Pollenallergi

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Har dere gode folk noen forslag?
Jeg er sterkt plaget av allergi på våren (nå) og i august. Jeg har forsøkt ulike allergimedisiner, men opplever ikke at trettheten forsvinner. Trettheten er på grunn av allergien, ikke av medisinene.
Så fort jeg er ute av huset tetner jeg til, og får en influensalignende følelse i kroppen.
Tiltak jeg selv gjør:
* lufter kun huset på regnværsdager
*dusjer hver kveld
*tar allergimedisiner ganske så nøyaktig gjennom dagen
*vinduet er lukket på natt

andre gode forslag på tiltak jeg selv kan gjøre selv?
Må ta en ny runde med nye allergimedisiner, men der får legen finne ut av det.
jeg er passe utslitt, sliter med å holde tritt en hel dag, er konstant sliten, så går litt løs på livskvaliteten.

Last edited:
Jeg har ingen tips til tiltak, men be legen henvise til hyposensibilisering. Da får du sprøyter eller tabletter med pollen over en periode på 3-5 år, som ofte vil gi stor bedring

Tror egentlig ikke du kan gjøre så mye annet, du gjør jo de tingene som er anbefalt :(

Jeg sliter mye med allergi, og får en medisin mange leger ikke vil skrive ut resept på.. Men den funker gull, og gjør at jeg kan fungere normalt.

Jeg er på min tredje sommer med hyposensibilisering (vaksinen) jeg har bedre livskvalitet, men er ikke bra.
Jeg er fortsatt helt utslitt, sliter veldig med det og på de verste dagene med pollenspredning blir jeg tungpustet og astmaen min blir mye verre. Jeg er delvis sykemeldt for jeg er så sliten og klarer ikke gjennomføre når dagene er ille. Så det jeg har gjort er å starte med vaksinering, bli riktig medisinert. Bruker Dymista (nesespray) og aerius 5 om dagen.
dusjer hver kveld og alt det du gjør.
Men at jeg ikke fikk ønsket virkning betyr ikke at du ikke kan få det, de sier at de fleste blir veldig bra :)
Men det har gjort at jeg reagerer mindre på gress og burot også for kroppen er ikke helt på felgen etter bjørkesesongen og da mer forberedt for neste runde.
Håper du finner ut noe som hjelper, det er så slitsomt der du er nå❤️

Har flere i familien som får pollen vaksinen. De er på 2 og 3 året nå og de har blitt mye bedre. Begge klarer nå å stå i full jobb i pollen sesongen. De er fortsatt mer slitne enn de er utenom pollen sesongen og tar medisiner igjennom hele dagen, men fra zombie tilværelse til full jobb er rimelig bra. Så vil anbefale deg å prøve det.

Vaksinen? Ble foreslått den som ett alternativ til min datter når hu blir større. Ikke pollen men alvorlig allergi mot mygg, knott og klegg. Hu får kjempe store kuler som verker og feber. Akkurat nå får Hu aerius og begynner å medisinene før myggen kommer da det visstnok er best.

Jeg er på min tredje sommer med hyposensibilisering (vaksinen) jeg har bedre livskvalitet, men er ikke bra.
Jeg er fortsatt helt utslitt, sliter veldig med det og på de verste dagene med pollenspredning blir jeg tungpustet og astmaen min blir mye verre. Jeg er delvis sykemeldt for jeg er så sliten og klarer ikke gjennomføre når dagene er ille. Så det jeg har gjort er å starte med vaksinering, bli riktig medisinert. Bruker Dymista (nesespray) og aerius 5 om dagen.
dusjer hver kveld og alt det du gjør.
Men at jeg ikke fikk ønsket virkning betyr ikke at du ikke kan få det, de sier at de fleste blir veldig bra :)
Men det har gjort at jeg reagerer mindre på gress og burot også for kroppen er ikke helt på felgen etter bjørkesesongen og da mer forberedt for neste runde.
Håper du finner ut noe som hjelper, det er så slitsomt der du er nå❤️

jeg har klin like medisiner som deg, føler de er en vits.
var ute hele dagen med ungene i går, og peser jo som en hvalross når pusten øker. MEN nå undrer jeg meg, får du sykemelding? Jeg har fått beskjed om å bare holde ut til det går over:eek: hadde vært så hinsides deilig om jeg fikk gradert sykemelding så jeg kunne avslutte arbeidsdagen et par timer før når kruttet er helt slutt:(

Jeg har ingen tips til tiltak, men be legen henvise til hyposensibilisering. Da får du sprøyter eller tabletter med pollen over en periode på 3-5 år, som ofte vil gi stor bedring

Var dette som var første tanken min og:) Lykke til ts. Slitsomt å gå slik kvar allergisesong.

var ute hele dagen med ungene i går, og peser jo som en hvalross når pusten øker. MEN nå undrer jeg meg, får du sykemelding? Jeg har fått beskjed om å bare holde ut til det går over:eek: hadde vært så hinsides deilig om jeg fikk gradert sykemelding så jeg kunne avslutte arbeidsdagen et par timer før når kruttet er helt slutt:(
Ja, det er for legen min selvfølge for jeg blir jo syk. Det er jo ikke samme som de som renner litt fra nese og øyne, når man blir dårlig har man rett på sykemelding. Får du ikke sykemelding høres det ut som legen ikke tar din allergi alvorlig. Før jeg fikk vaksinen, var jeg sengeliggende, satt ofte på legevakt for oksygen og var syk. Prøvde meg på jobb engang husker jeg, da sendte sjefen meg hjem igjen. Greit man ikke er smittsomsyk, men man er jo dårlig når man ikke fungerer noe! Ny lege og en henvisning for mulig vaksinering høres lurt ut for meg. Dette er slitsomt og tøft ❤️

Du er jo syk... Jeg var 100% sykemeldt store deler av pollensesongen så jeg kunne flykte til områder med mindre pollen. Alt for å unngå sykehusinnleggelse. Snakk med legen igjen!

Back
Topp