Pollen

Snykvit

Elsker forumet
Noen av dere som har pollenalergi? Jeg plages til vanlig når plena er nyklippt og jeg er helt nært den. Nå er det ganske mye snø på plena vår, så da tror jeg at jeg reagerer på plantene vi har inne. Det klør i øyne, nese og jeg er så tett at pusting med nesa er bare å glemme. Jeg har fjerna tulipanene vi fikk av svigermor, men påskeliljene til jentungen har jeg ikke hjerte til å ta bort. Ellers har jeg satt amaryllesen min i trappegangen. Nå skal man jo holde seg unna allergimedisiner. Noen som vet om kjerringråd?

Ville startet med å kaste ut amaryllisen og påskeliljen i alle fall. Påskeliljene kan dere ta vare på til høsten og plante ut (løken), og vasket grundig for støv og pollen i huset. Banket tepper og renset sofa/dyner/seng. Også kan du jo prøve saltvannspray i nesa ☺️

Jeg har vært sterkt plaget av pollen allergi fra jeg var barn og brukt alt av nesesprayer, øyedråper og tabletter. Vil ikke si det har hjulpet noe særlig annet enn at man blir helt groggy. For 2 år siden prøvde jeg neseskylling. MAGISK. Nå har jeg sluttet fullstendig med alle slags medisinske greier og bruker bare neseskylling en gang i blant for å rense systemet.

Bruker dette settet fra Himalayan Chandra, men er sikker på at man finner gode alternativer på helsekosten også:cat:

Vedlegg

• 7A787B9C-6963-4BBE-8CD4-6184FCB9E969.jpeg
    7A787B9C-6963-4BBE-8CD4-6184FCB9E969.jpeg
    37,1 KB · Visninger: 5
Jeg har vært sterkt plaget av pollen allergi fra jeg var barn og brukt alt av nesesprayer, øyedråper og tabletter. Vil ikke si det har hjulpet noe særlig annet enn at man blir helt groggy. For 2 år siden prøvde jeg neseskylling. MAGISK. Nå har jeg sluttet fullstendig med alle slags medisinske greier og bruker bare neseskylling en gang i blant for å rense systemet.

Bruker dette settet fra Himalayan Chandra, men er sikker på at man finner gode alternativer på helsekosten også:cat:

Jeg fikk høre at man ikke skal drive med neseskylling av øre nese hals for å ikke spre bakteriene rundt i hodet jeg :/ for jeg også tenkte det var bedre enn nesesprayen konstant. Men nå får jeg lyst til å prøve neseskylling :p

Hæ, kan man ikke ta allergimedisin?? Jordmor sa til meg at jeg kunne bruke allergimedisin.. :eek:
Ikke at jeg har begynt enda, men det er like før jeg må. Da må jeg snakke med legen min om dette neste uke :facepalm: jeg kommer til å dø hvis jeg ikke får brukt allergimedisinen når det blir vår/sommer :hilarious: har allergi mot støv også, så er plaget hele året med nysing og tett nese - men dette ble ekstra ille når jeg ble gravid, så håper ikke allergien mot gress, pollen osv blir forverret av graviditeten :nailbiting:

Jeg fikk høre at man ikke skal drive med neseskylling av øre nese hals for å ikke spre bakteriene rundt i hodet jeg :/ for jeg også tenkte det var bedre enn nesesprayen konstant. Men nå får jeg lyst til å prøve neseskylling :p

Hehe! Riktig at det kan ligge bakterier i vannet som man ikke bør få i systemet. Det er derfor det er viktig å bruke sterilisert vann ;) enten kjøpt eller kokt i minimum 7 min. Og at det er lunkent når man bruker det (skal ikke være for varmt eller kaldt).

Og så må man vaske tingene grundig etter bruk, osv. Har også fått neseskylling anbefalt av en bekjent som er lege innen øre, nese, hals. Så jeg er ikke bekymret. Det er litt rart første gangen. Vi fikk helt lættis :hilarious: Men nå er bare deilig.:smug:

Reagerer ikke på pollen selv, men vil anbefale luftrenser. Har hørt av flere som plages at det hjelper både mot pollen og støv. Vi pusset opp kjelleren og flyttet soverommene ned, da slet vi med at det var igjen noe byggestøv enda. Kjøpte luftrenser, og kjente bedring bare etter noen timer :)

Hæ, kan man ikke ta allergimedisin?? Jordmor sa til meg at jeg kunne bruke allergimedisin.. :eek:
Ikke at jeg har begynt enda, men det er like før jeg må. Da må jeg snakke med legen min om dette neste uke :facepalm: jeg kommer til å dø hvis jeg ikke får brukt allergimedisinen når det blir vår/sommer :hilarious: har allergi mot støv også, så er plaget hele året med nysing og tett nese - men dette ble ekstra ille når jeg ble gravid, så håper ikke allergien mot gress, pollen osv blir forverret av graviditeten :nailbiting:

Jeg har også fått beskjed fra fastlegen om at det ikke er noe problem å bruke pollenmedisin.

Bare å be om en «gravidvennlig» variant.

Min lege sa jeg kunne starte med øyedråper/nesespray da, og evt tabletter om det ikke er nok (har tatt medisin hele sesongen i ti år, så vet egentlig hvor ille det blir hos meg).

Relis har en gjennomgang av ulike medisiner og hvorvidt de er «trygge»:
https://relis.no/pollenallergi/

Kjenner jeg er litt skeptisk til tross for hva legen sier da - og kommer nok til å drøye i det lengste med å starte ...

Har dere andre fått konkrete råd fra helsepersonell om å la være å bruke medisin?

Jeg har også fått beskjed fra fastlegen om at det ikke er noe problem å bruke pollenmedisin.

Min lege sa jeg kunne starte med øyedråper/nesespray da, og evt tabletter om det ikke er nok (har tatt medisin hele sesongen i ti år, så vet egentlig hvor ille det blir hos meg).

Kjenner jeg er litt skeptisk til tross for hva legen sier da - og kommer nok til å drøye i det lengste med å starte ...

Har dere andre fått konkrete råd fra helsepersonell om å la være å bruke medisin?

Jeg har fått fullstendig nekt av fastlege, jordmor og fødselslege :/

Sniker fra juni. Jeg har fått beskjed av min fastlege at det er trygt å bruke de medisinene som relis lister opp på sin side.

Jeg har fått fullstendig nekt av fastlege, jordmor og fødselslege :/
Sniker fra juni. Jeg har fått beskjed av min fastlege at det er trygt å bruke de medisinene som relis lister opp på sin side.

Så rart at man får så ulike beskjeder. Fikk jo litt blanda signaler selv, da fastlegen sa det var greit å ta medisin, men at jeg burde prøve kun nesespray først.

Og i forlengelsen av dette - snart offentlig ultralyd og var innom og leste korona-info på sykehusets nettsider, innser at man som umedisinert pollenallergiker kan risikere å slå ut positivt på masse symptomer og ikke slippe inn pga det - hva tenker alle dere som har fått beskjed om å ikke ta medisin om det..?

Sniker
Jeg fikk beskjed om at Aerius, altså min medisin er trygg :confused005 det kommer også opp som trygg på mammamedisin eller hva den nettsiden heter :hilarious:

Back
Topp