Plutselig forferdelig trøtt og sliten?!!

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Jeg har hatt et utrolig tungt svangerskap med kvalme og oppkast fram til uke 30 og bekkenløsning siden uke 12. Men de siste ukene har jeg følt meg ganske ok egentlig. Men plutselig har jeg blitt så usedvanlig trøtt og sliten!!? Jeg har ingen barn fra før, er sykmeldt og gjør ikke så veldig mye på dagtid. Men likevel sover jeg lett 13-14 timer og syns det er vondt når vekkerklokka ringer.. Er det her normalt eller? Føler meg jo passe latsabb her jeg sitter og sier hvor trøtt og sliten jeg er når jeg ikke gjør stort med dagene mine fra før av??

Er det flere som føler det sånn kanskje?

Har du sjekket blodprosenten? Jeg har også følt meg mer og mer sliten og slapp i det siste, viste seg at hb var gått fra 11,8 til 10,3 siden sist kontroll. Har hatt samme problemet i tidligere svangerskap, så fikk beskjed om å ta jern selv om det egentlig først var under 10 at de begynte med jern. Men jeg vet hvor dårlig jeg blir når det kommer ned på ni, da fungerer jeg overhodet ikke.

Har det helt likt selv! Jobber 50%, men ingen barn. Blodprøver og alt er bra. Jeg kunne fint sovet hele døgnet, enkelte dager :-P Jeg sover jevnt over dårlig om natta, er oppe i halvannen time for å spise, og sover til jeg skal på jobb klokka 4. Og sånn går nesten hver dag. Er slitsomt det også, å ikke orke noen ting. Heldigvis litt mer energi i dag, men den er sikkert borte i morgen :-P

Har du sjekket blodprosenten? Jeg har også følt meg mer og mer sliten og slapp i det siste, viste seg at hb var gått fra 11,8 til 10,3 siden sist kontroll. Har hatt samme problemet i tidligere svangerskap, så fikk beskjed om å ta jern selv om det egentlig først var under 10 at de begynte med jern. Men jeg vet hvor dårlig jeg blir når det kommer ned på ni, da fungerer jeg overhodet ikke.

Jeg sjekka det i sommer en gang ja, men det kan vel kanskje ha endra seg siden det..? Jeg skal til legen etterpå, så kan jo be han sjekke det ut. Problemet er at min lege bare avfeier ting jeg tar opp veldig ofte. "Neida, det er ikke farlig!" "Neida, det er helt normalt!". så jeg føler vel ikke at jeg får så nye hjelp der.. Men skal be han sjekke blodprosenten!:)

Har det helt likt selv! Jobber 50%, men ingen barn. Blodprøver og alt er bra. Jeg kunne fint sovet hele døgnet, enkelte dager :p Jeg sover jevnt over dårlig om natta, er oppe i halvannen time for å spise, og sover til jeg skal på jobb klokka 4. Og sånn går nesten hver dag. Er slitsomt det også, å ikke orke noen ting. Heldigvis litt mer energi i dag, men den er sikkert borte i morgen :p

Det er vel kanskje sånn det er for noen når det nærmer seg slutten da :p skal få sjekka blodprosent i dag, så får jeg håpe det er i orden hvertfall. Og så får jeg heller bare tåle å sove litt mer nå, haha.

Ja, det er helt klart slitsomt å ikke orke noe. Men det høres jo så teit ut da, så jeg tør liksom ikke si det høyt :p

Føler at jeg sover hele dagen og er utrolig sliten. Har fin blodprosent. Er vel kroppens måte å lade litt opp på. Fødsel og barsel er heftige saker for kroppen sånn sett. En god regel er å sove når du kan, hvil når du kan og vær skikkelig ego på de to tingene! :)

Jeg sjekka det i sommer en gang ja, men det kan vel kanskje ha endra seg siden det..? Jeg skal til legen etterpå, så kan jo be han sjekke det ut. Problemet er at min lege bare avfeier ting jeg tar opp veldig ofte. "Neida, det er ikke farlig!" "Neida, det er helt normalt!". så jeg føler vel ikke at jeg får så nye hjelp der.. Men skal be han sjekke blodprosenten!:)

Det krever ingen ting ekstra for dem å ta en liten "alt mulig" sjekk med blodprøver. Det gjør alltid legen min (altså, når jeg ikke er gravid, men føler at noe er litt off). Og i svangerskapet når jeg begynte å føle meg litt uvell og svimmel tok han en hel del prøver og jammen meg viste det seg at jeg hadde veldig lavt ferritinnivå og pillene jeg spiser har virkelig hatt super effekt.

Så jeg ville sagt at du ønsket en liten oversikt over forskjellige nivåer av ting som kan bidra til at man føler seg ekstra sliten. Ikke godta at du "skal" føle deg så sliten bare fordi du er gravid. :rolleyes:

Jeg er superpigg igjen og trenger nesten mindre søvn nå enn før jeg ble gravid.

Kommer meg ikke gjennom dagen uten å legge meg og sove litt ekstra.. Var på kontroll i går og hun mente det var helt normalt, spesielt siden jeg sliter litt med søvn på nettene (sover egentlig bedre på dagen). Blodprosent og alt var fint, så regner med at det bare blir sånn til knøttet kommer :)

Jeg har overraskende mer energi nå enn før graviditeten. Er 34+0 idag og er på lange fjellturer med hunden hver dag (2-3 timer), studerer fullt og forbereder mye hjemme.
Blir likevell mye på mannen siden løft, flytting og slikt ikke er aktuelt
Var på kontroll forrige uke og var helt nede på 8 på blodprosent. Fikk jerntabletter, men har ikke merket noen forskjell på formen etter jeg begynte med tabelettene, men det kan være fordi formen var så fin fra før av :)

Ville krevd av legen at han/hun skulle tatt en grundig test for å finne ut hvorfor du er så sliten!

Kommer meg ikke gjennom dagen uten å legge meg og sove litt ekstra.. Var på kontroll i går og hun mente det var helt normalt, spesielt siden jeg sliter litt med søvn på nettene (sover egentlig bedre på dagen). Blodprosent og alt var fint, så regner med at det bare blir sånn til knøttet kommer :)

Samme her!

Det krever ingen ting ekstra for dem å ta en liten "alt mulig" sjekk med blodprøver. Det gjør alltid legen min (altså, når jeg ikke er gravid, men føler at noe er litt off). Og i svangerskapet når jeg begynte å føle meg litt uvell og svimmel tok han en hel del prøver og jammen meg viste det seg at jeg hadde veldig lavt ferritinnivå og pillene jeg spiser har virkelig hatt super effekt.

Så jeg ville sagt at du ønsket en liten oversikt over forskjellige nivåer av ting som kan bidra til at man føler seg ekstra sliten. Ikke godta at du "skal" føle deg så sliten bare fordi du er gravid. :rolleyes:

Jeg er superpigg igjen og trenger nesten mindre søvn nå enn før jeg ble gravid.

Nei det krever ingenting av dem, og det er til og med ikke legen som tar prøvene. Så det burde ikke være noen sak liksom. Blodprosenten var fin nå, men jeg fikk ikke sjekket andre ting da.
Får snakke med jordmor om det neste uke og høre hva ho sier. Men jeg har lufta andre problemer med legen før, feks benkramper, om det kan skyldes mangel på noe. Og da ville han ikke sjekke det engang, fordi han mener man ikke skal ta tilskudd av ting når man er gravid. Samtidig ser jeg jo at gravide tar tilskudd av både jern og andre ting i svangerskapet..som sagt føler jeg at han bare avfeier ting, og jeg vet ikke om det kommer av uvitenhet eller andre ting..sukk..

Jeg har overraskende mer energi nå enn før graviditeten. Er 34+0 idag og er på lange fjellturer med hunden hver dag (2-3 timer), studerer fullt og forbereder mye hjemme.
Blir likevell mye på mannen siden løft, flytting og slikt ikke er aktuelt
Var på kontroll forrige uke og var helt nede på 8 på blodprosent. Fikk jerntabletter, men har ikke merket noen forskjell på formen etter jeg begynte med tabelettene, men det kan være fordi formen var så fin fra før av :)

Ville krevd av legen at han/hun skulle tatt en grundig test for å finne ut hvorfor du er så sliten!

Åh, det hørtes deilig ut! du er heldig!!:)

Blodprosenten var fin, så det var ikke det hvertfall. Og når jeg har tatt opp ting før hvor jeg har mistenkt mangel på noe har han ikke testa meg for ting, fordi han mener man ikke skal få tilskudd av noe når man er gravid..-.- jises...

Høres ut som det bare får bli sånn her også. Blodprosenten var bra idag! Så får bare holde ut de siste ukene. Men er godt å se det er flere som har det sånn også!:)

Føler at jeg sover hele dagen og er utrolig sliten. Har fin blodprosent. Er vel kroppens måte å lade litt opp på. Fødsel og barsel er heftige saker for kroppen sånn sett. En god regel er å sove når du kan, hvil når du kan og vær skikkelig ego på de to tingene! :)

Ja, det er ikke noen lettvint jobb vi har gjort hittil nei! Jeg prøver å være litt mer ego på de områdene, men jeg føler meg så ubrukelig og får dårlig samvittighet ovenfor samboer som blir gående med all husarbeidet..virker ikke som han skjønner at det går an å være dritsliten og trøtt av å ikke gjøre noenting..men det går jo tydeligvis fint an :p

Blodprosenten kan være normal selv om jernnivåene er dårlig. Jeg hadde 11,2 i blodprosent men alle målinger av jern og ferritin og alt det var så lavt at det så og si var tomt. Så sjekk alt, ikke bare blodprosenten. Jeg er også veldig slapp, men vet det er jern. Tar jern hver dag men det tar 2-3 måneder før det stabiliserer seg, så kommer nok til å føle meg sånn her frem til fødsel.. Menmen..er bare en av titalls plager jeg har nå så merker det ikke så godt:facepalm:

Kjente jeg ble alvorlig misunnelig! Her sover jeg verken dag eller natt.. Kanskje 4 timer på morningen om jeg er heldig..
Så nyt det, dere er heldige :)

Blodprosenten kan være normal selv om jernnivåene er dårlig. Jeg hadde 11,2 i blodprosent men alle målinger av jern og ferritin og alt det var så lavt at det så og si var tomt. Så sjekk alt, ikke bare blodprosenten. Jeg er også veldig slapp, men vet det er jern. Tar jern hver dag men det tar 2-3 måneder før det stabiliserer seg, så kommer nok til å føle meg sånn her frem til fødsel.. Menmen..er bare en av titalls plager jeg har nå så merker det ikke så godt:facepalm:

Haha, det var faktisk akkurat 11,2 jeg hadde også. Men er dette noe jordmor kan sjekke også, eller må jeg til legen? Jeg trenger vel kanskje ikke legetime for å ta disse prøvene heller, men bare ringe og avtale tid hos labratoriet der?

Samme her! Det er bare én av veldig mange plager :laughing002

Kjente jeg ble alvorlig misunnelig! Her sover jeg verken dag eller natt.. Kanskje 4 timer på morningen om jeg er heldig..
Så nyt det, dere er heldige :)

Æsj, det hørtes ikke noe godt ut :( men det føles ikke som jeg har sovet mer enn 4 timer selvom jeg har det, så egentlig hjelper det fint lite..blæ.
Hvorfor får du ikke sove egentlig?:/

Høres ut som det bare får bli sånn her også. Blodprosenten var bra idag! Så får bare holde ut de siste ukene. Men er godt å se det er flere som har det sånn også!:)
Sjekk jernlager og mangel av vitaminer også.
Jeg har vært (ekstra) dårlig i over to mnd. Men trodde det var normalt pga graviditeten. Men fikk til slutt legen til å ta litt flere blodprøver og jeg har lavt jernlager, så det forklarer sikkert litt av trøttheten. Så nå blir det jerntilskudd og appelsinjuice framover :)

Nei det krever ingenting av dem, og det er til og med ikke legen som tar prøvene. Så det burde ikke være noen sak liksom. Blodprosenten var fin nå, men jeg fikk ikke sjekket andre ting da.
Får snakke med jordmor om det neste uke og høre hva ho sier. Men jeg har lufta andre problemer med legen før, feks benkramper, om det kan skyldes mangel på noe. Og da ville han ikke sjekke det engang, fordi han mener man ikke skal ta tilskudd av ting når man er gravid. Samtidig ser jeg jo at gravide tar tilskudd av både jern og andre ting i svangerskapet..som sagt føler jeg at han bare avfeier ting, og jeg vet ikke om det kommer av uvitenhet eller andre ting..sukk..

Bare en liten obs: min blodprosent er perfekt, men ferritin var på 7. Det får man ikke svar på hos jo eller lege, men må sendes inn til lab!

Back
Topp