Politikk og fedrekvote

Avocado

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Sett dagens nyheter?
https://www.nrk.no/norge/flertall-for-a-utvide-fedrekvoten-til-14-uker-1.13726594

Tenker det er supert hvis de øker fellesperioden (til 53/63 uker) om far skal ha fire uker ekstra, men ikke om det skal være 49/59 uker slik som nå og det går på bekostning av mor og fellesperioden.

Klart far skal få sine uker, men her i gården er det et tap da han tjener godt over 6G og arbeidsgiver dekker ikke mellomlegget. Derfor tar jeg alt han ikke har krav på slik at tapet blir minst mulig.

Hva tenker dere?

Sett dagens nyheter?
https://www.nrk.no/norge/flertall-for-a-utvide-fedrekvoten-til-14-uker-1.13726594

Tenker det er supert hvis de øker fellesperioden (til 53/63 uker) om far skal ha fire uker ekstra, men ikke om det skal være 49/59 uker slik som nå og det går på bekostning av mor og fellesperioden.

Klart far skal få sine uker, men her i gården er det et tap da han tjener godt over 6G og arbeidsgiver dekker ikke mellomlegget. Derfor tar jeg alt han ikke har krav på slik at tapet blir minst mulig.

Hva tenker dere?

Jeg har forstått det slik at de øker fedrekvoten av permisjonen til 14 uker, men ikke at de øker permisjonen med fire uker. Så jeg skjønner det slik at de fire ukene som skal forbeholdes far tas fra fellesukene som før kunne fordeles fritt mellom mor og far. Jeg synes det er bra at kvoten økes fordi jeg tror mange menn møter arbeidsgivere med en forventning om at deres ansatt tar ut minst mulig permisjon og derfor står ikke foreldre reelt sett fri til å fordele fellesukene fritt. Samtidig må jeg innrømme at jeg synes det er litt kjedelig å «miste» fire uker for min egen del. Det er jo egentlig bare egoistisk av meg å tenke det, far vil jo være hjemme med barnet vårt som meg. Samtidig synes jeg at jeg skal ha mere tid siden jeg har tenkt å amme og faktisk har født barnet.

Jeg trenger tid til å komme meg etter svangerskapet, ikke det at permisjonen er noen ferie - men jeg kommer ikke til å løpe tilbake til jobb tidligst mulig.

Jeg har forstått det slik at de øker fedrekvoten av permisjonen til 14 uker, men ikke at de øker permisjonen med fire uker. Så jeg skjønner det slik at de fire ukene som skal forbeholdes far tas fra fellesukene som før kunne fordeles fritt mellom mor og far. Jeg synes det er bra at kvoten økes fordi jeg tror mange menn møter arbeidsgivere med en forventning om at deres ansatt tar ut minst mulig permisjon og derfor står ikke foreldre reelt sett fri til å fordele fellesukene fritt. Samtidig må jeg innrømme at jeg synes det er litt kjedelig å «miste» fire uker for min egen del. Det er jo egentlig bare egoistisk av meg å tenke det, far vil jo være hjemme med barnet vårt som meg. Samtidig synes jeg at jeg skal ha mere tid siden jeg har tenkt å amme og faktisk har født barnet.

Jeg trenger tid til å komme meg etter svangerskapet, ikke det at permisjonen er noen ferie - men jeg kommer ikke til å løpe tilbake til jobb tidligst mulig.

Som det står i saken vil de også jobbe for å øke fellesperioden med fire uker, men det er langt fra sikkert at det får gjennomslag for det...
Blir det på den måten er jo det utelukkende positivt!

Jeg er forsåvidt enig med deg ang fars muligheter og arbeidslivets press, men syns det går på bekostning av kvinners biologiske behov.
Syns ikke likestillingen må gå så langt at vi ikke lengre kan forstå at kjønnene ikke er like! Det er tross alt kvinner som går gravide, som føder og ammer!

Og så er det som jeg skrev over, det økonomiske aspektet. Her taper far nesten 2000 kr hver uke han går hjemme. Fire ekstra ‘’påtvungne’’ uker for oss er jo da 8000 til i tap...:meh:

Er egentlig enig med dere over, men samtidig så fikk fedrene 4 uker ekstra for noen år siden som ble lagt på totalen og ikke tatt fra mor. Så kom de blå og gjorde de til fellesperiode som i praksis ble til at mor tar dem. Nå vil de "gi de tilbake" til far igjen siden det ble feilslått å la folk velge.

Synes at all forlenging er bra og håper de gjør det. Vil ikke gi fra meg de fire ukene jeg heller egentlig, men er som sagt egentlig å gi de tilbake.. Her løser vi det ved å la far ta litt ulønnet permisjon og ferie i tillegg for å forlenge de 10 ukene.

Er også enig i det biologiske aspektet. Men mener at far er like god som mor når man kommer 40 uker ut i permisjonen.

Som det står i saken vil de også jobbe for å øke fellesperioden med fire uker, men det er langt fra sikkert at det får gjennomslag for det...
Blir det på den måten er jo det utelukkende positivt!

Jeg er forsåvidt enig med deg ang fars muligheter og arbeidslivets press, men syns det går på bekostning av kvinners biologiske behov.
Syns ikke likestillingen må gå så langt at vi ikke lengre kan forstå at kjønnene ikke er like! Det er tross alt kvinner som går gravide, som føder og ammer!

Og så er det som jeg skrev over, det økonomiske aspektet. Her taper far nesten 2000 kr hver uke han går hjemme. Fire ekstra ‘’påtvungne’’ uker for oss er jo da 8000 til i tap...:meh:

Ja, jeg er enig i at påkjenningen en kvinnekropp gjennomgår og ammingen er svært viktige punkter. Slik jeg forsto det er forslaget fremmet av arbeiderpartiet, og av de røde er det kun SV og av de blå kun KRFsom har programfestet at den totale permisjonen skal utvides med fire uker og at fedrekvoten skal økes med fire uker. De øvrige som støtter forslaget har kun programfestet at fedrekvoten skal økes med fire uker, ikke en totaløkning.

Jeg har ikke lest forslaget som er fremmet, så jeg vet det ikke for sikkert - men om permisjonen ble utvidet OG fedrekvoten økt så synes jeg media sine formuleringer er en smule unøyaktig slik de er nå. Vi taper også litt på at far tar mer permisjon, men er heldigvis bare 2000 totalt og ikke mer. 8000 hadde svidd mer for å si det sånn!

Er egentlig enig med dere over, men samtidig så fikk fedrene 4 uker ekstra for noen år siden som ble lagt på totalen og ikke tatt fra mor. Så kom de blå og gjorde de til fellesperiode som i praksis ble til at mor tar dem. Nå vil de "gi de tilbake" til far igjen siden det ble feilslått å la folk velge.

Synes at all forlenging er bra og håper de gjør det. Vil ikke gi fra meg de fire ukene jeg heller egentlig, men er som sagt egentlig å gi de tilbake.. Her løser vi det ved å la far ta litt ulønnet permisjon og ferie i tillegg for å forlenge de 10 ukene.

Er også enig i det biologiske aspektet. Men mener at far er like god som mor når man kommer 40 uker ut i permisjonen.

Det var jeg ikke klar over! Altså at disse ukene ble tilført samtidig som kvoten ble utvidet. Jeg tror det er vanskelig å finne en formel som passer alle familier, men for at menn skal ha en reell mulighet til å ta ut en lengre permisjon så mener jeg desverre at en kvote av ikke-kort varighet er nødvendig. Min samboers sjef tar det for gitt at han tar ut minst mulig permisjon, og det tror jeg er en oppfatning som er svært utbredt,

Dette visste ikke jeg heller!

Det var jeg ikke klar over! Altså at disse ukene ble tilført samtidig som kvoten ble utvidet. Jeg tror det er vanskelig å finne en formel som passer alle familier, men for at menn skal ha en reell mulighet til å ta ut en lengre permisjon så mener jeg desverre at en kvote av ikke-kort varighet er nødvendig. Min samboers sjef tar det for gitt at han tar ut minst mulig permisjon, og det tror jeg er en oppfatning som er svært utbredt,

Tror det er vanlig med slike forventninger av fedre fra arbeidsgiver. Heldigvis er denne ordningen med på å endre holdninger mye. Mange av mine mannlige venner og kjente tar mer og mer permisjon [emoji4]

Men finner ikke noe sted... rekker dette tre i kraft før vi går i permisjon?

Og historikken, med mindre jeg husker feil. De rødgrønne gav fedrene 12 uker fedrekvote fra ingen uker. Så økte de til fjorten uker ved å legge to uker til hele permisjonsperioden. Rett etter kom blå regjering og ga mødrene 4 av de fjorten som far hadde fått. Den blå regjeringen var i utgangspunktet i mot all utvidelse, men nøyet seg med å ta permisjonen fra far når de kom til makten. Høyre har jo også senere gjort helomvending og sier at fedrekvote er bra likevel, bare ikke så lang. [emoji4] Litt kjapt og gale skrevet men forhåpentligvis forståelig

Kjenner jeg ikke likte dette helt jeg heller.. Her skal pappaen få så mange uker han bare vil, men det er siden vi kan ta ulønnet perm egentlig så lenge vi ønsker, da vi har det ganske komfortabelt økonomisk.. Men jeg mener det er kjipt om de blir fratatt fellesperioden, slik at man ikke kan legge det opp etter hva som passer hver enkelt familie best.

Sett dagens nyheter?

Hva tenker dere?
Hvis fellesperioden økes så kjør på[emoji108]

Jeg synes at fellesperioden bør være lengst mulig slik at familier kan velge de løsningene som er best for dem. Jeg vet om mange som tvangstaper økonomisk på fedrekvoten, inkludert oss de 3 tidligere gangene vi har tatt permisjon. Denne gangen skal far ta hele fellesperioden siden jeg studerer, men det som virkelig irriterer meg mest er at jeg må opparbeide rett til at far skal få foreldrepenger under sin fedrekvote. Helt bak mål!

Det stod på nrk.no då det vart klart at det er fleirtal for utviding til 14 veker på Stortinget. Men slik eg forstår det no, så er det avhengig av kva det endelige forslaget vil gå ut på og når det blir lagt fram for Stortinget. Dvs at ny ordning tidligast trer i kraft 1. juli 2018 [emoji5]

Back
Topp