Plutselig lav fosterlyd (118)

camoso

Forelsket i forumet
Hei. Var hos jordmor idag for kontroll, og alt så fint ut. Når jeg kom hjem så jeg i papirene at pulsen til baby var på 118 slag i minuttet. Er ikke dette litt lavt? Den har hele veien ligget på 150 før.. Kjente jeg ble litt bekymret nå.

Skal vel ligge mellom 120-160 så ikke så veldig lav. Kanskje babyen tok seg en liten lur akkurat når det ble målt. Ville ikke hvert bekymret hvis ikke jordmor var det :)

Selv om alt innen 120-160 regnes som normalt, er det ikke noe i veien med 118. Rett før jul var jeg nede i samme og har ligget på 148 pluss minus. Snakket med legen om dette, ikke noe farlig . Så lenge du kjenner liv og babyen legger på seg skal alt være fint.

Nå blir det uansett tettere oppfølging nå på slutten :)

Jeg har tatt en del CTG’er de to siste ukene, og da sier de at alt mellom 110-160 er normalt! På registeringene har pulsen vært på alt ifra 112-175. Det har de vært veldig fornøyde med! Merket at den var jevnt lav når hun sov. Da var den ofte mellom 120-130. Men i aktivitet var den mer på 160-170. De liker at det er variabel puls :smug:

Når man er til jordmor så får man bare en registering fra type 1 minutt, ofte kortere også! Så det sier jo ingenting om hvordan helhetsbilde er :happy:

Sist hadde fosteret puls på 120. Jordmor så på meg med en mine som indikerte at hun ikke var helt fornøyd, men det var tydelig at fosteret sov. Hun flyttet litt rundt på doppleren og plutselig beveget babyen på seg og pulsen begynte å stige jevnt oppover, og etter under fem sekunder da hun skjønte at pulsen steg ga hun seg og var fornøyd. "Det var bare det jeg ville høre" sa hun.

Back
Topp