Plutselig i risikogruppe...

AESW

Betatt av forumet
Jeg hadde liksom en magefølelse på det også. Det er det verste. At jeg hadde en sånn nagende følelse av at det var noe jeg hadde glemt. Som når det er noe du vet du skulle huske å gjøre, men du kan ikke komme på hva det er. Akkurat slik var det. Og tilslutt fikk denne følelsen meg til å sjekke litt rundt, nærmest på måfå. Er alt som det skal være? Jeg søkte på nettet på diverse forum. "Lavt stoffskifte + graviditet". Og der poppet det opp. Alt jeg følte jeg burde ha visst eller skjønt.

Etter at jeg opererte vekk skjoldbrukskjertelen min (den greia man har i halsen som styrer hele stoffskiftet vårt) i fjor sommer, har jeg måttet ta en daglig dose med det som kroppen min ikke lenger kan produsere selv. Også måtte jeg hver 6 uke ta blodprøve for å måle om jeg fikk nok medisin. Og gang på gang viste blodprøvene at jeg lå for lavt.
Dosen min ble øket, men aldri kom vi i mål. Jeg hadde ingen problemer med det og merket ingen bivirkninger av at jeg lå for lavt.
Så ville vi bli gravide igjen og jeg gikk til fastlegen for å ta ut spiralen. Den samme fastlegen som behandler meg for for lavt stoffskifte.
Han nevnte ikke med ett ord at jeg burde bli bedre regulert før jeg ble gravid.
Han nevnte ikke med ett ord at hvis jeg ble gravid, måtte jeg straks ta kontakt med ham fordi han da måtte øke medisinen min med opp til 60% i ett hopp.

Alt dette fikk jeg vite for noen uker siden etter å ha hatt den nagende følelsen som gjorde at jeg søkte på internett. Jeg kom meg på ul dagen etter og ble henvist av henne til spesialist på sykehuset for en mer grundig ul. Babyens indre organer skulle måles osv..

Jeg kom meg raskt inn til spesialisten - fikk brev etter bare få dager med beskjed om å møte. Og det var da jeg fikk vite alt det fastlegen burde og skulle ha gjort. Men som han ikke gjorde. Og som gjorde at jeg gikk gravid helt frem til uke 11 uten å gå til legen. Akkurat de første, livsviktige ukene for babyen å få disse hormonene fra meg - ettersom den ikke klarer produsere noe selv før etter uke 12.

Jeg kjente hvordan jeg ble kvalm og svimmel og alt ble bare mer og mer uvirkelig, mens spesialisten satt der og ramset opp alt vi nå risikerte.

Nå skal jeg følges opp nøye med ultralyder hyppig og blodprøver annenhver uke. Og ja, det er jo bra det - at jeg nå blir passet på. Men jeg klarer ikke tenke på annet enn at noe kan være galt med den lille. At han kanskje ikke får komme til verden. Og hvis han gjør det - så er det ikke sikkert at han er ok.

Jeg ville vite hvor stor risiko det var. Gi meg en prosent, statistikk - hva som helst. Men han kunne ikke svare. Det er for lite forskning. Det kan gå bra, det kan gå ille. Og det kan bli noe midt i mellom.

Jeg er sykemeldt nå og prøver å ikke tenke for mye over dette. Det er lett å bli gal når man går hjemme og får tenke for mye i fred... Men jeg ville bare få det ut akkurat nå. Også ikke tenke mer på det før neste ul som er 26 juni. Skal iallefall prøve å holde meg til kvelden før.
Dette ble et langt innlegg. Terapeutisk for meg var det iallefall.
Krysser fingre for at alt går bra med lillegutt i magen. 

Jeg sender deg og babyen masse gode og varme tanker . Dette skal nok gå bra skal du se

Off... hørres ikkje kjekt ut, dumt når fastlegen ikkje følge deg godt nok opp...
Krysse fingrane for deg og babyen! ;) Det går nok bra:) Godt du får god oppfølging nå!

Takk begge.
Det er noe annet å dele slike ting med personer som selv er gravide. Ingen kan vel kanskje bedre forstå frykten.

Dette må bare gå bra. Det skal det. 

off off off! =(
Først av alt syns jeg du skulle ha skrevet en klage på legen. Sånn ting skal IKKE skje!
Håper virkelig alt er bra med den lille og deg.
Vet godt hvordan det er å gå hjemme uten å ha noe å ta seg til.
Bare sitte der med tankene.
Vi er alltid her, klare til å høre på alle syt, klaging, bekymring du måtte ønske å få ut.
Ønsker deg og den lille alt godt <3

Håper du har byttet fastlege!! Slikt burde fastlegen informert om. Og var han selv usikker så burde han lest seg opp. 

Uansett. Krysser alt som kan krysses for dere. Høres ikke noe kjekt ut..

Huff! Forstår frykten din! Du får tenke at det er lite du kan eller kunne gjort med det. Det er ikke ditt ansvar å ha den kunnskapen. Prøv å tenk positivt! Det er jo store muligheter for at det går veldig fint, så det er ikke noe vits å bruke krefter på å svartmale situasjonen, selv om jeg er veldig klar over at det er lettere sagt enn gjort!

Krysser fingrene for dere! Lykke til:)

Kjære deg, det var ikke noe hyggelig å lese at du nå tilhører risikogruppen. Jeg håper du får god støtte rundt deg, og at du ikke mister motet. Viktig for babyen at du har det så bra som du kan. Jeg krysser fingrene for dere! klem

Fy f...... Du burde skrive klage til kommune overlege og til legesenteret. Detter er viktig for legen og vite. Du må ikke la han komme unna med dette. en klage trenger ikke være mer enn noen ord. du trenger ikke skrive en stil. Håper du gjør det.

Lykke til

Usj, for en kjedelig situasjon!! Jeg har også slitt med stoffskiftet nå først i år, men går ikke på levaxin da det regulerte seg selv. Jeg har forsatt en anti-tpo på 1000 da (skal være under 60), mens selve stoffskiftet er bra. Jeg spurte legen om hva jeg burde gjøre videre, og først da sa han at jeg måtte ta blodprøver hver 4 uke.. Hadde jeg ikke spurt så hadde jeg ikke fått vite det heller for først ville han at jeg bare skulle sjekke det hver 3 mnd.. 
Håper vireklig at alt går bra med den lille gutten din :) 

Åhr, jeg kjenner jeg blir sint av å lese dette!! :( Du skulle ikke vært nødt å gå gjennom det du gjør nå, kan bare tenke meg til at det ikke er bare, bare.. Og det at det skyldes tiltaksløse leger, det er en skam! Håper du klare å slappe av, å nyte graviditeten innimellom tankekjør og ekstrakontroller. Er sikker på at alt står bra til med minien i magen <3 alle fingrene er værtfall krysset for dere ><3 dette er for all del ikke det samme som din situasjon, men her har jeg også en lege som ikke klarer å gjøre den minste ekstra innsats.. jeg hadde fått beskjed av en sykehuslege om at jeg skylle bestille meg legetime straks jeg ble gravid, for å finne ut av om jeg skulle bruke blodfortynnende ved en ny graviditet. jeg gjorde det, men fikk bare beskjed av legen om at det skulle jeg kun ha de tre siste månedene, for det sto det i et (gammelt!) brev hun hadde. javel, tenkte jeg, sikkert rett det da.. men så mistet jeg i julen, og da jeg var tilbake hos legen da så spurte jeg på ny om blodfortynnende, men ble bare avfeid med det samme svaret, var ikke snakk om å undersøke nærmere. men jeg tok jo det også for god fisk. når jeg nå igjen ble gravid, ba jeg om å få komme på en tidlig ul på sykehuset. jeg fikk en time i uke 7, og det første legen jeg kom til sa, var at hun lest i journalen min å reagerte på at jeg ikke gikk på blodfortynnende. det tok henne en kjapp telefon, og så 30 sekunder senere var det bestemt at jeg skulle starte med blodfortynnende med en gang (skulle egentlig ha gått på det fra positiv test) og gå på det resten av svangerskapet. og jeg blir bare så provosert! skal det virkelig være så vanskelig?? kjempestor klem til deg! og ja, om du har noe du vil få ut, så er vi her ;)>

uff dette var et trist innlegg :( tenk at du må igjennom alt dette bare fordi en person ikke klarer å gjøre jobben sin :(

sender mange tanker over! håper alt er bra med lillemann og at du kommer deg igjennom dagene uten for mye tenking på dette! <3 nå er du iallefall i gode hender!

Takk til alle svar over. Jeg logget meg på BV for første gang etter at jeg skrev denne posten - igår. Og jeg ble overveldet og rørt over all støtten fra dere.

Jeg lever med dette hver dag, men jeg forsøker å ikke la det påvirke meg for mye. Nå har lillegutten begynt å sparke godt inne i der og jeg tenker at det må vel være et godt tegn.
Ul begynner å nærme seg - neste uke på tirsdag får vi vite mer. Mannen min er bortreist den dagen, men jeg har ordnet med svigermor at hun blir med. Jeg orker ikke gå alene, i tilfelle det er noe. 

Jeg har fått respons fra andre på pm som har vært gjennom noe av det samme eller kjenner noen som har. Flere nevner dette med størrelse på fosteret. At termindato ble flyttet og flyttet gjentatte ganger, pga fosterets størrelse var for lite i forhold til sist satte termin. Det høres helt sprøtt ut. Man kan jo ikke gå gravid et helt år heller. Men jeg er så takknemlig for all infoen jeg har fått gjennom disse historiene - det er informasjon jeg ikke har fått fra sykehus eller lege. Nå kan jeg passe på og være kritisk til hva sykehus og leger legger opp til. Man kan tydeligvis ikke stole fullt og helt på at man er i trygge hender.

En liten ting til jeg vil dele: mannen min takler dette helt annerledes enn meg. Han vil ikke snakke om risikoene - jeg tror han blir for redd rett og slett. Jeg respekterer at han og jeg har ulike behov i dette - og jeg presser ham ikke. Nå er det slik at jeg har en mann som jobber veldig mye. Lange dager og mye reising. Og ferie sammen har det blitt lite av opp gjennom årene. Jeg har gjerne reise med barna og venninner og deres barn utenlands for sommeren, men i år er ikke det aktuelt. Så her om dagen forteller han meg at 2.juli skal vi avsted og se på...campingvogn! Han har funnet ei vogn med 7 sengeplasser og hvis jeg synes den er fin så kan vi kjøpe den og tilbringe 2-3 uker på tur sammen bare vi i familien :)
Jeg har aldri vært noen campingperson - men på magisk vis har min kjære funnet akkurat det vi alle trenger nå. Masse tid sammen som familie, langt vekke fra rutinen. Så det kan se ut som det blir landeveien for oss i sommer og jeg kan nesten ikke vente. Nå skal jeg bruke tiden fremover på å planlegge reiserute og pakking og det blir herlig å få tankene vekk fra alt det vonde. Bare ul 26. juni går bra - så kan det bli en bra sommer.

Klem til dere alle :) 

Back
Topp