Plecanta previa totalis- Forliggende morkake

Lulubay

Betatt av forumet
Er det noen med erfaringer?

Det har blødd siden uke 12. Har fått beskjed om at dette er normalt og ikke trenger oppfølging.

Blør igjennom bukse opptil flere ganger i uken.

Slik jeg har forstått det, er det først etter OUL det blir fulgt opp om ikke morkaken har flyttet seg oppover.

Teit som jeg er googlet jeg dette... var ikke akkurat risikofritt dette.

Pleier dett å ordne seg??
Synes det høres skummelt ut med keisersnitt og fare for å miste masse blod.

Jeg hadde det med førstemann! Jeg blødde ikke så mye da! Men min morkake flyttet seg etterhvert! Fant ut at jeg hadde morkaka foran på OUL og ble fulgt opp med ekstra ultralyd! Men den flyttet seg som sagt av seg selv.. Ville prøvd å ikke bekymre meg så mye nå, heller ikke Google noe:( Også se hva som skjer på OUL.. sikkert vanskelig å ikke tenke på når du blør så mye! Men prøv:smiley-ashamed004

Hadde det i første svangerskapet. Hadde ikkje flytta seg til OUL som eg hadde i veke 21. Men hadde flytta seg til veke 26.
Ei i nabobygda hadde det og, og den flytta seg ikkje. Der var det planlagt keisersnitt. Men då ho kom på sjukehuset var det andre legar der og dei ville ho skulle føde vaginalt likevel. Det endte med store blødningar og dei mista ho 2 gongar. Etter fleire operasjonar klarte dei redde ho.
Hadde aldri godtatt noko anna enn keisersnitt.

Den flytter seg nesten alltid. Har lest prosent en gang, tror det er under 5 % som ender opp med snitt. Det er en forholdsvis vanlig tilstand, og så lenge mat vet om den (altså enten eller blir klarert for vaginal fødsel), så er det veldig veldig sjeldent noe problem.

Hadde det i første svangerskapet. Hadde ikkje flytta seg til OUL som eg hadde i veke 21. Men hadde flytta seg til veke 26.
Ei i nabobygda hadde det og, og den flytta seg ikkje. Der var det planlagt keisersnitt. Men då ho kom på sjukehuset var det andre legar der og dei ville ho skulle føde vaginalt likevel. Det endte med store blødningar og dei mista ho 2 gongar. Etter fleire operasjonar klarte dei redde ho.
Hadde aldri godtatt noko anna enn keisersnitt.
Herlighet, hva slags leger var det..?!:sour:

Okei!:happy: Satser på at den kryper oppover!

I alle dager! Hva tenkte de legene med?!:hungover:

Jeg hadde og foreliggende morkake sist svangerskap. Jeg hadde ingen blødninger, men ble fulgt godt opp av sykehuset fra oul og til morkaken hadde flyttet seg tilstrekkelig. Grunnen til at de ikke gjør noe før oul er fordi den pleier å flytte seg oppover innen den tid.

Va no legane på sjukehuset då.

Vi har på ein måte to lokale sjukehus i forhold til føde/barsel. Det eine tar vanlige fødslar, og det som evt dukkar opp undervegs. Mens det andre tar fødslane der ein veit ting er meir spesielt. Eks tvillingar, setefødslar og sikkert meir. Så er usikker på om sidan det var planlagt ks så skulle ho forløysast på det litt større sjukehuset enn der vi eigentleg høyrer til. Uansett så trur eg legane vekslar fram og tilbake mellom desse to sjukehusa. Så det er nok ikkje heile forklaringa.

Men det var i sommarferien. Så vil rett og slett tru det var nokon som tok avgjerelsar dei ikkje skulle tatt i eit ferievikariat.

Jeg hadde det med førstemann! Jeg blødde ikke så mye da! Men min morkake flyttet seg etterhvert! Fant ut at jeg hadde morkaka foran på OUL og ble fulgt opp med ekstra ultralyd! Men den flyttet seg som sagt av seg selv.. Ville prøvd å ikke bekymre meg så mye nå, heller ikke Google noe:( Også se hva som skjer på OUL.. sikkert vanskelig å ikke tenke på når du blør så mye! Men prøv:smiley-ashamed004

Jeg opplevde det samme i første svangerskap. Blødde mye de første 12 ukene, roet seg etter dette. Morkaka hadde flyttet seg opp ved 32 uker:)

har dere født vaginalt og uproblematisk?

Jeg fikk beskjed om forliggende placenta i går. Legen sa at jeg kan forvente blødninger :confused: og skal forresten ikke bekymre meg...
jeg har ikke blødd sålangt. Disse tidlige blødninger er de ikke farlig? Det klarte jeg ikke å google noe om.
Senere så blir det sykehus ved blødninger forstår det sånn.

og man skal slappe av ikke løfte tunge ting..

har dere født vaginalt og uproblematisk?
Min trakk seg nok opp, så fødte vaginalt helt ukomplisert med tanke på placenta. Hadde en røff slutt på fødselen, men det var pga seteleie og en arm som satt seg litt fast:facepalm: men alt gikk helt fint❤️

Når man har fått klarert at placentahar flyttet seg og du blir klarert for vaginal fødsel er det ingen økt risiko å regne, og du stiller "likt" som en vanlig fødende.

Sniker fra april. Hadde dette selv i forrige svangerskap. Hadde ingen blødninger. Den lå fremdeles i veien ved OUL og fikk ny UL i uke 26. Da hadde den flyttet seg. Fødte vaginalt og ukomplisert :)

Jeg har også forliggende morkake- totalis.
Googla litt i ørska i natt og angrer på det :( Håper den flytter seg.
Glad for å finne denne tråden.
Syntes først det var betryggende med en forklaring på at jeg har småblødninger/blodig utflod veldig ofte. Men er jo redd at de skal øke og at det skal bli skikkelig kjipt :nailbiting:

Trener en del og jobber 100%.. Håper jeg kan fortsette med en helt normal livsstil frem til oul?

Jeg har også forliggende morkake- totalis.
Googla litt i ørska i natt og angrer på det :( Håper den flytter seg.
Glad for å finne denne tråden.
Syntes først det var betryggende med en forklaring på at jeg har småblødninger/blodig utflod veldig ofte. Men er jo redd at de skal øke og at det skal bli skikkelig kjipt :nailbiting:

Trener en del og jobber 100%.. Håper jeg kan fortsette med en helt normal livsstil frem til oul?

Hei:)!

Google skulle ikke vært lov! Hehe!

Men nå skal du høre her, jeg gjør det enkelt:)

Dette ligger i kategori normalt når det er så tidlig.
Flytter den seg ikke oppover blir du bare passet på... vi må huske at vi bor i Norge, de ordner opp:)!

Tro meg, jeg har vært bekymret! Men nå har mine blødninger gitt seg. Skal på ul i morgen, så da får vi se!

Dette går såååæ fint! Fyll trusa med et bind som passer og jobb i vei!:)

stor klem til deg:)

Hei:)!

Google skulle ikke vært lov! Hehe!

Men nå skal du høre her, jeg gjør det enkelt:)

Dette ligger i kategori normalt når det er så tidlig.
Flytter den seg ikke oppover blir du bare passet på... vi må huske at vi bor i Norge, de ordner opp:)!

Tro meg, jeg har vært bekymret! Men nå har mine blødninger gitt seg. Skal på ul i morgen, så da får vi se!

Dette går såååæ fint! Fyll trusa med et bind som passer og jobb i vei!:)

stor klem til deg:)

Aaah.. elsker når det kan sies så enkelt :happy:
Slår meg til ro med den. Takk!

Jeg hadde og morkaken forran åpningen på OUL sist graviditet. Jeg blødde så å si ingenting i det svangerskapet, men ble passer godt på. Jeg hadde vel først kontroll en gang i mnd, så annen hver uke en stund til den hadde krabbet seg godt oppover selv. Jeg syntes det var supert med ekstra oppfølging, og ble veldig glad da den hadde flyttet seg,så slapp jeg keisersnitt. Legen sa jeg var den første som hadde grått på hans kontor da det ble sagt at jeg mest sannsynlig måtte ha keisersnitt :laughing002
(Grunnen til frykt for KS var fordi vi bodde i leiligeht uten heis og en mann som jobber mye. Jeg hadde blitt 'innelåst' i flere uker.)

Back
Topp