Plukke søppel i bhg

SHS

Elsker forumet
Hva synes dere om at barnehagebarn blir satt til å plukke søppel?

Så et tv-program for en stund siden, der plukket barnehagebarna søppel uten hansker! Synes det er skikkelig ekkelt. Jeg har selv forsøkt å lære mitt barn at han ikke skal røre søppel han finner på bakken. Synes det er ekkelt når han finner sneiper og slikt. Nå skal barnehagen hans snart ut å plukke søppel. Er det dumt å si i fra at han ikke skal være med på det?

Synes det blir litt vranglære at bhg skal lære han å gjøre det jeg har forsøkt å lære han at han ikke skal gjøre. Jeg synes kanskje det er litt annerledes hvis barna er gamle nok til å forstå hva de gjør og hvorfor, samt bruker hansker. Men når de ikke er gamle nok til å forstå og ikke burker hansker da....

Hvor gamle er de, da...?

Jeg synes det er en fin ting at barnehagen plukker søppel. Det lærer barna og ta vare på naturen vår:)
Men det skal IKKE plukkes søppel uten hansker på.. Det er jeg helt enig i...
Man skal skille mellom om plukke søppel for og rydde i nærmiljøet,  og det som du sier, la søppel ligge når man ikke har utstyr til og plukke.

Ann_C skrev:
Jeg synes det er en fin ting at barnehagen plukker søppel. Det lærer barna og ta vare på naturen vår:)
Men det skal IKKE plukkes søppel uten hansker på.. Det er jeg helt enig i...
Man skal skille mellom om plukke søppel for og rydde i nærmiljøet,  og det som du sier, la søppel ligge når man ikke har utstyr til og plukke.

Jeg er enig med det at det er fint å lære barna å ta vare på naturen, men tror du barn under 3 år forstår forskjellen på å rydde og å finne søppel for å se på eller leke med det de finner? Jeg tror ikke så små barn forstår den forskjellen, så jeg synes søppelplukking bør være forbehold større barn med hansker.

Uten hansker?

Det er fullstedig uakseptabelt, mener jeg! Æsj. Det hadde jeg absolutt ikke godtatt, helt uaktuelt.
Med hansker, så hadde jeg ikke protestert, men da skal de passe godt på at ingen putter noe i munnen!
Det er fint å lære å rydde osv, men det spørs hvor gamle de er...

Uten hansker er helt uakseptabelt. Om jeg så skulle kommet med en pakke engangshansker til de. 

Men med hansker synes jeg det er en fin tradisjon. Jenta mi har allerede gjort det i barnehagen, og det var stor stas. Hun snakket non-stop om hva hun hadde funnet, tomme juicebokser og at en gutt hadde funnet en tom godtepose. Stas det 

Er det søppel i barnehagen? Eller er det på utsiden av barnehagen? Aldri sett så mye som en bit søppel i barnehagen til ungene våre, heldigvis. Men mulig vaktmesteren plukker det om han ser noe. Men plukke søppel uten hansker er uakseptabelt. Tenker også på hva de kan finne. Ikke sikkert det er fare for det i deres barnehage, men man hører jo om unger som finner sprøytespisser i barnehagen.

Hadde nok sagt ifra om at jeg synes de burde bruke hansker, om ikke hadde jeg gledelig kjøpt en pakke på apoteket å sendt med han. Vet jo aldri hvem som har vært borti / spist på søppelet:/

I kommunen der jenta her går er med på noe som hetter aksjon søppel. Hvor barnehagene "konkurerer" om det å plukke søppel i sutt nærmiljø og så får de en premie fra kommunen alt fra leker eller andre ting som barnehage ønsker seg på en ønske liste

Jeg kan ikke helt se problemme med at ungene er med å plukker søppel så lenge de har hansker og går sammen med voksene. Her vet jeg at en voksen har med seg 3-4 barn som de da går i omerådet å plukker så er jo ikke snakk om at det ikke er en voksen å sr hva ungene tar i

Miriel skrev:
Uten hansker?

Det er fullstedig uakseptabelt, mener jeg! Æsj. Det hadde jeg absolutt ikke godtatt, helt uaktuelt.
Med hansker, så hadde jeg ikke protestert, men da skal de passe godt på at ingen putter noe i munnen!

Jeg vet jo ikke om vår barnehage skal plukke med eller uten hansker, men jeg så som sagt en barnehage i et tv-program (fra en norsk barnehage, husker ikke hvilket program eller hvilken bhg) som plukket uten hansker. Hansker burde være en selvfølge, men typisk får ikke foreldre informasjon om barna bruker hansker eller ikke. I alle fall får man ikke høre slike ting før i ettertid...

I tillegg er jo min erfaring at litt for få ansatt ikke klarer å passe skikkelig på at ikke barna putter noe i munn til envher tid. De sier selvfølgelig at de skal passe på, men de klarer jo ikke det!

888 skrev:

Miriel skrev:
Uten hansker?

Jeg vet jo ikke om vår barnehage skal plukke med eller uten hansker, men jeg så som sagt en barnehage i et tv-program (fra en norsk barnehage, husker ikke hvilket program eller hvilken bhg) som plukket uten hansker. Hansker burde være en selvfølge, men typisk får ikke foreldre informasjon om barna bruker hansker eller ikke. I alle fall får man ikke høre slike ting før i ettertid...

I tillegg er jo min erfaring at litt for få ansatt ikke klarer å passe skikkelig på at ikke barna putter noe i munn til envher tid. De sier selvfølgelig at de skal passe på, men de klarer jo ikke det!

Da tenker jeg at du bare hører med bhg neste gang du er der :-)

Å plukke søppel langs veiene er en fin jobb for barna over en viss alder, storbarnsavdelingene tenker jeg er fint. Jeg husker vi gjorde det på barneskolen.

Tenk for en fin ting? Barna lærer at søppel må plukkes opp og at det slettes ikke forsvinner. Det blir rent og ryddig langs veiene til våren. Og ikke minst, kommunen kan bruke ressurser på andre ting enn å hyre noen til å rydde. F.eks. til barna. :-)

Barnehagen til sønnen min er ute på søppelrunde i dag :)
Synes det er kjempebra at de har fått den jobben.
Det er konkurranse i kommunen om å plukke mest! Kjempestas!

Og de har hansker på seg.

Dani California skrev:

Sender dere ungene ut med hansker når de er ute og leker og eller?

I min verden er det forskjell på å gå ut og leke og det å gå ut og plukke søppel. Det finnes folk som plukker opp hundedritt og slenger fra seg drittposen som så blir klint utover av biler som kjører over eller folk som tråkker på dem. Så skal barnehageunger liksom plukke opp dette her, uten hansker? Nei takk. Sist jeg gikk til barnehagen lå det to drittposer klint utover veien. Bare et eksempel.

Dani California skrev:

Nei, jeg gjør ikke det. men når har ikke jenta mi for vane å gå og plukke søppel heller da.. men når de blir satt til å gjøre det i barnehagen.. så blir det jo en annen ting.. Eller?

mammatileijente skrev:

Dani California skrev:

Nei, jeg gjør ikke det. men når har ikke jenta mi for vane å gå og plukke søppel heller da.. men når de blir satt til å gjøre det i barnehagen.. så blir det jo en annen ting.. Eller?

Joda, enig i at de godt kan bruke hansker, men det var liksom så uaktuelt uten, og bare så vidt det gikk bra hvis de hadde hansker på.
Søppel er søppel. Noe andre folk har kastet fra seg, sjelden farlig.

Dani California skrev:

Votter om vinteren. Teller det? 

Jeg synes det blir for teit hvis en ansatt må være igjen med din sønn fordi at du ikke vil at han skal plukke søppel ja.. Men du kan jo si at du ikke vil at han skal plukke uten hansker. Jeg synes heller ikke noe om at LJ plukker ting fra gaten..

Jeg ser vel egentlig ikke for meg at barn under 3 får plukket så veldig mye søppel, og tror heller ikke de helt ser hvorfor de gjør det de gjør. Da ville jeg sagt det var bedre å fokusere på å lære dem at man kaster ikke søppel, og heller ta biten med å plukke opp etter andre når de var blitt litt eldre...

Men storbarnsavdelingen i barnehager, de kan nok ha både glede og lærdom av å plukke søppel, men med hansker på, og voksne som følger nøye med. Rett utenfor her en dag fant jeg to-tre brukte sprøytespisser i veikanten... Skikkelig skummelt om et barn finner noe sånt:/

Back
Topp