Pode med lite matlyst

Freja78

Elsker forumet
Jeg har en liten tass på snart 10 måneder. Den siste uka har han hatt veldig manglende matlyst, mye fordi det har vært ekstremt varmt, og han har fått to tenner denne uka og. Nå har temperaturene synket litt, og i går fikk vi i han middag for første gang på en uke, men han begynte brekke seg halvveis ned i maten. Han spiste godt med grøt til kvelds da. I natt fikk han en flaske med melk i 2-tida. Nå i morges derimot, er det umulig å få i han mat. Han virket i god form da han våkna, men alt vi fikk i han var litt yoghurt, frukt som han elsker bare vrir han seg unna. Og han har i perioder siden han våkna virka mer slapp enn ellers. Er det noe å stresse med? Jeg har en hysterisk far her som babler om legevakt, men jeg tenker mer det sikkert bare er enda flere tenner, for han har mange som ligger rett under og han klør fremdeles noe helt sinnsykt i gummene.

Her har det også vært sånn i perioder der tennene har vært på vei. Poden på ni og en halv måned har også hatt perioder der han har vært kjempelei grøt eller frukt. Men det har gått seg til bestandig. Hadde en lengre periode for en måned tid siden og hadde da den fjerde barnesykdom oppi det hele. Men så lenge han får i seg melk og vann så har jeg ikke stresset med det. Han drikker vann som en helt om dagene pga varmen. Og varmen har sikkert mye å si som du sier. Kjenner jeg blir litt daff og får dårlig matlyst selv jeg.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jenta mi har også dempet matlyst i varmen. Men å få holde en kald fiskebolle selv har hjulpet. Da spiser hun i hvert fall en sånn så hu får i seg litt. Kanskje ett forslag? :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Hvis han brekker seg av maten ville jeg nok fått en sjekk av barnelege for det skal jo ikke være sånn stakar liten <3
Men med tanke på varme og tenner er det naturlig at han spiser mindre.

Fikk et tips hos en farmasøyt: Kjøp nutridrink (finnes også for barn) og frys til små is som de kan spise gjennom dagen. Godis og næring i samme slengen :D

Overhode ikke den samme matlysten i varmen her heller. I dag er det dog ikke like varmt ute som det har vært, og ser allerede han spiser litt mer;)
Han vil ikke ha noe særlig med varm mat, men spiser for eks litt kald tomatsuppe og yougurt.
Ellers drikker han heldigvis en del,både vann og mm. Blir mer amming når det er så varmt:)
Tenner som er på vei kan være en logisk forklaring også...

Blir han ofte avkjølt? Er han veldig varm?

Enig med deg i at det nok er helt naturlige årsaker bak spisevegringen :) Så lenge han drikker og har våte bleier er jo det det viktigste, tenker jeg. Han spiser nok når han får lyst på, som med den nye grøten :) Dersom det fortsetter går det jo heller an å ta en tur til legen, men du merker jo om han blir slapp og ute av det.

Så lenge han får i seg væske og er i fin form og godt humør så gjør det nok ikke noe. Sånn er det jo med oss voksne innimellom også, kan jo bli matlei, spesielt i varmen. Drar jo ikke til legen forde! Kanskje det er noe annen type mat som frister i varmen? Vannmelon feks? Jeg liker lett og frisk mat i varmen.

Når barna er rundt 1 år stagnerer utviklingen seg litt, så det er også normalt at barna begynner å spise mindre da kroppen og hjernen ikke trenger like mye lenger. Bare sånn til info dersom det skulle fortsette.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp