Plutselig bedre form + trening

Solstråla94

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Juliknøttene 2022
Augustmagi 2025
Hei, vet at det har vært flere innlegg om det samme men lager en likevel. Noen har som har vært gravid før som har slitt med ekstrem kvalme som plutselig med bedre? Jeg har vært dårlig siden uke 4 med ekstrem kvalme og oppkast. Sist på torsdag denne uken var jeg så dårlig at jeg klarte ikke å snu meg i senga eller bevege meg uten å spy :nailbiting: i går ble jeg litt bedre, men fortsatt uggen. Idag har jeg stort sett følt meg enda bedre, og har vasket hele huset og vært på trening nå i kveld.

Føler meg dog litt uggen, men den hemmende kvalmen har jeg ikke nå. Tenkte å dra på tidlig UL om litt over en uke og da er jeg 11 uker på vei. Bør jeg heller gjøre det denne uken? :bored:

Mitt neste spørsmål er at jeg har vært aktiv periodetrener, og har trent veldig hard og tung styrke - men nå har jeg ikke trent siden tidlig høst. Jeg dro på trening i kveld og fokuserte på overlppp

Overkroppen, men det gjorde veldig vondt i livmora (?). Fikk kraftige stikk under settene, så jeg tok mye mindre vekter enn vanlig. Flere som har opplevd det samme?

PS kom borti publiser knappen før jeg var ferdig å skrive :wtf:

Jeg har også følt at jeg er mindre kvalm de siste dagene! Fremdeles noe kvalm innimellom, men ikke så ille som jeg var. Har ikke holdt på med oppkast og sånt da, bare vært veldig kvalm.. Jeg vurderer å ringe legen på mandag og diskutere bekymringene jeg har, se om hun kan henvise meg til tul, ellers vurderer jeg å gjøre det privat :nailbiting: Synes også brystene er mindre ømme...
Det med treningen kan jeg ikke svare på da :shy:

Hei, vet at det har vært flere innlegg om det samme men lager en likevel. Noen har som har vært gravid før som har slitt med ekstrem kvalme som plutselig med bedre? Jeg har vært dårlig siden uke 4 med ekstrem kvalme og oppkast. Sist på torsdag denne uken var jeg så dårlig at jeg klarte ikke å snu meg i senga eller bevege meg uten å spy :nailbiting: i går ble jeg litt bedre, men fortsatt uggen. Idag har jeg stort sett følt meg enda bedre, og har vasket hele huset og vært på trening nå i kveld.

Føler meg dog litt uggen, men den hemmende kvalmen har jeg ikke nå. Tenkte å dra på tidlig UL om litt over en uke og da er jeg 11 uker på vei. Bør jeg heller gjøre det denne uken? :bored:

Mitt neste spørsmål er at jeg har vært aktiv periodetrener, og har trent veldig hard og tung styrke - men nå har jeg ikke trent siden tidlig høst. Jeg dro på trening i kveld og fokuserte på overlppp

Er det ikke deilig å kjenne på dager uten kvalme? Samme her ♡

Når det gjelder trening så har jeg også trent tungt før graviditeten. Jeg fikk råd om etter graviditet om å fokusere på lange gode gå turer. Når det gjelder trening så skal man fokusere på rygg, skuldre og hofteparti. Men ikke samme vekter som når man trente tungt.

Så jeg tar mindre vekter men fler repetisjoner eller sett. Har kjøpt meg treningsstrikk (3 pkn med forskjellig motstand, korte) og 1 langt strikk til hjemmebruk. Viktig at du ikke "overkjører" deg :-).

Lykke lykke til! ♡

Samme her. Har vært sykt kvalm siden uke 3. Men for noen få dager siden forsvant ekstremkvalmen og jeg er bare uggen av og til. Er 9+2 idag. Det skremmer livet av meg. Det var det som skjedde sist jeg hadde en MA, kvalmen bare forsvant en dag. Men så hjerteaktivitet den 31/12, så det er vel begrenset hvor mye man kan springe til ultralyd. :nailbiting:
Blir gaaalen.

Har også trenet tung styrke i flere år. Har ikke trenet siden november nå pga overstimulering. Men må ta fatt en dag jeg føler meg bedre. Men jeg blir nok også ta det veldig rolig, kanskje skippe knebøy og kjøre lette vekter. Kjenne etter i kroppen. Får man mye stikninger osv under trening burde man kanskje bare latt være en stund. Gjøre ting som føles bedre, andre øvelser :)

Trening er bra for oss og man kan trene ganske tungt dersom en er vant til det (6-10 reps), men det anbefales ikke å trene med smerter i graviditeten. Test ut litt ulike øvelser og se hvordan du responderer, men kutt ut det som gjør vondt er mitt tips (er utdannet innenfor trening og idrett). Utover i svangerskapet er det en del øvelser vi bør unngå (ryggliggende og øvelser som skaper mye buktrykk, f.eks tung knebøy, og ellers ting som plager bekkenet), men har skjønt det slik at det i utgangspunktet ikke er noen spesielle øvelser vi trenger å unngå i første trimester så lenge det ikke gjør vondt.

Trening er bra for oss og man kan trene ganske tungt dersom en er vant til det (6-10 reps), men det anbefales ikke å trene med smerter i graviditeten. Test ut litt ulike øvelser og se hvordan du responderer, men kutt ut det som gjør vondt er mitt tips (er utdannet innenfor trening og idrett). Utover i svangerskapet er det en del øvelser vi bør unngå (ryggliggende og øvelser som skaper mye buktrykk, f.eks tung knebøy, og ellers ting som plager bekkenet), men har skjønt det slik at det i utgangspunktet ikke er noen spesielle øvelser vi trenger å unngå i første trimester så lenge det ikke gjør vondt.

Synes denne svarte på mye, jeg ville bare legge til at så lenge du er i form til å trene så er det nok bare bra. Jeg elsker å trene styrke og trente nokså tungt lenge i forrigje svangerskap etter at kvalmen gav seg. Leste meg en del opp på øvelser som var trygge for gravide som jeg da tok. Det hendte jeg fikk vondt når jeg gjorde en øvelse og da kuttet jeg den ut og gjorde noe annet i stedet.

Jeg legger ved link til min første gravid-dagbok, der kan du se hvilke øvelser jeg tok om du er nysgjerrig, hvor tunge vekter (kg) og sånn. Alt er gått veldig fint etterpå med meg og bebis, var i veldig god form forrigje graviditet :)
https://forum.babyverden.no/threads/dagbok-fra-min-første-graviditet.1908854/page-3

Og gratulerer med at kvalmen har forsvunnet litt! Jeg er veldig kvalm selv og teller ned dager til jeg er 9+0 (4 dager igjen, woop woop). Det var da det snudde og ble bedre for meg sist :)

Tusen takk for svar alle sammen! Kvalmen har avtatt slik det har vært, men er fortsatt uggen. I forhold til trening så takker jeg for alle nyttige tips!

Back
Topp