BARE puste. Det tar tid for utdrivelsen hos meg, og like fullt bør jeg være bevisst under fødsel på at jeg finner den roen, og ikke bare puster rolig, for at oksytocinet skal bli produsert og få gjøre jobben sin!

Last edited:
Takk for utfyllende svar :)
Jeg kjøpte kurset på salg sist. Jeg opplevde det ikke som alternativt, men mannen gjorde. Han likte det heller ikke fordi Instagram-kontoen publiserte så mange positive fødsler hvor det stor at kvinnen hadde hatt en negativ fødsel i forkant av den positive. Det ga meg en opplevelse av at mange opplever noe negativt og at de føler seg overkjørt av helsepersonell, fremfor at de får ha selvbestemmelse og kontroll over egen fødsel. Jeg sluttet å følge henne på Instagram da eksponeringen for positive fødsler med negative førstefødsler påvirket hverdagen min. Daglige påminnere. Men kurset og boka vil jeg anbefale!

Kurset inneholder mye informasjon om hva kroppen faktisk gjør under en fødsel, og hva du kan gjøre for å forsterke de effektene slik at det fremmer en ro i din kropp. Det snakkes mye om hvordan man kan bidra til at fødselsforløpet blir med minst mulig påvirkning fra ytre ting, men det er også mye fokus på at du kan oppleve en ro, kontroll over situasjonen og ha selvbestemmelse - uansett forløp - også ved planlagt, spontan og haste-keisersnitt.

Kurset ga med selvtillit til å tro på min fødeevne, mot til å kun godta intervensjoner jeg selv samtykket til (jeg ble spurt klart og tydelig - kan du si fra hvis det blir greit for deg å klippe nå snart?), og jeg fikk roen til å la pusten og musikken ta meg inn i egen fødselsboble.

Jeg har tilgang til kurset gratis denne gangen siden jeg alt har betalt for det. Jeg tenker å se gjennom alt på nytt. Jeg lånte boka hennes på biblioteket for å se om det var en like god oppfriskning. Den anbefales. Og er jo da selvfølgelig gratis. Jeg ba om at den ble bestilt til bibliotekene i Bergen, og de bestilte overraskende hele 7 bøker.

Det viktigste å trekke ut av kurset er at DU kan forberede deg. Ikke bare gå gjennom kurset men å øve på tankesettet med positive affirmasjoner og pusteteknikker.

Jeg bruker teknikkene HVER gang jeg ammer, og hadde ikke kommet meg gjennom måneden da tulla var mellom 3 og 4 mnd og begynte med vegring og ble utålmodig, om jeg ikke hadde tatt kurset. Tenkte «jeg har mye melk» og lignende og jeg kjente helt åpenbart at «jo, NÅ kommer melka», etter rolig pusting i 20-120 sekunder. Dette har også gjort meg mer bevisst på hvor viktig det er å la seg «forsvinne» inn i boblen med ro, og ikke BARE puste. Det tar tid for utdrivelsen hos meg, og like fullt bør jeg være bevisst under fødsel på at jeg finner den roen, og ikke bare puster rolig, for at oksytocinet skal bli produsert og få gjøre jobben sin!
takk for utfyllende svar :) betyr det at mannen din ikke fikk noe ut av det? Og er kurset vesentlig bedre enn boka, eller lærer man nok med boka tror du?

Takk for utfyllende svar :)

takk for utfyllende svar :) betyr det at mannen din ikke fikk noe ut av det? Og er kurset vesentlig bedre enn boka, eller lærer man nok med boka tror du?
Mannen min tok kurset to ganger fordi jeg ba han pent om å gjøre det. Tenkte kanskje han ville forstå meg bedre om han tok kurset han også Men opplevde selv for bare et par måneder siden (Ca. 9 mnd etter fødsel) at han fortsatt sier har mer tiltro til at jordmødrene på fødsel vet best, og at det ikke spiller så stor rolle hva jeg/vi gjør før og under fødsel. Tror ikke jeg noen gang kommer til å få han til å forstå. Kurset handler som sagt om å skape ro og selvtillit rundt egen fødsel. Og du lærer mye om hva ulike inngrep er og fungerer. For meg ble det også veldig viktig å ha selvtillit til å si tydelig i fra om hva jeg ønsket og ikke ønsket. Ei venninnes kjæreste tok ikke kurset, selv om hun gjorde det. Men så er det mange menn som liker det og forstår konseptet. Tror det bare handler om personlighet og hvor åpne de er for nye tankemåter.

Du kan jo evt starte med å lese boka. Hvis du føler at du på egenhånd kan trene på ulike pusteteknikker og positive affirmasjoner, kan det jo være du opplever det som tilstrekkelig for deg. Vi har alle ulike utgangspunkt før en fødsel. Ulik bakgrunn og erfaring. Noen har født før og noen har ikke. Noen gleder seg til fødsel, noen gruer seg veldig. Og alt der i mellom. Tanken er at kurset skal være for alle. Men du må selv ta vurderingen på hva du trenger for å føle deg trygg, rolig, godt forberedt og har selvtillit til at dette klarer du.

Masse lykke til.

Jeg og samboeren min skal på «smertefri fødsel» (provoserende navn!) i Stavanger i mars (lovlig sent). Det er nok ganske likt positiv fødsel, samme type teknikker. Grunnen til at vi velger dette er rett og slett fordi det er fysisk oppmøte, jeg er så lei av teams og zoom. Skal på digitalt ammekurs nå snart, men vil gjerne gjøre noe irl! Haha

Back
Topp