Politiattest

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Dere som har søkt om politiattest, når søker dere? Må det henvises til klinikk, eller kan man være tidlig ute og søke allerede før oppstart av utredning? Hvor lenge varer en sånn attest?

Takk for svar :)

Vi søkte før henvisning, slik at den kunne sendes med henvisningen. Da kutter man iallefall ventetiden på det punktet. Hvor lenge den varer er jeg usikker på. Vi ble henvist uken etter attesten kom.

Dere som har søkt om politiattest, når søker dere? Må det henvises til klinikk, eller kan man være tidlig ute og søke allerede før oppstart av utredning? Hvor lenge varer en sånn attest?

Takk for svar :)
https://www.fertilitetssenteret.no/politiattest/
Her finner du litt info om politiattesten. Kan ikke huske at den hadde utløpsdato, men søk den ut og send den inn sammen med henvisningen til ivf fra legen. Eller bare send den selv til klinikken om dere allerede har søkt om utredning/valgt privat klinikk.
Om du har digipost så kommer den veldig fort.

Jeg søkte med én gang jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha det, men fikk attesten ganske fort husker jeg. Maks 1-2 dager. Min attest er fra januar og skal på ultralyd i morgen, så regner med den er gyldig enda da. Vet ikke om den "utløper".

Bare å søke, men mener attesten ikke kan være mer enn 3 mnd gammel :) Altså, fra du mottar den til du sender til klinikken.

Takk for svar :-) Det med utløpsdato var bare et sprm siden det sto på politiets side at den hadde en varighet på tre måneder, men det gjaldt kanskje andre årsaker enn assistert befruktning. Det må det nesten, for ellers kan det bli en del søknader om den hele tiden må fornyes.

Vi søkte om attestene tidligere denne uken sånn at de sendes med henvisningen/søknaden til sykehuset. Står ikke noe om varighet, men den skal ikke være eldre enn 6mnd når den sendes inn

Her søkte vi ikke før etter vi hadde fått svar fra klinikken om at vi trengte det (etter svar på henvisning). Jeg hadde vel forsåvidt hørt om at man trengte det, men ikke noe jeg tenkte over.
Men ville ordnet det tidlig, om jeg kunne. Min kom på 2 timer. Gubbens, kom via post. Etter sånn.. 3 uker. (Han ordnet seg Digipost ETTER han hadde søkt, ikke før.).

Dere må ha politiattest, så den er det bare å skaffe seg - så er du sikker på at du har den i tide :)

Du bestiller bare på politiet.no - Det kan hvem som helst gjøre når som helst. Du trenger ikke vente på noe henvisning fra klinikk. Selve bestillingen tar ca ett minutt :)

Etter at du har bestilt attest, går selve jobben fra politiet sin kant ofte relativt kjapt. Vi søkte nettopp forrige uke - hadde den i den digitale innboksen dagen etter :) Men vær oppmerksom på at dette er avhengig av pågang - og at det KAN ta en del lenger tid :))

En ting som vil forkorte ventetiden drastisk er om du har digital postkasse. Første gang jeg søkte var jeg litt sta på at det vil jeg IKKE ha (hehe). Da fikk jeg automatiske e-poster av dem at de forsøkte å sende digitalt i en uke før de postlegger fysisk. Og på toppen av det får du vanlig postgnag da.

Den varer i tre måneder fra utstdelse - altså fra de oppretter dokumentet :)

Last edited:
Dere må ha politiattest, så den er det bare å skaffe seg - så er du sikker på at du har den i tide :)

Du bestiller bare på politiet.no - Det kan hvem som helst gjøre når som helst. Du trenger ikke vente på noe henvisning fra klinikk. Selve bestillingen tar ca ett minutt :)

Etter at du har bestilt attest, går selve jobben fra politiet sin kant ofte relativt kjapt. Vi søkte nettopp forrige uke - hadde den i den digitale innboksen dagen etter :) Men vær oppmerksom på at dette er avhengig av pågang - og at det KAN ta en del lenger tid :))

En ting som vil forkorte ventetiden drastisk er om du har digital postkasse. Første gang jeg søkte var jeg litt sta på at det vil jeg IKKE ha (hehe). Da fikk jeg automatiske e-poster av dem at de forsøkte å sende digitalt i en uke før de postlegger fysisk. Og på toppen av det får du vanlig postgnag da.

Den varer i tre måneder fra utstdelse - altså fra de oppretter dokumentet :)

Tror det legges i en helt annen bunke om man ikke har digital postkasse med det samme :P
Min så ut som den var gjort nesten elektronisk. Det tok 2timer på en fredag ettermiddag liksom. Virket som en lett prosess.
Gubben lagde seg Digipost ca 5 min etter å ha søkt om politiattest.
Ventet i lange og brede, purret på saken og bad dem ordne, og da sa de at de skulle "sende via Digipost i dag".
Ventet enda lengre... Kom til slutt i posten. Så, de prøvde ikke å sende digitalt først, her. ><

Tror det legges i en helt annen bunke om man ikke har digital postkasse med det samme :p
Min så ut som den var gjort nesten elektronisk. Det tok 2timer på en fredag ettermiddag liksom. Virket som en lett prosess.
Gubben lagde seg Digipost ca 5 min etter å ha søkt om politiattest.
Ventet i lange og brede, purret på saken og bad dem ordne, og da sa de at de skulle "sende via Digipost i dag".
Ventet enda lengre... Kom til slutt i posten. Så, de prøvde ikke å sende digitalt først, her. ><

Merkelig.. tror jeg fikk tre e-poster hvor det stod at de prøvde å sende digitalt i omkring en uke før de postla det i vanlig post. Opprettet digital postkasse etter at jeg hadde søkt andre gangen også, men den kom frem dit likevel :)

Merkelig.. tror jeg fikk tre e-poster hvor det stod at de prøvde å sende digitalt i omkring en uke før de postla det i vanlig post. Opprettet digital postkasse etter at jeg hadde søkt andre gangen også, men den kom frem dit likevel :)

Gjorde ikke det her.. og er jo bare i september, så er ikke snakk om en evighet siden heller :P
Jeg synes også det var merkelig. Tok jo helt enormt lang tid og, så ><

Gjorde ikke det her.. og er jo bare i september, så er ikke snakk om en evighet siden heller :p
Jeg synes også det var merkelig. Tok jo helt enormt lang tid og, så ><

Jeg opplevde det samme som Missymi.
Søkte og fikk en e-post om at den var forsøkt levert digitalt to dager senere. Opprettet deretter Digipost og dagen etter hadde jeg den. Dette var i februar i år så kanskje de har endret noe på rutinene?

Jeg ble også overrasket over at det gikk så fort. Både på sidene til politet og på klinikken sa de at det kunne ta opptil 2 uker. Jeg søkte fredag ettermiddag og den var klar søndag!

Jeg opplevde det samme som Missymi.
Søkte og fikk en e-post om at den var forsøkt levert digitalt to dager senere. Opprettet deretter Digipost og dagen etter hadde jeg den. Dette var i februar i år så kanskje de har endret noe på rutinene?

Jeg ble også overrasket over at det gikk så fort. Både på sidene til politet og på klinikken sa de at det kunne ta opptil 2 uker. Jeg søkte fredag ettermiddag og den var klar søndag!

Får håpe det ♥️ Tok som sagt 2 timer for meg, men tre uker for gubben - som endte.med å få den på papir ><

Her kom min på to timer! Samboer søkte to timer etter meg, og hans kom etter to uker. Begge har Digipost. Så man kan trygt si det er litt forskjell, Digipost eller ei :hilarious:

Hei! Jeg fikk dagen etter jeg søkte! Politiet i Finnmarks området som behandlet min, tenkte kanskje det var fordi de hadde minst å gjøre.. bor på Østlandet :p

Hei! Jeg fikk dagen etter jeg søkte! Politiet i Finnmarks området som behandlet min, tenkte kanskje det var fordi de hadde minst å gjøre.. bor på Østlandet :p
Den avdelingen som driver med politiattester (Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester) ligger i Vardø, derfor den kommer fra Finnmark :)

Her kom min på to timer! Samboer søkte to timer etter meg, og hans kom etter to uker. Begge har Digipost. Så man kan trygt si det er litt forskjell, Digipost eller ei :hilarious:
Er etternavnene deres langt fra hverandre i alfabetet???
Jeg søkte 10 minutter før han, men han fikk sin 15 min før meg, vet ikke om det kan ha noe med at første bokstav i etternavnet hans er før min i alfabetet??

Er etternavnene deres langt fra hverandre i alfabetet???
Jeg søkte 10 minutter før han, men han fikk sin 15 min før meg, vet ikke om det kan ha noe med at første bokstav i etternavnet hans er før min i alfabetet??
Hmm, det vet jeg ikke :) Samboer har etternavn før meg i alfabetet i hvert fall. Men nå fikk jo jeg min før han rakk å søke, så jeg aner ikke!

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp