Plattfot - hjelper såle?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg er plattfot, men ikke så mye. Nok til at føttene mine er litt brede og jeg gjerne må kjøpe sko som egentlig er litt for lange, hvis jeg ikke snubler over sko som er gode i passformen til meg.

Var hos lege og fikk høre at jeg ikke var så plattfot at hun mente jeg trengte å få ordnet med såler, men jeg sliter periodevis med smerter langs yttersiden av fotsålen, har også en liktorn, så tenker at det kunne jo kanskje blitt bedre.

Noen som er plattfot og har fått støpt såle? Hva koster det, får man evt mye dekket? Og kanskje viktigst: merket man noe forskjell?

Jeg har såle, men ikke pga plattfot, men overpronasjon. Så sålen hjalp enormt på knær og ryggen :-)

Men kan svare på pris, jeg går privat men, jeg betaler 490 når jeg henter såler, var først hos en ortoped som ortopediskverksted brukte. Han skrev en eller annen diagnose og sendte søknad til nav, han vil si om du trenger såler eller ikke, sier han du trenger d får du dekt mesteparten av nav, men ikke egenandelen på 490 ;)

Jeg har såle, men ikke pga plattfot, men overpronasjon. Så sålen hjalp enormt på knær og ryggen :)

Men kan svare på pris, jeg går privat men, jeg betaler 490 når jeg henter såler, var først hos en ortoped som ortopediskverksted brukte. Han skrev en eller annen diagnose og sendte søknad til nav, han vil si om du trenger såler eller ikke, sier han du trenger d får du dekt mesteparten av nav, men ikke egenandelen på 490 ;)

Får kanskje ta det opp neste gang jeg er hos fastlegen (var en vikar som mente jeg ikke trengte såle). Hvis det er 500 kr bare i egenandel så er vel full pris en del mer.

Hjelper ikke noe, jeg blir verre i rygg, bekken og knær av de. Er tverrplattfot, altså helt flat.
Det som hjelper er å trene opp foten litt, plukk om ting med tærne og bruk tærne når du går. Da bruker du muskler :)

Hjelper ikke noe, jeg blir verre i rygg, bekken og knær av de. Er tverrplattfot, altså helt flat.
Det som hjelper er å trene opp foten litt, plukk om ting med tærne og bruk tærne når du går. Da bruker du muskler :)

Plukker stadig vekk opp ting med tærne, jeg. Lettere enn å bøye seg, spesielt som gravid eller når man bærer babyen og gulpekluten falt på gulvet. :p Får prøve å vifte litt ekstra med tærne da. :p

Plukker stadig vekk opp ting med tærne, jeg. Lettere enn å bøye seg, spesielt som gravid eller når man bærer babyen og gulpekluten falt på gulvet. :p Får prøve å vifte litt ekstra med tærne da. :p

Super trening å bruke tærne isteden for fingrene, så fortsett med det. Gå barfot også ute, det hjelper også litt. Så bruker jeg en god joggesko de dagene føttene er veldig vonde.
Brukt såle mye av livet mitt, aldri gjort meg bedre. Ortopeden jeg var hos sist var enig at såler var ikke bestandig bra. For føttene hviler og blir litt late. Det er dumt når man trenger muskulatur. Så hver nøye med sko, men fortsetter du å ha mye smerter så er det greit å få en henvisning til en fotspesialist [emoji1]

Super trening å bruke tærne isteden for fingrene, så fortsett med det. Gå barfot også ute, det hjelper også litt. Så bruker jeg en god joggesko de dagene føttene er veldig vonde.
Brukt såle mye av livet mitt, aldri gjort meg bedre. Ortopeden jeg var hos sist var enig at såler var ikke bestandig bra. For føttene hviler og blir litt late. Det er dumt når man trenger muskulatur. Så hver nøye med sko, men fortsetter du å ha mye smerter så er det greit å få en henvisning til en fotspesialist [emoji1]

Men tenker kanskje en såle vil gi støtte på rett plass og avlaste der hvor jeg nå har vondt? Er i alle fall det det kjennes ut som jeg burde hatt, det summer så veldig i føttene.

Ikke særlig med forhold for å gå barbeint ute her da, men [emoji39]

Men tenker kanskje en såle vil gi støtte på rett plass og avlaste der hvor jeg nå har vondt? Er i alle fall det det kjennes ut som jeg burde hatt, det summer så veldig i føttene.

Ikke særlig med forhold for å gå barbeint ute her da, men [emoji39]

For meg blir det heller unaturlig og den legger press på steder som gjør at smertene blir verre i rygg, bekken og knær. Men som sagt jeg er fullstendig flat, siden du ikke er det og ikke har prøvd såler før så er det jo bare å prøve en såle se om du liker det og hjelper. Dette skal du få dekket, så få deg en henvisning til spesialist.
Av med skoene så fort solen titter frem[emoji12]
Hørt at de nord på skal få så flott sommer i år, håpe de har rett da[emoji1]hihi

For meg blir det heller unaturlig og den legger press på steder som gjør at smertene blir verre i rygg, bekken og knær. Men som sagt jeg er fullstendig flat, siden du ikke er det og ikke har prøvd såler før så er det jo bare å prøve en såle se om du liker det og hjelper. Dette skal du få dekket, så få deg en henvisning til spesialist.
Av med skoene så fort solen titter frem[emoji12]
Hørt at de nord på skal få så flott sommer i år, håpe de har rett da[emoji1]hihi

Tenker det er på tide med en bra sommer her nå ja, lenge siden sist. Skal sørover et par uker da, så får rusle barbeint da. ;)

Mannen er totalt flat (de hadde aldri sett verre nesten ). Han hadde problemer med flere ting i ben/føtter pga det, og daglige smerter. Bruker nå såler og har sjelden vondt! Så for all del få det sjekket ut, man kan ikke bare si at det ikke virker liksom... Flere jeg kjenner er ikke helt flate, men har hatt god effekt av såler. Som nevnt over en egenandel, resten får du dekket av Nav dersom behovet er der. Du "får" da ett par i året.

Jeg bruker såler/fotsenger og kan ikke leve uten. Jeg har hulfot som faller innover.
Hvis man er hos en ortoped som søker kan du få dekket mye av nav og bare betale ca 450kr, mens fullpris var cirka 2000kr. Men man kunne også kjøpe noen såler som ikke var spesialtilpasset, men ferdiglaget og kostet ca 1000kr på ortopedisk verksted. De selger noe liknende på sportsbutikker også som er billigere.

Back
Topp