Plutselig lite liv 21+4

EXIA

Flørter med forumet
Hei! Jeg er førstegangs med morkake foran. Har begynt å kjenne liv fra uke 19 og har kjent tydelig dunk hver dag siden. Men nå de siste to dagene har det vært v)stille i magen. Mulig jeg kjent noe et par ganger,men er ikke helt sikker om det var baby eller tarmene. Alt så bra ut på OUL for 3 uker siden,men blir likevel litt bekymret.. Vurderer å ta privat ultralyd om noen dagen hvis det fortsatt lite liv. Noen med erfaringer?

Hei, jeg hadde morkake foran og kjente noen dager mindre liv. Det kan være at baby har snudd seg rett og slett :) Prøv å drikk noe kaldt, evt. spis noe søtt, og legg deg ned flatt og slapp av :) Er du veldig bekymret be om en time hos JM slik at hun kan høre med doppler :)

Jeg tenker også at det mest naturlige er at babyen har lagt seg i en posisjon hvor spark ikke kjennes så lett. Hatt svangerskap med både morkake foran og bak og opplevde akkurat det samme flere ganger. Det er ikke unormalt å ikke kjenne liv hver dag i uke 21. Hvis du er bekymret så ville jeg tatt kontakt med jm

Tusen takk for svar. Jeg skal se det litt an i noen dager. Skal prøve trikset med å spise noe søtt i ettermiddag.

Tusen takk for svar. Jeg skal se det litt an i noen dager. Skal prøve trikset med å spise noe søtt i ettermiddag.

Hvordan gikk det??
Jeg ringte ganske lynraskt til føden i forrige svangerskap, om jeg ikke kjente liv såpass lenge at jeg ble bekymret..
Fikk komme inn alle gangene (var vel 'bare' tre, fire ganger. Siste gang endte med at de prøvde å hjelpe fødsel å starte pga lite fostervann :) ). Kjenner du på bekymring, så skal du bare ta kontakt med føden! De kan gi deg råd og beroligende ord, og hvis du trenger det, får du gjerne komme inn på UL. (Er sånn her i alle fall)

Du skal primært ikke henvende deg til fødeavdelingen føe uke 23-24, da fosteret ikke er levedyktig før da. Du henvender seg til fastlege eller jordmor i kommunen.

Det er ikke før i uke 24 at man det er krav til å kjenne daglig med liv. Mest sannsynlig har ungen din snudd seg og sparker innover eller mot morkaken, så du ikke kjenner det. Det du opplever helt helt helt normalt :cat:

Jeg ville kjøpt meg doppler selv. Jeg hadde morkake foran under mitt svangerskap, og kjente aldri noe av gutten. Hadde det ikke vært for doppleren tror jeg at jeg hadde blitt gal av redsel for at det skulle være noe galt med snipp. Jeg brukte selv doppleren helt frem til siste uka.

Du skal primært ikke henvende deg til fødeavdelingen føe uke 23-24, da fosteret ikke er levedyktig før da. Du henvender seg til fastlege eller jordmor i kommunen.

Det er ikke før i uke 24 at man det er krav til å kjenne daglig med liv. Mest sannsynlig har ungen din snudd seg og sparker innover eller mot morkaken, så du ikke kjenner det. Det du opplever helt helt helt normalt :cat:

Tror dette kommer an på sted til sted, her er det kun fødeavdelingen som har ultralyd, så det er dit man må dra uansett for akutt UL; og de forsøker å berolige om man har bekymringer. :) Skader uansett sjeldent å ta en telefon.. Blir vel dit man ringer uansett etter tid for oul her.
Har man kjent daglig liv, og plutselig ikke gjør det, så er det bedre å ta kontakt (med lege eller jordmor, alt etter hvordan kommunaltilbudet er satt opp, da) dersom man føler seg bekymret, enn å gå rundt å stresse med det.. Få beroligende ord fra helsepersonell og evt komme innom hvis de tror det kan hjelpe.

Hei!Jeg booket privat ultralyd som jeg skulle på i dag,men avbestilte den da jeg begynte å kjenne liv igjen heldigvis❤Ringte ikke sykehuset for jeg forsto det slik at de ikke sjekket noe før tidligst i uke 24.Doppler kan gi falsk trygghet har jeg lest et sted. Tusen takk for svar alle❤

Hei!Jeg booket privat ultralyd som jeg skulle på i dag,men avbestilte den da jeg begynte å kjenne liv igjen heldigvis❤Ringte ikke sykehuset for jeg forsto det slik at de ikke sjekket noe før tidligst i uke 24.Doppler kan gi falsk trygghet har jeg lest et sted. Tusen takk for svar alle❤

Doppler kan gi flask trygghet om du bruker den selv :)
Til senere skal du være velkommen til helsestasjonen for å få høre hjertelyden for eksempel. Jordmor vet å tolke det hun hører med doppler - til forskjell fra oss som ikke er helsepersonell - så der er det ikke lenger snakk om falsk trygghet. Å bruke doppler hjemme for å bekrefte at alt er i orden stemmer det at man absolutt ikke skal gjøre. Da er det bedre å kontakte helsestasjonen eventuelt lege før uke 24 og føden etter uke 24 :)

godt du kjente den lille igjen ❤️Leie har veldig mye å si på dette tidpunktet i svangerskapet, men man blir jo bekymret likevel

Back
Topp