Plutselig natteamming?

En tråd i 'Livet med barn 0-1 år' startet av Nordlys2018, 8 Apr 2021.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Nordlys2018 Forumet er livet ❤️ Septemberlykke 2020 ❤️

Jeg har akseptert min skjebne, men ville høre litt erfaringer om hvordan dette endrer seg framover også (håper jeg :p ).

Når lillemor var yngre sov hun utrolig nok gjerne 7-8 timer i strekk. Null problem. Jeg ammet og ammet hele dagen, hun drakk ganske bra også.

Etter hun ble 6 mnd og nå snart er 7mnd, snudde det hele. Nå sover hun fra 21-00, våkner opp, er kjempeurolig, ammes, sovner. Deretter sover hun 00-04, samme opplegget på nytt. Kjempeurolig, gnukker øyne, armer peiver og går, hun blir noen ganger helt våken. Ammes, holdes i hånda og sovner deretter til 07/08. Jeg er glad for at hun sover i det hele tatt, men var overrasket over at "så mye" nattesamming kom så brått på oss når hun ble "så stor". Det sies jo at de slutter med det når de får større mage og mer kapasitet til å sove? Even more so at de slutter med det når de begynner å få kveldsgrøt. For oss føles det litt tvert i mot :p Hun får en skikkelig porsjon grøt til kvelds som jeg virkelig ikke kan tenke meg forsvinner så fort etter bare 4 timer (fra 20:00 til 00:00). Hun ammes hele dagen uten noe særlig "plan" annet enn at hun får så ofte hun vil. Merker allikevel at hun drikker noe dårligere enn før, det er distraksjoner, ting som skal tas på, sees på, armer skal beveges. Kan det være at hun egentlig drikker for dårlig på dagen? Og tar det igjen på natta? Er det utviklingssprang på flere uker? Har det noe med innføringa av fast føde? Det begynte ca samtidig. Kan vi endre noe? Burde hun få ekstra drikke ila dagen? Nå har vi snart 3 uker med natteamming.

2. Siadle Forumet er livet Tilgangsansvarlig Junilykke2018

Velkommen til foreldrerollen, der ingenting er konstant. :knegg: Når du endelig tror du nailer noe, snus alt opp ned. Min erfaring er at de to første årene er en berg og dalbane når det kommer til søvn og natteamming.

• Enig Enig x 2
    • Liker Liker x 1
  3. Helliss Blir kjent med forumet

Søvnen forandres stadig vekk, slik som det meste annet:hilarious: her økte behovet for nattamming når det var tenner på gang for eksempel, innimellom er søvnen mer urolig om det er mye som har skjedd i løpet av en dag eller om vi har lært noe nytt, noe som skjer ofte i en babys hverdag:joyful:

4. Veivalsa Forumet er livet Marshmallows2021 Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Høres ut som en perfekt normal baby :D det er sykt slitsomt og går over en eller annen gang :hilarious:

siterer ammehjelpen:
    «Et barn som har sovet godt en lang periode kan plutselig våkne oftere og søke brystet om natta. Dette skyldes som regel barnets utvikling.

Mange mødre rapporterer om slike perioder når barnet er rundt fire måneder og rundt 7-10 måneder.

Det er vanlig å ha en forestilling om at barns nattesøvn er som en rett, oppadgående kurve: Vi tror at barn skal sove bedre og bedre etterhvert som ukene og månedene går. Men slik er det ikke nødvendigvis»

under Vil barnet sove bedre og bedre
    https://ammehjelpen.no/nattamming/

vi måtte amme inne på soverommet på dagtid fra 6 mnd ellers ble det ikke spist noe, selv om det bare var oss to hjemme og helt stille. Ammet vi på farten måtte det skje i bæresjal. Ref. VELDIG nysgjerrig baby. Vi hadde forsåvidt også perioder der baby var våken en time eller to på natta, så søvnmønsteret var litt på styr kan man si.

Del denne siden