Poliklinikken Haukaland

Tiger2017

Elsker forumet
Januar 2017
Heisann, var hos jordmor for første gang i dag på Askøy. Verdens hyggligste dame! Men over til det jeg lurer på:

er det noen av dere som har vært på Poliklinikken for overvekt på Haukaland som vet hva som skjer der? Jeg ble henvist i dag, da jeg har en BMI på rett over 35, men ingen andre helseplager (Heldigvis)

Jordmor visste ikke hva de gjorde der, da det tydligvis er mindretall av overvektige gravide på Askøy, hehe.

Hmm fins jo en drøss med poliklinikker. Har høyere bmi en deg men er ikke henvist. Meeen kanskje de sender deg til ernæringsfysolog og kurs i ernæring? Hva annet kan de gjøre liksom ? Det gjorde de i hverfall med meg nå da blodsukkeret trøblet seg litt.

Har vært der til overvekt ved 2 svangerskap. Hvis jeg husker riktig (blander fort hva som var hva) så var det i forbindelse med OUL at jeg også fikk tid hos anestesi lege. Ved ultralyd og a.legen tar de en ekstra vurdering av deg personlig vedrørende din vekt i forbindelse med fødsel (er det noe som kan gi økt risiko for komplikasjoner) slik at de kan være forberedt til når du kommer inn. A.legen sjekket bl.a. rygg og hender for om det kunne bli problem med veneflon eller epidural (skulle det bli behov for det). Mulig dem også informerer noe ang kosthold i graviditeten og rutiner ved overvekt og fødsel. Fikk det forklart at høy bmi gir økt risiko ved fødsel, MEN at det var veldig forskjellig fra person til person så alle over en viss BMI ville de sjekke personlig. Jeg så det bare som positivt med ekstra sjekker ;) dette var sist i 2013. Kan ha blitt endringer siden da. Skal på nytt med tredjemann her i august, spent på hva det byr på. o_O
Sist gang spurte jeg om de hadde noe opplegg for overvektige gravide med tanke på hjelp til jevnlig å holde seg til kosthold og trening (støttegruppe f.eks). De hadde ingenting den gang. De sendte spm mitt videre til overvektklinikken som behandlet det som en henvisning. De svarte plent at jeg var "avvist" fordi jeg ikke var syk "bare" overvektig.. takk for den "hjelpen" ;):wtf:

Ja, jeg ser på dette som positivt. Er bra med ekstra oppfølging, bedre å være trygg :) Har heldigvis ingen plager med min overvekt, så får håpe det ikke blir kategorisert som høyrisiko :)

Ja, jeg ser på dette som positivt. Er bra med ekstra oppfølging, bedre å være trygg :) Har heldigvis ingen plager med min overvekt, så får håpe det ikke blir kategorisert som høyrisiko :)
Om det kategoriseres som høyrisiko vet jeg ikke, men høy bmi=risikofødsel uansett i deres bok. Jeg fikk kun lov å føde på føden, selv om jeg ikke hadde noen andre plager. Også fikk jeg blodfortynnende 1 uke etter fødsel (også rutine, de mente jeg sikkert hadde klart meg uten siden jeg var så aktiv rett etterpå). Første fødsel var med moderat overvekt. Jeg var redd de skulle prakke på meg epidural også som rutine, men det slapp jeg heldigvis :woot:

Back
Topp