Plutselig nøtteallergi? Klør overalt...

Mariamamma

Forelsket i forumet
I den siste tiden har jeg i perioder hatt noe veldig til kløe! Særlig om kveldene, men ikke bare. Klør på rygg, legger, hodebunn, hals... ja, hvor som helst. Ikke sånn at jeg klorer meg til blods, men irriterende.
For noen dager siden tenkte jeg på det fordi jeg hadde spist peanøtter, nå sitter jeg her med noen cashewnøtter og kjenner at jeg kløøøøør. Kan det være at jeg plutselig har begynt å reagere på nøtter, rett og slett??

Du kan opparbeide allergi, er det kun når du har spist nøtter eller kan det være en annen grunn? Ville prøvd og feilt litt for å finne ut om det er nøtteallergi...

Du kan opparbeide allergi, er det kun når du har spist nøtter eller kan det være en annen grunn? Ville prøvd og feilt litt for å finne ut om det er nøtteallergi...

Signerer denne.
Var snakk om dette i en tråd for litt siden og, og kom vel frem til at legen muligens ber om det samme.
Jeg reagerer på flere typer nøtter, og mandler (som ikke er i nøttefamilien egentlig) med at svelget tetner seg.
Blodprøvene jeg tok hos legen viser ingen tegn til allergi, så den er ikke så mye å hive seg etter ;)

Kan lønne seg å ha noen antihistaminer tilgjengelig da om man skulle reagere sterkt :)

Jeg vet ikke - jeg spiser ganske ofte nøtter, men har ikke oversikt over om det passer med de dagene/kveldene jeg har klødd mye...

Jeg har skyldet på tørr hud, det er jo årstiden for det nå, og jeg merker særlig i ansiktet at jeg er skikkelig tørr - har flasset litt, til og med. (Prisen å betale for å dusje daglig og bade for ofte i klor, tenker jeg...) Bør gjerne kjøpe en god olje og smøre meg med hver kveld eller noe??

Skal følge litt med på det med nøtter!

...kan jeg teste ved å ta f.eks. zyrtek en gang det klør? Altså, om det er en allergisk reaksjon, vil det da bedres? Og om det ikke er det, merkes ingenting?? (Har zyrtek i hus, for har pollenallergi...)

...kan jeg teste ved å ta f.eks. zyrtek en gang det klør? Altså, om det er en allergisk reaksjon, vil det da bedres? Og om det ikke er det, merkes ingenting?? (Har zyrtek i hus, for har pollenallergi...)
Absolutt! Bare å prøve det ut, det vil sannsynligvis fungere hvis det er allergi!

Jeg vet ikke - jeg spiser ganske ofte nøtter, men har ikke oversikt over om det passer med de dagene/kveldene jeg har klødd mye...

Jeg har skyldet på tørr hud, det er jo årstiden for det nå, og jeg merker særlig i ansiktet at jeg er skikkelig tørr - har flasset litt, til og med. (Prisen å betale for å dusje daglig og bade for ofte i klor, tenker jeg...) Bør gjerne kjøpe en god olje og smøre meg med hver kveld eller noe??

Skal følge litt med på det med nøtter!

Vil sannsynligvis funke med zyrtek om det er allergi ja. Nøtter er f.eks kryssallergi med bjørk osv, så ome du reagerer på bjørkepollen er det en større sjans for nøtteallergi og.

Utifra utslettet du beskriver, kan det også høres ut som det kan være atopisk eksem. Vil anbefale at du får i deg D-vitaminer, hvis du ikke allerede gjør det ;)

Takk for svar!! Da skal jeg teste med en zyrtec nå straks - klør fortsatt, nemlig..

Morsomt at du skulle nevne D-vitamin, m&m mini, for jeg har nemlig hatt D-vitaminmangel for noen år siden (uten at jeg klødde i huden da, men hadde skikkelig lave nivåer og mange andre rare symptomer...), og i går kom jeg på at jeg skulle begynne med tilskudd for vinteren.

Tror kanskje det rett og slett er tørr hud - jeg kom på at nå i det siste har vi begynt å fyre inne, noe som ofte gjør huden tørrere. Sammen med klorbading og dessuten daglig dusjing, blir det nok hard kost for novemberhud... Jeg skal være supernøye på sjampo og dusjsåpe (kanskje jeg skal bruke barnas produkter? de må vel være milde, svanemerka og alt..), og dessuten smøre meg hver kveld (har vært utrooooolig sløv her de siste mnd - kanskje jeg får igjen for det nå...:p).

Men skal også unngå nøtter en tid, så blir det spennende å prøve igjen når kløen har vært borte en stund.

Takk for svar!! Da skal jeg teste med en zyrtec nå straks - klør fortsatt, nemlig..

Morsomt at du skulle nevne D-vitamin, m&m mini, for jeg har nemlig hatt D-vitaminmangel for noen år siden (uten at jeg klødde i huden da, men hadde skikkelig lave nivåer og mange andre rare symptomer...), og i går kom jeg på at jeg skulle begynne med tilskudd for vinteren.

Tror kanskje det rett og slett er tørr hud - jeg kom på at nå i det siste har vi begynt å fyre inne, noe som ofte gjør huden tørrere. Sammen med klorbading og dessuten daglig dusjing, blir det nok hard kost for novemberhud... Jeg skal være supernøye på sjampo og dusjsåpe (kanskje jeg skal bruke barnas produkter? de må vel være milde, svanemerka og alt..), og dessuten smøre meg hver kveld (har vært utrooooolig sløv her de siste mnd - kanskje jeg får igjen for det nå...:p).

Men skal også unngå nøtter en tid, så blir det spennende å prøve igjen når kløen har vært borte en stund.

Greit å teste ut litt ;)
Jeg har brukt neutral sin dusjsåpe :)
Har psoriasis selv, og merker veldig fort om det er for sterk såpe..

Grunnen til at jeg nevnte D-vitamin er fordi jeg nettopp har fått påvist mangel på dette selv, og har kommet over mye nyttig informasjon ;)
Faktisk såpass at jeg tror dette kan være noe av årsaken til at jeg har slitt med å bli gravid ;)

Ja vet du, m&m mini, jeg fikk mange a-ha - opplevelser da jeg leste meg opp på D-vitaminer på nett! Legen min hadde ikke den minste anelse, så hun lærte veldig mye hun også sa hun, da jeg hadde dette... ;) Jeg tror man kommer til å fokusere mye mere på dette viktige vitaminet i årene som kommer, enn det man har gjort så langt.

Husk forresten å ta tilskudd av D3 - det er mye mere effektivt fordi kroppen tar det lett opp :)

Hvis du har pollenallergi så er man mere utsatt for allergi. Det henger veldig mye sammen.
Men ofte reagerer man under pollensesongen.

Men nå klødde du selv med zyrtec så da må du nesten bare prøve deg frem :)

Har ingen erfaring med nøtteallergi selv, men har hørt at det er gjerne munn og svelg som hovner opp, lokal reaksjon.

Har ingen erfaring med nøtteallergi selv, men har hørt at det er gjerne munn og svelg som hovner opp, lokal reaksjon.

Veldig vanlig, men ikke nødvendigvis. Jeg har selv alltid reagert i form av kløende utslett på både nøtter og mandler. Kun de siste par årene som jeg har merket det i svelget på mandler ;)

Back
Topp