Plutselig stor blødning

Ceropegia

Glad i forumet
Herregud, for en formiddag. Satt og ante fred og ingen fare på jobb og plutselig kjenner jeg den ekle mensenfølelsen av at det renner noe ut. Skjønte med en gang at dette umulig bare kunne være utflod og løp inn på do. Da hadde jeg blødd gjennom truse og bukse og alt. Kom enda mer blod da jeg satt meg på do.

Jeg fikk helt panikk og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Har jo ikke fått noe nummer til fødeavdeling eller noe ennå, for det får man ikke før man har vært på ordinær ul. Ringte legevakten som sa jeg skulle komme ned, men at jeg måtte regne med en del venting. Ringte derfor til det private legesenteret der jeg tok ul for bare halvannen uke siden og de sa jeg bare skulle hoppe i en taxi så skulle jeg få komme inn med en gang.

Var så innmari redd og lei meg. Men til min overraskelse - inne i magen lå den lille babyen vår og sprellet og turnet og hadde forhåpentlig ikke merket noe som helst til dramaet. Hjertet slo som det skulle og det var ingen antydning til åpning eller forkorting av livmorhals. 

Legen viste oss at morkaken ligger delvis på baksiden av livmoren og delvis foran livmoråpningen/mormunnen. Foran "åpningen" så vi en mørk flekk som visstnok var blødningen. Hun mente det kunne skje ved tunge løft eller etter sex. Har en sønn på 21 mnd som veier 14 kg så det blir jo litt bæring iblant, særlig når han er "selvstendig" og overhodet ikke vil det samme som mamman sin...

Fikk sykmelding i to uker og beskjed om å ta det med ro. Ikke løfte, ikke trene (ikke så vanskelig...), ikke ha sex. 

Utrolig godt å se at den lille (nå 7,2 cm lang!) hadde det bra. Men skummelt å blø synes jeg. Håper morkaken trekker seg opp og vekk fra åpningen iløpet av svangerskapet. Håper ikke blødningen kan være farlig for barnet, det er jo fra morkaken de får oksygen og næring...Har også lest at man ved foranliggende morkake og blødning skal ringe 113 og at man legges inn på sykehus, men dette må vel gjelde senere i svangerskapet? Fikk ikke noe mer beskjed om oppfølging heller, så lurer på om jeg bare må vente og se frem til ul i uke 18..føles veldig lenge til.

Noen som har hatt foranliggende morkake og som vet noe om dette? 

Uff det er skummelt med slike blødninger!
Hadde selv blødning tidligere, men har stoppet opp nå...
Var på ul, for 4.gang i dag og alt står bra til emd den lille...
Har også morkake som ligger som din, den dekker godt åpningen og så ligger resten på bakveggen... Slik lå den også for 3 uker siden, så gynekolog mente muligens at den kanskje ikke kom til å flytte på seg siden den ikke hadde flyttet noe på seg på disse 3 ukene...
Men dette er noe de sjekker på ordinær ul og om den da fortsatt ligger foran blir det flere kontroller, og evt planlagt keisersnitt om den ligger foran til sent i svangerskapet....

Fikk også beskjed i dag om at jeg kunne forvente blødninger om jeg tok for mye i, så ikke for mye tunge løft, være forsiktig med sex... Men fikk endelig klarsignal om at jeg kan bevege meg mer da jeg har lagt på sofaen siden uke 7 nå... Så bare ta det litt rolig, ikke løfte på datteren min på 4 år...

Håper blødningen gir seg!!

Og forresten godt du kom til så kjapt hos den private klinikken!!

~troll2012/2013?~ skrev:
Uff det er skummelt med slike blødninger!
Hadde selv blødning tidligere, men har stoppet opp nå...
Var på ul, for 4.gang i dag og alt står bra til emd den lille...
Har også morkake som ligger som din, den dekker godt åpningen og så ligger resten på bakveggen... Slik lå den også for 3 uker siden, så gynekolog mente muligens at den kanskje ikke kom til å flytte på seg siden den ikke hadde flyttet noe på seg på disse 3 ukene...
Men dette er noe de sjekker på ordinær ul og om den da fortsatt ligger foran blir det flere kontroller, og evt planlagt keisersnitt om den ligger foran til sent i svangerskapet....

Fikk også beskjed i dag om at jeg kunne forvente blødninger om jeg tok for mye i, så ikke for mye tunge løft, være forsiktig med sex... Men fikk endelig klarsignal om at jeg kan bevege meg mer da jeg har lagt på sofaen siden uke 7 nå... Så bare ta det litt rolig, ikke løfte på datteren min på 4 år...

Håper blødningen gir seg!!

Og forresten godt du kom til så kjapt hos den private klinikken!!

Så fint at du endelig kan bevege deg litt igjen :-) Jeg var henvist til sofaen en del i forrige svangerskap og det er kjedelig i lengden.
Jeg er litt usikker på hva legen legger i å "holde seg i ro"...bør jeg holde meg mest mulig inne på sofaen eller kan jeg dra på butikken (og bare handle ting som veier lite, hehe)? Synes det er både trist og veldig upraktisk å ikke kunne løfte opp gutten min fra senga eller inn i bilstolen engang, men det er forhåpentlig for en relativt kort periode. Dersom morkaka trekker seg opp håper jeg at jeg kan leve litt mer normalt igjen.

Jeg krysser fingrene for at både din og min morkake trekkes opp og vekk fra åpningen i god tid før fødselen :-)

"Holde deg i ro" hadde jeg nok tolket til å ikke gjøre så altfor masse, legger liksom ikke ut på toppturer da, men hadde nok tatt en tur på butikken om behovet var der, men kjenner butikken er vanskelig for ender alltid med å handle mer enn jeg bør bære, så det overlater jeg faktisk til mannen min....
Håper morkaken flytter på seg jeg også, er ikke i min plan å måtte ta keisersnitt før termin, har egentlig tatt utgangspunkt i at jeg skal gå overtid slik som med snuppa...passer best det...

Håper din og flytter seg slik at du kan føle du tar deg av gutten din skikkelig... Har selv kjent påd en følelsen de siste uken, ikke kunnet hjelpe ho med noe og ikke løftet ho opp i sofaen for å kose eller noe.... Man blir smågal av det!

Høres veldig likt ut som det jeg opplevde for ett par uker siden. Et par drypp i trusa, og så enorme mengder med friskt og levret blod i do. Har aldri vært så redd før... Var helt sikker på at alt håp var ute, og ringte legevakta med en gang. Der slapp jeg faktisk å vente, men de har visst prosedyrer på å ikke gi ul før flere runder med blodprøver for å se om hormonnivået synker, så det eneste legen kunne tilby var å høre etter hjertelyden. Trodde ikke mine egne ører da jeg hørte det lille hjertet slå sine deilige 150 slag <3 Det var vel først da tårene begynte å trille.

Fastlegen ordnet henvisning til UL, så der var jeg forrige tirsdag og fikk se en veldig levende liten snurrebaby. Det var ingenting som tydet på abortert tvilling eller en pågående abort, men hun syntes morkaka lå veldig lavt og kunne ikke se om den lå på bakre eller framre vegg. Hadde hatt diare tidligere den dagen, så det var sannsynligvis nok til å irritere morkaka. Så da får man vel bare slappe av, da, og vente på UL i uke 18... Men lurer også på hvor mye man skal ta det med ro :p Den kommende storebroren syns visst avslapning er en dårlig ide...

Jeg har ikke blødd siden, annet enn litt spotting, men har mye mensverk i ryggen og magen, og det kan visst ha en sammenheng. Håper bare den bestemmer seg for å trekke seg opp :) Har merket etterhvert som jeg har snakket med venninner at dette er mer vanlig enn man skulle tro. Dumt at det aldri snakkes om sånt.

God hvile og lykke til videre til dere begge :)

hjemmelaget skrev:
Høres veldig likt ut som det jeg opplevde for ett par uker siden. Et par drypp i trusa, og så enorme mengder med friskt og levret blod i do. Har aldri vært så redd før... Var helt sikker på at alt håp var ute, og ringte legevakta med en gang. Der slapp jeg faktisk å vente, men de har visst prosedyrer på å ikke gi ul før flere runder med blodprøver for å se om hormonnivået synker, så det eneste legen kunne tilby var å høre etter hjertelyden. Trodde ikke mine egne ører da jeg hørte det lille hjertet slå sine deilige 150 slag <3 Det var vel først da tårene begynte å trille.

Fastlegen ordnet henvisning til UL, så der var jeg forrige tirsdag og fikk se en veldig levende liten snurrebaby. Det var ingenting som tydet på abortert tvilling eller en pågående abort, men hun syntes morkaka lå veldig lavt og kunne ikke se om den lå på bakre eller framre vegg. Hadde hatt diare tidligere den dagen, så det var sannsynligvis nok til å irritere morkaka. Så da får man vel bare slappe av, da, og vente på UL i uke 18... Men lurer også på hvor mye man skal ta det med ro :p Den kommende storebroren syns visst avslapning er en dårlig ide...

Jeg har ikke blødd siden, annet enn litt spotting, men har mye mensverk i ryggen og magen, og det kan visst ha en sammenheng. Håper bare den bestemmer seg for å trekke seg opp :) Har merket etterhvert som jeg har snakket med venninner at dette er mer vanlig enn man skulle tro. Dumt at det aldri snakkes om sånt.

God hvile og lykke til videre til dere begge :)

Takk for det :)
Har snakket med fastlegen min som mente jeg burde bevege meg minst mulig. Hun sa "du kan jo sitte og spise middag liksom, men du bør helst ta det helt med ro. Husarbeid er ikke lov." Så nå prøver jeg å ligge en del. Det er greit på dagtid når mann og barn er på jobb og i bhg, men litt verre på ettermiddagen. Kommende storebror skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke kan være med og leke og han kommer stadig bort for å gi kos og for å låne bort sutten sin <3

Stoppet blødningen din med en gang? Jeg blødde jo masse sånn helt brått igår formiddag, og siden da har det kommet litt i do og i bindet, men ikke mye. Lurer på hvor lenge jeg skal blø, vil jo helst at det bare skal stoppe. Men det tar vel litt tid før det gror ordentlig når det er et sånt sår i morkaka.

Jeg må henge meg på denne, og har noen spm til dere :)
Har også vært på UL (uke 13) og fikk påvist at morkaka ligger midt i åpningen, og om den ikke flytter seg kan jeg ikke føde vaginalt.
Men jeg har vært heldig å ikke hatt noen blødninger enda!

Fikk beskjed om at de ser dette på neste UL som er da O.UL i ca uke 18.
Evnt videre oppfølging etter dette om den fortstat er sånn..
Han sa ikke noe om at jeg må ta det med ro, ikke løfte osv nå? Jeg spurte ikke heller, for han sa det ble større sjans for blødninger jo lenger ut i svangerskapet jeg kom.

Bør jeg ta det med ro og ikke løfte? Løfter ofte 12, 15 og 20kg tunge sekker på jobb..

Jeg tror det er veldig forskjellig hvilke råd leger og jordmødre gir når man oppdager at morkaken ligger foran livmormunnen. Har googlet og lest en del forumtråder om dette og der noen har fått beskjed om å være i ro, ikke løfte eller støvsuge eller slikt, får andre beskjed om at de kan leve som vanlig, men være obs på blødninger. 

I følge litteratur om dette er det 5-6 % som får påvist forliggende morkake på ordinær UL, og kun hos 1 % av av disse blir morkaka liggende foran åpningen frem til fødsel. Hos de fleste trekker den seg altså opp på enten fremre eller bakre vegg inne fødsel. Før den tid kan man imidlertid oppleve blødninger. Ettersom jeg har lest så er det mange som ikke opplever blødninger, og dermed ikke vet at de har morkake som ligger foran åpningen, før de kommer til ordinær UL. 
Det stemmer sikkert som legen din sier, at sjansen for å få blødning øker utover i svangerskapet. Blødninger kommer av at trykket "nedover" blir stadig større(f.eks ved tunge løft, kynnere, sammentrekninger i livmoren), og når morkaken ligger nederst tar den liksom av for trykket og kan få sår/brister (slik jeg har forstått det). Jeg fikk også beskjed om ikke å ha sex fordi det liksom kan dytte på og gi brister opp i morkaka.

Jeg sa til min gynekolog at jeg hele tiden har løftet på min 14 kg tunge sønn fordi jeg tenker at mange gravide jo har barn fra før, og må jo nødvendigvis løfte litt iblant. Da sa hun at de fleste kan det, men i mitt tilfelle, når morkaka ligger foran åpningen, da kan jeg ikke det.

Laaaangt svar til deg, men jeg ville kanskje ringt fastlegen min eller jordmor på helsestasjonen og spurt hva de tror om løft på 10-15-20 kg... Mulig du får beskjed om å unngå det når du forteller at morkaka di ligger foran åpningen.

Håper alle morkaker trekker seg opp hos oss i god tid før fødsel 

Høres skummelt ut :O bra alt var riktig og baby i live :) stor klem!!

Har visst falt helt av lasset her....

Men blødningen stoppet egentlig med en gang. Etterpå hadde jeg bare rester i ca en uke. Fikk egentlig veldig lite informasjon om hvordan jeg skulle forholde meg til hele greia, men skulle i hvert fall ikke bære på den lille 16 kilo tunge kjempen når jeg hadde blødninger. Leste meg vel til det meste på egenhånd, og det var ikke før jeg pratet med jordmor i forrige uke at jeg fikk beskjed om at jeg måtte unngå samleie og bading i badekar o.l. for det kunne irritere morkaka.

Siden det hadde gått over to uker siden forrige blødning kunne jeg begynne å leve mer normalt, men tror fortsatt de to tingene  er utelukket. Å bære på guttungen når jeg stort sett er alene kan jeg liksom ikke unngå, og det var hun helt enig i.

Kjenner at jeg slapper litt mer av nå som det har gått litt tid og jeg innbiller meg at jeg har begynt å kjenne litt liv (ingenting å si på fantasien, men merka det tidlig sist også, så jeg velger å tro at det er det jeg kjenner. Særlig siden UL mener jeg er ti dager lenger enn jeg tror selv :) ). Veldig spent på om morkaka har flytta seg til ordinær ul. Velger å tro det. Det verste er egentlig at jeg skulle hatt sprøyte etter den blødninger for å unngå produksjon av antistoffer (er rhesus minus). Det er visst standard uansett hva som forårsaker blødninger i rhesus-svangerskap, men det visst verken legen på legevakta eller fastlegen, så da gynekologen informerte om det var allerede de 72 timene gått og det var for sent. Så ny bekymring, men satser på det beste.

Back
Topp