Poenget med kirkeboka..

• Trådstarter Trådstarter lindaen
  • Opprettet Opprettet
L

lindaen

Guest
Hva er egentlig poenget med kirkeboka? Hva er det egentlig slags bok? Er det noen som leser den?

Familen til sambo har bladd opp i kirkebøker nå for å finne ut hva faren til bestefaren het... han var født utafor ekteskap og faren stakk.. men navnet sto i kirkeboka..!
Det er nok for å ha et register over fødte tilhørende den kirken.. ialefall sånn det funka da...!
Vet ikke hvordan det fungerer nå...

Ifra før var det vel en form for folketelling rett og slett?
Hvem som hørte til kirka osv....

Er vel slik i dag også i bunn og grunn, men vi har jo også folkeregisteret osv....[:)]

ORIGINAL: thejohan

Tenkte med en gang på den boka som alle 4åringer får jeg... [:D]

Hehe.. ja.. når du sier det.. så kan det godt være det som menes ja.. hihi...

Neinei, jeg mener den stooore kirkeboka! [:D] Den man skriver faddere inn i.. Jeg ville skrive inn en ekstra på Matilda, men det er ikke lov å oppføre noe i boka i ettertid.. Noe jeg synes er CRAP!

Kjærsten min fikk problemer med navnet på førerkortet, det mabgla av en eller annen grunn ett, og da kom kirkeboka til god hjelp (fann ikke dåpsattesten).. Så nå står alle fire navna på førerkortet hans [:)]

Tror bare det er en tradisjon. Fikk beskjed av presten her at de nå delte ut barnebibler her., sånne med mye tegninger i.. synes det var litt kjekkt..

4 årsboka for at foreldre kan lære barn om kristendommen trur jeg.. i trondheim har jeg hørt at de gir ut dvder nå....

Back
Topp