Plutselig økt utflod

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Har hatt generelt veldig lite utflod, men i gårkveld kom det en stor flekk med tyntflytende utflod også var det ikke mer, før i morges da det kom en ny flekk med tyntflytende utflod. På papiret så det ut som det var litt slim. Helt blankt og luktfritt. Noen som vet om det er normalt? Er livredd for tidlig vannavgang er i uke 20+3

Jeg har hatt det hele svangerskapet, uke 21 i dag. Men lest at det er vanlig, så er ikke videre bekymret.

Veldig vanlig da slimhinnene får tykkere vegger og blir mer blodfylt.

Hentet fra helsekompetanse.no

«På grunn av hormonelle forandringer under graviditeten blir veggene i vagina tykkere, mer blodrike og det er vanlig med utflod. Den normale utfloden er gjerne tykk, blank, hvitaktig og lett gul. Den lukter ikke noe spesielt og medfører hverken kløe eller svie. Utfloden fra skjeden er mindre sur under graviditet noe som disponerer for sopp, men som beskytter mot andre infeksjoner. Opplever man kløe, svie eller klumpete utflod som lukter vondt kan dette være sopp. Dette kan behandles med en kortvarig soppkur. Kuren kjøpes reseptfritt på apotek. Hvis plagene vedvarer, bør lege kontaktes.»

Så lenge du ikke har noen plager med utfloden så er det ikke noe å tenke på. Mengde utflod er varierende og individuelt, det kan øke i løpet av svangerskapet eller det kan stabilisere seg. Mot slutten av svangerskapet sist så synes jeg det var veldig greit med et lite truseinnlegg som jeg kunne bytte da jeg opplevde at mengden utflod tok seg noe opp.

Back
Topp