Plassering av navlesnor i morkake

Elfiol

Glad i forumet
MayDay2021
Er det noen andre som må på ekstra kontroll pga plassering av navlesnoren? Hos meg var den visst litt nærme kanten av morkaken, så må på ny ul i uke 32.

Hadde det forrige gang :) ble fulgt opp med vekstkontroll uke 24, 32 og 36. Måtte ha på ctg under fødsel pga det og måtte føde på fødeavdeling, ikke fødestue. Men jeg var med i et forskningsprosjekt den gang. Spurte jordmor om det ved OUL nå, og hun sa at dersom den kun er marginal (som jeg hadde) så følger man det ikke opp. Byttet sykehus siden sist da.

Godt å vite! Forstod på hun som tok ultralyden at det ikke var alvorlig, men at de tok vekstkontroll i uke 32 for å se at han legger på seg, og for å se om navlesnoren hadde flyttet seg noe :)

Skal også tilbake på kontroll rundt uke 28 pga. navlesnor litt langt ut mot kanten på morkaka. Jordmor klarte ikke helt å se nøyaktig hvor festet var (baby lå nærmest oppå:p), så da ville hun ha oss inn igjen for å være på den sikre siden. Men hun understrekte at det ikke var noe å bekymre seg for.

Skal også tilbake på kontroll rundt uke 28 pga. navlesnor litt langt ut mot kanten på morkaka. Jordmor klarte ikke helt å se nøyaktig hvor festet var (baby lå nærmest oppå:p), så da ville hun ha oss inn igjen for å være på den sikre siden. Men hun understrekte at det ikke var noe å bekymre seg for.
Godt å høre at de sier man ikke burde være bekymret :happy:

Ja, navlesnor såg ut som den var festa heilt i øverst kant av morkaka. Skal inn på ny vekstkontroll i veke 24, og trur eg sku inn på minst ein til i veke 30-eit eller anna. Kjeme vel an på kva dei finner på neste UL. Kjenner eg er litt stressa pga det men både JM som tok UL og mi vanlige JM sa det ikkje var noke å bekymre seg over, er bare greit å følge opp når ein veit at det potensielt kan vere ein økt risiko.

Back
Topp